سید محمدعلی گلابزاده:

تصمیم عاقلانه برای خانهشهر گرفته شود

اسما پورزنگی‌آبادی ـ در جریان تخریب صندلی‌های تالار اصلی خانه‌شهر کرمان که هفته‌ی گذشته رخ داد تا شروع عملیات تخریب این بنا را رقم بزند، گروهی از مخالفان این تصمیم، با تشکیل کمپین «نه به تخریب خانه‌شهر» به آن واکنش دادند و پیرو این اتفاقات، جلسات متعددی برگزار شد که یکی از این جلسات، عصر پنج‌شنبه اول تیرماه، به میزبانی معاون عمرانی استاندار کرمان بوده است.

در این جلسه، افرادی همچون سید محمدعلی گلاب‌زاده؛ پژوهشگر تاریخ و مدیر مرکز کرمان‌شناسی و رییس بنیاد ایران‌شناسی در کرمان، علی‌اصغر جلال‌کمالی؛ رییس سابق نظام مهندسی ساختمان و مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان کرمان، رضا ناصری‌پور؛ معمار و مدرس دانشگاه آزاد کرمان، مجتبی یزدانپناه؛ استاد دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان، مهندس مهرابی؛ طراح ساختمان جدید استانداری کرمان، محمدرضا هاشمی‌نژاد؛ گرافیست و جمعی از مدیران حوزه‌ی معاونت عمرانی استاندار حضور داشته‌اند.

از گلاب‌زاده خواستم تا درباره‌ی خانه‌شهر نظراتش را بگوید.

او ابتدا توضیح می‌دهد که آقای رزم‌حسینی استاندار کرمان و مقامات کنونی استان هیچ گناهی در پیش آمدن وضع کنونی ندارند و آنچه بوده، طرحی است که در گذشته مصوب شده است.

گلاب‌زاده می‌گوید: «من شخصا حساسیت بسیار بسیار زیادی نسبت به خانه‌شهر دارم و می‌خواهم که این بنا حفظ بشود؛ من خاطرات فراوانی چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب از خانه‌شهر دارم. در جریان سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان، در این تالار در محضر ایشان سخنرانی کردم که یکی از عزیزترین خاطراتم از خانه‌شهر، همین است.‌ اما این‌که دلسوزی خود را مبنای قضاوت قرار داده و باعث تخریب دیگران شده و یا به‌ضرر خانه‌شهر باشد که درست نیست».

وی اظهار می‌کند: «الان ما با دو بنا روبه‌رو هستیم. مردمی که می‌گویند خانه‌شهر با پول آن‌ها ساخته شده، ساختمان جدید استانداری هم با هزینه‌ی میلیاردها تومان از پول همین مردم ساخته شده.

الان با وضعیت فعلی چه باید بکنند؟ پروژه را تعطیل کنند و ساختمان جدید استانداری را مثل ساختمان نیمه‌کاره‌ای که نبش میدان آزادی است و ۳۰ سال همچون آینه‌ی دق مقابل چشم‌مان است به حال خود رها کنند؟ در این‌که بنای خانه‌شهر هم ارزشمند است شکی نیست و همه‌ی ما دلمان می‌سوزد که تخریب شود».

وی ادامه می‌دهد: «از طرفی، اعتباری برای تکمیل ساختمان جدید استانداری اختصاص یافته که اگر ظرف چند ماه آینده تکلیف آن مشخص نشود، این اعتبار پرداخت نمی‌شود و اگر امسال پرداخت نشود معلوم نیست در سال‌های آینده چه وضعیتی پیش بیاید».

گلاب‌زاده اظهار می‌کند: «اگر پروژه‌ی ساختمان جدید استانداری هم متوقف شود، به‌نظر نمی‌رسد اجازه‌ی بهره‌برداری از خانه‌شهر داده شود چون ساختمان از لحاظ ایمنی با مشکل مواجه شده. خود من خاطرم هست در زمان استانداری مهندس کریمی و یک شب که در حال آماده‌سازی این سالن برای برگزاری برنامه‌ای بودیم، سیم‌های برق سالن آتش گرفت. خوشبختانه جمعیت زیادی در سالن نبود و به‌خیر گذشت».

وی می‌افزاید: «این بلا استفاده ماندن، زمینه‌ی تخریب بیش از پیش خانه‌شهر را فراهم می‌کند و با وضعیتی روبه‌رو می‌شویم که یک ساختمان نیمه‌کاره آن‌طرف و یک بنای در حال تخریب این‌طرف به حال خود رها می‌شود».

وی با اشاره به مباحث متعددی که در جلسه‌ی عصر پنج‌شنبه مطرح شده، می‌گوید: «باید گروه‌های کارشناسی بنشینند و راهکاری پیدا کنند تا این مشکل حل شود».

رییس بنیاد ایران‌شناسی در کرمان تصریح می‌کند: «باید یک تصمیم عاقلانه در مورد این مساله گرفته شود و احساسات به‌خرج دادن در این زمینه منطقی نیست».

وی تاکید می‌کند؛ «هر تصمیمی که گرفته شود، در این‌که ضلع شمالی و شرقی خانه‌شهر که تمام زیبایی‌های آن را در خود دارد، باید باقی بماند».