در جریان بازدید جمعی  از مقامات استانهای کرمان و هرمزگان از پروژه انتقال آب خلیج فارس مطرح شد

همدلی ۳ استان در انتقال آب خلیج فارس

اجرای این پروژه مهم برای شرکت گلگهر حیاتی است

گروه اقتصاد ـ چهارشنبه‌ی گذشته مقامات استان کرمان در جریان سفر به استان هرمزگان، از روند اجرای پروژه‌ی انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب‌شرق کشور بازدید کردند.

این پروژه که از سال ۹۲ آغاز به کار کرده است، آب شور خلیج فارس را نمک‌زدایی و شیرین کرده و سپس با عبور از داخل لوله، به دو واحد مهم صنعتی استان کرمان یعنی گل‌گهر و مس سرچشمه رسانده و از سرچشمه به چادرملوی یزد منتقل می‌کند.

آن‌طور که نماینده مردم شهربابک در مجلس به ایسنا گفته؛ قرار است از این خط انتقال، برای تامین آب شرب ساکنان حاشیه‌ی پروژه نیز استفاده شود. علی اسدی‌کرم که سه راهکار برای حل مشکل کم‌آبی شهربابک را برشمرده، در جایی از صحبت‌های خود گفته است: «براساس مذاکراتی که مجمع نمایندگان استان‌های هرمزگان و کرمان و همچنین استانداران این دو استان در روز ۲۶ مهرماه سال جاری داشتند، باید از طریقی شرکت انتقال دهنده آب از خلیج فارس به فلات مرکزی حمایت مالی شود و اگر این پروژه‌ی عظیم ملی متوقف نشود، در سه سال آینده «آب شرب» و «آب مورد نیاز صنعت» شهرهایی که این خط انتقال از مجاورت آن عبور می‌کند را تامین خواهد کرد».

در سایت اینترنتی شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس اما در معرفی پروژه آمده که این پروژه با سرمایه‌‌گذاری اولیه‌ی سه هزار میلیارد ریال برای تامین «آب مصرفی سه شرکت فوق» اجرا می‌شود.

همچنین در تشریح این پروژه در گزارش ایسنا ذکر شده که؛ فاز دوم و فاز سوم پروژه براساس «نیاز آبی مصرف کننده‌های مختلف» تعریف شده و در فاز دوم احداث نیروگاه و افزایش ظرفیت تا ۵۰۰ مگاوات نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال، شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در بخش دیگری از گزارش خود در معرفی این پروژه نوشته است: قطعه‌ی اول این پروژه از کیلومتر ۳۷ غرب بندرعباس و از محل آب شیرین‌کن شروع شده و تا گل‌گهر کرمان ادامه می‌یابد و طول آن ۳۰۳ کیلومتر است. قطعه‌ی دوم، از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان به طول ۱۵۰ کیلومتر و قطعه‌ی سوم نیز از مس سرچشمه تا چادرملو  و اردکان یزد به طول ۵۱۰ کیلومتر اجرا خواهد شد.

در گزارشی که خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه منتشر کرده نیز آمده است: «فاز اول این پروژه در سه قطعه اجرا می‌شود که تاکنون قطعه‌ی اول ۹۹ درصد، قطعه‌ی دوم ۸۴ درصد و قطعه‌ی سوم ۳۱ درصد پیشرفت تجمعی داشته است».

آن‌گونه که روابط عمومی استانداری کرمان اعلام کرده؛ استاندار کرمان پس از بازدید از این پروژه در جلسه‌ای با حضور استاندار هرمزگان، نمایندگان کرمان و هرمزگان در مجلس و جمعی از مدیران کرمانی و هرمزگانی شرکت کرده است. علیرضا رزم‌حسینی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت این پروژه و پیگیری آن از سوی ریاست‌جمهوری و تخصیص اعتبار ویژه برای این طرح در سفر هیات دولت به استان یزد، گفته است: «طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران می‌تواند زمینه‌های همدلی و همزبانی را بین سه استان کرمان، یزد و هرمزگان ایجاد کند و با یک صدایی می‌توان مشکل آب شرب را مرتفع کرد که در این راستا باید از ظرفیت نمایندگان استفاده شود». وی اظهار کرده است: «دولت با تخصیص دو میلیارد دلار از محل پرداخت یارانه‌ها می‌تواند این طرح را تکمیل کند». وی تصریح کرده است: «تامین آب شرب هرمزگان از اولویت‌های این طرح است».

مدیرعامل شرکت گل‌گهر نیز در این جلسه گفته است: «اجرای این پروژه مهم برای شرکت گل‌گهر حیاتی است».

بنا به آنچه که در کانال تلگرامی گل‌گهر منتشر شده؛ ناصر تقی‌زاده این پروژه را یک طرح اقتصادی و مقرون به صرفه دانسته و اظهار کرده که اجرای آن، عواید فراوانی برای مردم و صنعت سه استان هرمزگان کرمان و یزد خواهد داشت». وی تصریح کرده که گل‌گهر همه‌ی توان خود را به کار می‌گیرد تا دو سال آینده پروژه خط انتقال آب تا گل‌گهر به بهره‌برداری برسد.

همچنین، «یاری»؛ مدیر عامل شرکت انتقال آب خلیج‌فارس با بیان این‌که مجوزهای لازم برای  پروژه دریافت و خرید اراضی مورد نیاز انجام شده، گفته است: «با خرید سه دستگاه آب شیرین‌کن در بندرعباس لوله‌گذاری از سمت سیرجان و نیز از سمت بندرعباس با جدیت در حال انجام است». وی با بیان این‌که خریدهای داخلی و خارجی این پروژه تا حد قابل توجهی انجام شده، ابراز امیدواری کرده است که با حمایت مسوولین و در صورت تامین منابع مالی، فاز اول این پروژه تا گل‌گهر تا سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس اما به ایسنا گفته است که به تکمیل این بخش از پروژه تا دو سال آینده امیدوار نیست و با بیان این‌که این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزوده است: «پیش‌بینی حاکی از آن است ظرف چهار سال آینده، آب خلیج فارس به شهرستان سیرجان برسد؛ هرچند کارشناسان این زمان را زودتر پیش‌بینی می‌کنند اما با توجه به شناختم نسبت به وضعیت بودجه‌های دولتی و مشکلات سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی که متاسفانه همکاری لازم را تاکنون نداشته‌اند، قطعا چهار سال آینده، زمان دقیق‌تری برای اتمام این پروژه تا شهرستان سیرجان خواهد بود». حسن‌پور همچنین از وزارت نیرو انتقاد کرده و گفته است: «وزارت نیرو براساس بودجه‌ی سال ۹۶ باید قراردادی در این زمینه منعقد و مبلغی را پیش پرداخت کند اما متاسفانه وزارت نیرو به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است».

او ابراز امیدواری کرده که اجرای این پروژه در تقویت منابع آب‌های زیرزمینی مفید خواهد بود و توضیح داده است: «حدود ۲۰۰ حلقه چاه آب شرب شهرستان‌های سیرجان، شهربابک، رفسنجان و استان یزد را تامین می کنند که اگر این پروژه به بهره‌برداری برسد این حلقه‌های چاه از رده خارج می شود».