گفتوگوی اختصاصی استقامت با استاندار کرمان؛

با وحدت کارها را پیش بردیم

پارسال ۳۲ هزار شغل در استان ایجاد شد

*برای اولینبار ردیف بودجهای مستقل برای جنوب استان تعریف شد

* پایان امسال آب سد نساء به بم و بروات میرسد

*مرمت ۲۱ بنای تاریخی بهصورت همزمان

*ورود ۹۵ هزار گردشگر خارجی به استان طی ۳ سال

* بیمارستانهای سیرجان و رابر و کوهبنان آمادهبهرهبرداری است

اسما پورزنگی آبادی – «چرا به آقای روحانی رای می‌دهم؟». این، یک پرسش اساسی است که این روزها شاید در ذهن اغلب مردم ایجاد بشود. برای پاسخ دادن به آن، کافی‌ست نگاهی به دور و بر زندگی خودمان بیاندازیم و به حافظه‌ی خود رجوع کنیم؛ کجا بودیم و به کدام پرتگاه داشتیم فرو می‌غلتیدیم که دولت آقای روحانی را برگزیدیم. چهار سال گذشته و اکنون همه‌ی ما و حتی شخص آقای روحانی بر این باوریم که تا ایده‌آل‌ها همچنان فاصله داریم اما همین‌که بدانیم و ببینیم و حس کنیم که در راه رسیدن به قله در حرکتیم خود کافی‌ست تا اشتیاق ماندن این دولت بر سر کار در ذهن و باورمان شعله بکشد.

اکنون و پس از چهار سال، صدها دلیل می‌توان ذکر کرد که با اطمینان‌خاطر بیش‌تری دوباره به آقای روحانی رای بدهیم و من هم به‌عنوان یک خبرنگار، از منابع مختلف به‌دنبال پاسخ‌هایی به این پرسش هستم تا آن را با شما مخاطبان به‌اشتراک می‌گذارم. «بیکاری، کم‌آبی، تعطیلی واحدهای تولیدی و رکود عمیق در صنعت گردشگری» در استان تنها چند مورد از بحران‌هایی بود که در هشت سال دولت نهم و دهم با آن دست به گریبان شدیم. اگر قرار است به آقای روحانی رای بدهیم باید بدانیم دولت به دغدغه‌های ما چه پاسخی تاکنون داده است.

با «علیرضا رزم‌حسینی»؛ استاندارِ دولت آقای روحانی در کرمان خواستم تا در این‌باره گزارشی بدهد که در ادامه می‌خوانید:

 

 آقای استاندار! ممکن است بفرمایید در دولت آقای روحانی برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری مردم استان کرمان چه اقدامات عمدهای صورت گرفته است؟

ما از ابتدای این دولت سعی کردیم برای کار کردن، فضای وحدت در استان پدید بیاوریم و همواره گفته‌ایم همگرایی و هم‌افزایی‌ای که در این دولت در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی پدید آمد فضایی ایجاد کرد که بتوانیم در استان کرمان برنامه‌هایمان را پیش ببریم و اکنون که با شما صحبت می‌کنم، بیش از یک‌هزار طرح به مبلغ حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری داشتیم که ۳۵ درصد آن در حال اجراست و با همین پیشرفت ۳۵ درصدی، ۲۰ هزار شغل مستقیم ایجاد شده است. آمار آن هم کاملا موجود است. بگذارید یک آماری دیگری خدمت‌تان ارایه کنم؛ در حالی‌که از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ (خورشیدی) متوسط ایجاد شغل در استان کرمان ۲۳ هزار و ۸۰۲ شغل بود، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ (خورشیدی) که دوران فراوانی ارز بود، ۱۲ هزار و ۷۰۱ شغل در سال ایجاد شده است. اما در این دولت، فقط در سال ۹۵ ما ۳۲ هزار و ۲۴۲ شغل ایجاد کرده‌ایم. در این دولت، حدود ۵۱۰ میلیارد تومان وام خوداشتغالی با بهره‌ی چهار درصد و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان هم به متقاضیان پرداخت شده است.

