نگران پوستر بازیها باشیم

محمد لطیف کار – با آمدن سیدابراهیم رییسی به صحنه‌ی کارزار انتخابات ریاست جمهوری، رقابت در این حوزه به احتمال زیاد در بالاترین سطح خود به زودی شکل می‌گیرد. این کارزار اما به همین‌جا ختم نخواهد ‌شود. بسیاری از فعالان هر دو جناح سیاسی کشور اگر می‌دانستند که رییسی قطعا به میدان خواهد ‌آید، ای‌بسا برای حضور در انتخابات شورا رویه‌ی دیگری در پیش می‌گرفتند و ثبت نام می‌کردند تا سرنوشت شهرهای مهم کشور را نیز در این مصاف سیاسی به گونه‌ای دیگر رقم بزنند، تا از فردای انتخاب رییس جمهور دوازدهم، کشور متناسب با آرایش تازه‌ی سیاسی نیروهایش مدیریت بشود. با این‌حال، گمان می‌رود در شرایط کنونی نیز نیروهای سیاسی هر دو جناح، بعد از تصمیم رییسی و دو قطبی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری عزم قوی‌تری برای تصاحب صندلی‌های شورا پیدا کنند.

در کرمان اما برای گرم شدن تنور انتخابات دلایل بیشتری هم وجود دارد. در دوره‌ی شورای چهارم جنجال بر سر مدیریت شهر کرمان به طرز بی‌‌سابقه‌ای بالا گرفت، و همین امر موجب شد تا کارشناسان حوزه‌های مختلف توجه به مسائل شهری را به مرور در برنامه‌های خود قرار دهند. شبکه‌ی پیام رسان تلگرام و مطبوعات نیز در این چرخه‌ی تحول و اعتراضات نقش مهمی ایفا کردند. آخرین مورد این جنجال‌ها به ماجرای تخریب خانه شهر برمی‌گردد که سرانجام زور طرفداران بقای این خانه چربید و این خانه با رنگی از نوستالژی نسلی که رو به بازنشستگی می‌رود همچنان از گزند آسیب‌ها در امان ماند.

فارغ از مسائلی که برشمردم به گمان من، رفتار رسانه‌ای استاندار و شورای چهارم نیز؛ نیز بر توجه مردم به مسائل شهری تاثیر بسزایی داشته است.

شورای چهارم بجز چند نشست در اوایل کار خود، که نسبت به حضور خبرنگاران روی خوش نشان ‌نمی‌داد؛ در ادامه با اتخاذ یک شیوه‌ی مداراجو، کوشید تا درهای شورا را به روی خبرنگاران باز نگه دارد.

پیش از شورا؛ اما این استاندار کرمان بود که تقریبا تمام نشست‌های کاری‌اش را با حضور خبرنگاران برگزارکرد.

روی هم‌رفته حضور خبرنگاران در شورا و نشست‌های استانداری، دستاوردهای خوبی داشت؛ در این نشست‌ها این فرصت فراهم شد تا ده‌ها بارمسائل شهری در رسانه‌های استان به چالش کشیده شود و بازتاب گسترده‌ای یابند. در مواردی رسانه‌ها انتقادات تندی را هم مطرح کردند که بدنبال آن، در شبکه‌های اجتماعی شاهد تشکیل انواع کمپین‌ها و اعتراضات بودیم.

می‌خواهم بگویم که این زد و خوردهای رسانه‌ای در باب مسائل شهری بی‌‌حاصل هم نبود. مردم شاید برای اولین بار فرصت یافتند تا با چالش‌های شهری کرمان آشنایی دقیق‌تری پیدا کنند. چالش‌هایی که در دوره‌های قبلی شورا، اگر هم مطرح بود، اما بازتاب رسانه‌ای مطلوبی نمی‌یافتند.

روزهای ثبت نام داوطلبان شورا؛ با این‌که در تعطیلات نوروز بودیم و رسانه‌های رسمی نیز اغلب تعطیل بودند اما فضای حضورها نسبتا گرم بود. این در حالی است که در انتخابات دوره‌ی پنجم چهار تن از تعداد اعضای شورا در شهر کرمان  هم کم می‌شود؛ بنابراین رقابت‌ها فشرده‌تر می‌شود و برخی از اعضای فعلی از هم اکنون باید آماده‌ی خداحافظی با شورا باشند.

در واقع، از هم‌اکنون باید بر اساس تجربه‌های گذشته نگران پوستربازی و تلگرام‌بازی کاندیداها برای جلب آراء کسانی باشیم که آگاهی کافی از مسایل پیچیده‌ی مدیریت شهری ندارند.

پرسش اصلی که باید به آن پرداخت، یکی هم این است که بجز چهار نفر عضو فعلی شورا که در چارچوب اجرای قانون باید صحنه را ترک گویند؛ چه تعداد از اعضای شورا بخاطر موضعگیری ضعیف یا نادرست خود توان ایستادگی در این کارزار انتخاباتی را دارند؟ البته با وجود حساسیت‌ها و آگاهی تازه‌ای که مردم از مسائل شهر پیدا نموده‌اند نیروهای جدیدی که قصد ورود به شورا را دارند باید به رای دهندگان بگویند به چه دلیل نسبت به نیروهای قبلی استحقاق بیشتری برای تصاحب صندلی شورا دارند؟ با چه نقدی به برنامه‌های گذشته، و کدام برنامه‌های جدید و رزومه‌ی کاری خود را شایسته‌تر می‌دانند؟