سام و دشواریهای پیش رو

محمد لطیفکار – پس از چند هفته‌ی پر استرس، سرانجام شورای پنجم با ۸ رای موافق، محمد سام را برای راهبری و مدیریت شهر کرمان برگزید. سام اما اولین بار نیست که چنین مقامی را تجربه می‌کند. او پیش از این، در سال‌های دور شهردار بوده، مدیر میراث فرهنگی بوده و زمانی نیز بر صندلی شورا تکیه داده است. با این وصف، سام همان گزینه‌ای هم نیست که شورا پیشتر وعده‌ی انتخابش را داده  بود. از فحوای اظهارات رئیس شورا این‌طور فهمیده می‌شد که مردم باید آماده‌ی استقبال از یک شهردار جوان و دستکم غیربازنشسته باشند. این انتظار اما برآورده نشد. روز چهارشنبه در جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورا، اکثریت اعضا جانب با تجربگی و کارآزمودگی سام را گرفتند تا بار دیگر، او به‌رغم سال‌ها دوری از مدیریت شهر، به این عرصه‌ پا بگذارد. آن‌هم در سال‌های اخیر، که چالش‌های مدیریت شهر و نحوه‌ی ساختن و حفاظت از شهر، به مناقشه‌ای جدی و گسترده‌ای تبدیل شده است.

با این وصف، روا نمی‌بینم در مورد نظر اکثریت شورا که سام را گزینه‌ی مطلوب خود تشخیص داده، چک و چانه‌ی بیشتری بزنم؛

این انتخاب را به آقای سام تبریک می‌گویم و امیدوارم ایشان با وجود همه‌ی دشواری‌هایی که پیش‌رو دارد موفق شود شادابی و نشاط تازه‌ای به شهر بازگرداند و راهی تازه برای حل مشکلات پیدا کند. همچنین انتظار می‌رود ایشان به مواردی که هنگام برنامه‌خوانی‌اش در پیشگاه شورای شهر، وعده‌های آن را می‌داد، به‌گونه‌ای عمل کند، که جای گلایه‌ای باقی نگذارد، و سیر توسعه‌ی خردمندانه‌ی شهر با آرامش تداوم یابد. سام خوشبختانه در امور شهرداری مدیر کارآزموده‌ای است؛ قطعا خیلی زود خواهد توانست فاصله‌ی نسبتا طولانی را که از مدیریت شهر دور بوده است، با پشتکار و بهره‌گیری از همکاران و مشاورانی شایسته پر کند. در همین‌حال، مایلم چند نکته‌ی دیگر را یادآوری نمایم.

اول این‌که، نقش آفرینی در مدیریت شهری، در سال‌های اخیر به کلی دگرگون شده است. اگر در گذشته شهردار خوب کسی بود که روی مسائل مربوط به خدمات شهری، نظافت، فضای سبز، معابر، ساختمان‌ها و کالبد شهر تمرکز داشت؛ در دهه‌های اخیر شهرداری‌ها به مرور به این سمت رفته‌اند که شهر را به یک محیط انسانی و اجتماعی جذاب تبدیل کنند؛ به عواطف انسانی و مسائل تاریخی و میراثی که هویت اجتماعی مردم را در برمی‌گیرد، توجه شایانی نمایند. شهر در نگاه جدید، فضایی است که اهمیت آن اگر از خانه بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. شهر محلی است که گردشگران را به خود می‌خواند و باید که کرمان در این فقره  سنگ تمام بگذارد. حالا دیگر گردشگری محدود به دید و بازدیدهای فامیل نیست؛ یک معنای پیچیده با ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. آن‌چه که از آقای سام،  انتظار می‌رود، توجه به این رویکرد جدید است.

دوم این‌که اقای سام در دوره‌ی جدید فعالیت خود؛ چه آن روز که در شورا حاضر شد تا برنامه‌هایش را مرور کند و چه در هفته‌های اخیر، در زمینه‌ی تعامل با رسانه‌ها، راه و رسم ویژه، کم‌سابقه و امیدوار کننده‌ای در پیش گرفته‌ است. باشد که این شیوه‌ی جدید طبق برنامه و قول و قرارهای ایشان به منصه‌ی ظهور برسد؛ و احترام به اصحاب رسانه محدود به احترام ظاهری و دست روی سینه گذاشتن رخ ننماید. رسانه‌ها به اقتضای وظیفه‌ی ذاتی خود، تعامل گسترده با شهردار را طالبند. همان‌طور که شورای محترم این روزها صحبت از شفافیت و شورای شیشه‌ای می‌‌کند؛ به طریق اولی شهرداری باید در این خصوص، نظام ارتباطی مطلوبی را در حوزه‌ی شهر و شهرداری طراحی و برنامه‌ریزی کند.

سوم این‌که طرح‌های بزرگ و نیمه تمام عمرانی شهر باید همچنان که گفته شده به‌طور جدی در اولویت قرار بگیرد. مسلما در انجام این مقوله دشواری‌های زیادی وجود دارد؛ اما توجه به ظرفیت‌های موجود استان و همدلی که در استانداری و فرمانداری برای اتمام این طرح‌ها وجود دارد را نباید از نظر دور داشت. فرصت‌سوزی در این زمینه را باید یک تهدید جدی علیه آینده‌ و امروز زندگی در کرمان به شمار آورد. حساب انتقاداتی که بر برخی از طرح‌ها وجود دارد باید از وظیفه‌ای که در قبال تکمیل طرح‌ها داریم، از هم جدا بشود.

چهارم این‌که شورا که نتوانست با رویکرد جوان‌گرایی شهردار مورد نظر خود را انتخاب کند، شایسته‌ است آقای سام با توجه به وضعیت بحرانی امروز که جامعه از کمبود نیروهای جوان و کارآمد رنج می‌برد، با دوراندیشی برای آینده‌ی شهر، این مهم را دنبال کند و تا حد امکان در معاونت‌ها و مسوولیت‌های مناطق و نیز مشاوران از جوانان پر انرژی، تحصیلکرده و لایق به عنوان مهمترین راه تامین سرمایه‌های آتی جامعه بهره ببرد. ضمن آن‌که معتقدم برای حل چالش‌های امروز نیز، شهرداری به این نیروها نیازمند است.

پنجم این‌که آقای سام در این دوره از مدیریت خود، با برند اصلاح‌طلبی پا به عرصه گذاشته است و از نتایج آراء شورا نیز پیداست که او برکشیده‌ی لیست شهر امید است. بنابراین کنش‌های مدیریتی او در هر جهتی که باشد به حساب شورای پنجم و به ویژه اصلاح‌طلبان کرمان گذاشته می‌شود که حاصل آن قطعا روی نتایج انتخابات مجلس و شورای ششم خود را نشان خواهد داد.

در واقع اصلاح‌طلبان با انتخاب سام، این‌بار با همه‌ی کارت‌های اعتبارداری که در اختیار داشته‌اند وارد این بازی شده‌اند. به این دلیل است که دور جدید فعالیت سام در شهرداری با گذشته باید خیلی متفاوت و ویژه به شمار آید. بار دیگر برای آقای سام، شورای شهر و آینده‌ی شهر، از صمیم قلب موفقیت آرزو می‌کنم.