 شما از ابتدای دولت بر رونق گردشگری در استان تاکید فراوان داشتید. آیا امروز میتوانید گزارش رضایتبخشی در این حوزه ارایه کنید؟

خود کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری در استان از فضای به وجود آمده رضایت داشته و اذعان دارند که در گردشگری در این دولت کارهایی صورت گرفته که در هیچ دوره‌ای انجام نشده؛ در حال حاضر، مرمت و بازسازی بیش از ۲۱ بنای تاریخی در شهر کرمان و کل استان، به‌صورت همزمان و توسط بخش غیردولتی در حال انجام است. بعد از انقلاب فقط باغ شاهزاده و ارگ بم را برای بازدید گردشگران داشتیم اما در این دولت، باغ فتح‌آباد، کنسول‌گری انگلیس، باغ بیرم‌آباد، بازار تاریخی کرمان، کاروانسرای حاج‌آقا علی، حمام ابراهیم‌خان، خانه حاج‌آقا علی رفسنجان و باغ سنگی سیرجان و تعداد دیگری از بناها آماده‌سازی و مرمت شده یا در حال انجام مرمت است. ثبت جهانی سه اثر را در این مدت داشتیم که دولت در آن نقش مستقیم داشتیم. نتیجه‌ی همه‌ی برنامه‌هایی که برای رونق گردشگری در استان دنبال شد و مرمت بناهای تاریخی یک بخش آن بود این شد که در سه سال این دولت، بیش از ۹۵ هزار نفر گردشگر خارجی به استان کرمان آمده‌ است. این در حالی‌ست که در هشت سال دولت قبل، ما در استان ۳۲ هزار گردشگر خارجی داشتیم آن هم در شرایطی که طبق برنامه‌های بالادستی باید ۲۰۰ هزار گردشگر به استان می‌آمد. اگر همین برنامه‌های کنونی تا چهار سال آینده در استان ادامه پیدا کند، قطعا آمار گردشگران خارجی به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید. گردشگری هم از صنایعی است که اشتغال‌زایی فراوانی به‌دنبال دارد؛ گفته می‌شود ورود هر شش تا هشت گردشگر می‌تواند باعث ایجاد یک شغل پایدار بشود. این نکته را هم بگویم که آمار ۹۵ هزار نفری گردشگران خارجی در استان در شرایطی است که هنوز یک هفته بیش‌تر نیست دفتر صدور ویزای فرودگاهی در کرمان راه‌اندازی شده است. همچنین در این مدت، در زمینه‌ی راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی رشد خوبی داشتیم و تا امروز ۱۱ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی در این اقامت‌گاه‌ها حضور یافته‌اند.

 شما همیشه به راستیآزمایی آمارها تاکید داشتید. آیا در مورد آمار ۳۲ هزار نفری اشتغال که اعلام کردید، این اتفاق افتاده است؟

دقیقا. هر کشوری یک مرکز آمار دارد و همه چه مخالفان و چه موافقان، به این مرکز آمار اتکا می‌کنند. در مورد آمار اشتغال استان، شما می‌توانید به مرکز آمار ایران مراجعه کنید؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم این آمار را ثبت و تایید کرده است.

 یکی دیگر از برنامههایی که از ابتدای دولت در دستور کار خود قرار داده بودید، احیای کارخانجاتی بود که خوابیده و از چرخهی تولید خارج شده بودند. آیا توانستید موفقیتی کسب کنید؟

در راستای اجرای طرح رونق تولید، ما توجه ویژه‌ای به صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل استان داشتیم که گزارش مفصلی دارد. اما در پاسخ به شما اگر بخواهم مصداقی صحبت کنم باید بگویم در این مدت، بعد از ۱۵ سال کارخانه‌ی کرک بافت راه‌اندازی شد، بعد از ۲۸ سال، کارخانه ماشین‌سازی بردسیر در این دولت به سرانجام رسید. کارخانه پوشاک رگا چهار سال تعطیل بود در این دولت فعال شد و اکنون ۱۱۰ بانو آنجا مشغول به کار هستند. بزرگ‌ترین کوره ذوب فروآلیاژ خاورمیانه در عنبرآباد دو سال متوقف بود که در این دولت، مجدد راه‌اندازی شد. عملیات اجرایی فاز اول کارخانه فولاد بافت پس از سه سال توقف از سر گرفته شد یا مثلا در صنعت خودروسازی در استان، از تولید ۴۰ هزار خودرو در سال ۹۳ به ۹۹ هزار خودرو در سال ۹۵ رسیدیم. طرح‌های متعدد دیگری از جمله افزایش تولید شرکت واگن‌سازی پلور سبز را هم داشتیم که از تولید چهار دستگاه واگن قطار در سال ۹۲ به ۲۴ دستگاه در سال جاری رسید. همه‌ی این طرح‌ها روی زمین و قابل مشاهده است. بعد از برجام و با گشایش‌هایی که صورت گرفت، حدود سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و تامین منابع مالی خارجی در ارتباط با پروژه‌های استان داشتیم که منتظر سفر رییس‌جمهور محترم برای افتتاح آن بودیم که به انتخابات خوردیم و سفر محقق نشد. پروژه‌ای داریم که با چهار میلیون تن ورق فولادی، بعد از مبارکه در گل‌گهر قرار است اجرا بشود. قرارداد این پروژه با یک و دو دهم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خارجی آماده‌ی امضا است و در این دولت اتفاق افتاده است. در حوزه‌ی سلامت هم، اقدامات خوبی انجام شده؛ کل تخت‌های بیمارستانی استان چهار هزار تخت بود اما در این دولت فقط یک‌هزار تخت در حال ساخت و اضافه شدن است و بیمارستان‌های سیرجان و رابر و کوهبنان آماده‌ی بهره‌برداری است. در حوزه‌ی سلامت در ادامه‌ی توجهی که دولت به این بخش داشته اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که یک نفر در کرمان نداریم دفترچه‌ی بیمه خدمات درمانی نداشته باشد.

