جلالپور میتواند تحول آفرین باشد

محمد لطیفکار – آمدن جلال‌پور به استانداری کرمان به عنوان مشاور اقتصادی رزم‌حسینی قطعا خوب و مهم است، و می‌تواند در حوزه‌ی اقتصاد کرمان تحول آفرین باشد. اگرچه رزم‌حسینی خودش نیز چهار سال پیش که به استانداری آمد؛ از بدنه‌ی بخش خصوصی جدا شد؛ اما آمدن جلال‌پور به عنوان یک فعال اقتصادی به نظر من اتفاق مهمتری است، بخاطر این‌که او در دهه‌ی گذشته بالاترین سطوح مدیریتی بخش خصوصی را در کرمان و کل ایران تجربه کرده است. به نوعی می‌شود گفت که در کرمان با آمدن جلال‌پور مرز بین بخش خصوصی و دولت هم برداشته می‌شود. فعلا به تبعات منفی و احتمالی این اتفاق (که اگر مرز برداشته شود خوب است یا نه) کاری ندارم، اما این انتصاب به نظر من از آن جهت اهمیت دارد که استان کرمان در چهار سال دولت رزم حسینی بیشترین تمرکز خود را نثار  بخش اقتصاد کرد اما با توجه به گستردگی این استان و چالش‌های فعلی پیش روی اقتصاد کرمان، به نظر می‌رسد هنوز در آغاز این جراحی و تحول اقتصادی قرار داریم.

در سال‌های اخیر، بارها شاهد انتقادات رزم حسینی از اتاق بوده‌ایم که مثلا اتاق چابکی لازم را ندارد و یا انتظارات ما بیشتر است؛ و متقابلا بارها اتاق کرمان نیز از وضعیت نامناسب فضای کسب‌وکار در استان کرمان، که اشاره به عملکرد دولت است، زبان به گلایه گشوده است. از سوی دیگر، توجه بیش از حد رزم حسینی به موضوع اقتصاد و شرکت او در جلسات متعدد باعث شده است تا سایر بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان به قدر کافی مورد توجه قرار نگیرند؛ و مسائل متعدد آن‌ها انباشته شود؛ که در این زمینه نیز شاهد گلایه‌هایی بوده‌ایم.

از این‌رو آمدن جلال‌پور شاید بتواند این خلا و کاستی را تا حدودی جبران بکند و استاندار با خیال آسوده‌تری به سایر مسائل استان پهناور کرمان توجه نماید. البته به شرطی‌که استاندار از این فرصت به خوبی بهره ببرد و به قدر کافی اختیارات لازم را در اختیار مشاور خود که پیش از این توانایی خود را در صحنه‌ی اقتصاد کشور به منصه‌ی ظهور رسانده است واگذار نماید.

معتقدم جلال‌پور از چهره‌های فعال و کارشاسان آگاه در حوزه اقتصاد ایران است. سال گذشته تقریبا همین ایام بود که او بدلیل بیماری قلبی از ریاست اتاق ایران استعفا داد تا بعد از سال‌ها فعالیت مدام و شبانه‌روزی در اتاق بازرگانی کرمان و ایران، اندکی به تعطیلات برود!

اما تقدیر فرصت دیگری برای او رقم زده بود. در این دوره‌ی جدید او دل‌مشغولی و راهی تازه برای نیل به آرمان‌ها و آرزوهایش در حوزه اقتصاد و خدمت به کشور پیدا
کرد. حالا مدام یا می‌نویسد یا مصاحبه می‌کند؛ و برای طرح مسائل اساسی اقتصاد و جامعه آرام و قرار ندارد.

البته بدلیل ویژگی‌های فردی‌اش صرفا اقتصادی نویس نیست؛ با حساسیت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیرامون خود هم توجه دارد، و در لابلای نوشته‌ها و نقدهای اقتصادی‌اش گاه و بی‌گاه سخنانی که از دل او بر می‌آیند؛ بر قلمش جاری می‌شود. شاید به همین دلیل او در تلگرام و اینستاگرام و رسانه‌های مکتوب به شدت فعال است؛ و مخاطبان رشک‌برانگیزی هم دارد.

پیشنهاد رزم حسینی به جلال‌پور برای بازگرداندن موثر او به صحنه‌ی اقتصاد استان، را باید به فال نیک گرفت؛

به شرطی که کرمانی‌ها هم این فرصت را مغتنم بدانند و با تمهیداتی اجازه‌ی رفتن او را به تهران ندهند! جلال‌پور به همین‌جا تعلق دارد؛ حیف است که کرمان او را با آگاهی‌ها، تجارب و لابی‌های زیادش تنها
بگذارد.