آنچه که از همه‌ی این کارها مهم‌تر است، مدل توسعه‌ی استان کرمان است؛ ما سبک جدیدی از مدیریت توسعه در کشور را داریم در کرمان اجرا می‌کنیم و خوشبختانه موفقیت‌هایی نیز داشته؛ الگویی است که کشورهای پیشرفته بعد از جنگ جهانی دوم انجام دادند و آن این است که مدیریت توسعه را به بخش غیردولتی بدهیم. این کار را از قلعه‌گنج شروع کردیم و کارنامه‌ی آن اکنون قابل دفاع و آماده‌ی ارایه به مردم است. در حال حاضر ۲۱ موسسه غیردولتی در استان مسوولیت مناطق هشت‌گانه را برعهده گرفتند.

 همهی این اقداماتی که صورت گرفته قابل تقدیر است. اما خود شما هم میدانید در دورهی کنونی، کشورهای دنیا با جدیت در حال تولید ثروت از ناحیهی علم و دانش هستند. در سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم به این موضوع بهخوبی توجه و بر آن تاکید شده؛ در استان به این مساله توجه کردهاید؟

این حوزه بحث مفصلی دارد اما به‌صورت مختصر بگویم؛ قبل از روی کار آمدن دولت آقای دکتر روحانی، ما تنها ۲۶ شرکت‌ دانش‌بنیان در استان داشتیم اما در همین مدت چهار ساله، به ۴۶ شرکت رسیده‌اند. صادرات کل شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲  تنها ۲۸ هزار دلار بود و در سال ۹۵ به حدود ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است.

  آقای استاندار! کمآبی در استان کرمان دو دهه است که بهعنوان یک بحران جدی مطرح شده اما پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، ما دیدیم که در مرکز کشور توجهی در حد قد و قوارهی این بحران به استان کرمان نمیشد. در این چهار سال اما فریاد کمآبی استان کرمان  در کشور بلند شد و شخص شما در اینباره نقش پررنگی دارید. این همه تلاشی که کردید، چه دستاوردهایی داشته است؟

همین‌که نقشه‌ی آب استان کرمان برای همیشه تدوین شد مساله‌ی بسیار مهمی است. ما در حال اجرای این نقشه هستیم و دقیقا می‌دانیم کجا هستیم و در کدام مسیر باید حرکت کنیم و به کجا برسیم؟ پروژه‌های انتقال آب با جدیت و تحت حمایت دولت در حال پیشرفت است. در جنوب استان، پروژه انتقال آب عمان را داریم که مطالعات آن تمام شده و ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف شده
است.

انتقال آب به شمال استان و شهر کرمان هم با پیشرفتی مثال‌زدنی در حال انجام است. تا پایان امسال شهرهای بم و بروات آب آشامیدنی سالم از سد نساء خواهند داشت و برای جیرفت و عنبرآباد هم آب از سد جیرفت تامین می‌شود که لوله‌گذاری شبکه انتقال در حال انجام است. همین‌جا بگویم که ما برای اولین‌بار در این دولت، ردیف مستقل بودجه‌ای برای توسعه‌ی جنوب استان تعریف کرده و ۱۰۰ میلیارد تومان به این مناطق اختصاص دادیم. در حوزه‌ی انرژی، قبل از دولت ۲۰۰ مگاوات کمبود برق داشتیم اما امروز ۴۰۰ مگاوات برق مازاد را، داریم به شبکه‌ی خارج از استان صادر می‌کنیم. در حال حاضر، تولید برق در استان از یک‌هزارو ۴۰۰ مگاوات در حال تبدیل شدن به سه هزار و ۵۰۰ مگاوات است.