راه گردشگری استان از رسانه جداست!

محمد لطیف کار – مهدی سیاوشی رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان، هفته‌ی گذشته در نشستی با حضور مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان می‌گوید: «در حال حاضر تصویری که از استان کرمان در کشور مطرح است، تصویر خوبی نیست».

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم استان کرمان در حوزه‌ی میراثی و گردشگری و جاذبه‌های تاریخی می‌افزاید: «هنوز در داخل کشور، استان کرمان ناشناخته است، و مردم با ظرفیت‌های گردشگری آن آشنا نیستند». متن کامل این خبر را به نقل از تسنیم در همین صفحه بخوانید.این‌جانب به عنوان یک فعال رسانه‌ای که بیش از دو دهه است در مطبوعات کرمان مطلب می‌نویسم، یا در انتشار مطالبی در این باره سهمی دارم، این اعتراف و گلایه‌ی آقای سیاوشی را روی چشم می‌گذارم. به هر حال، اگرچه ایشان به صراحت رسانه‌ها را مسوول این تصویر نازیبا ندانسته اما سمت انتقاد وی به این سوست.

و همین‌جا از ایشان که به جز صدا و سیما به عبارت «سایر رسانه‌ها» هم التفات فرموده‌اند سپاسگزارم.این گلایه اما به گمان من دو سر دارد. یک‌سوی آن رسانه‌ها هستند؛ سوی دیگر آن به مسوولان و متولیان گردشگری استان مربوط می‌شود. فعلا به این هم کار ندارم که در این‌جا، تمرکز گلایه‌ی ایشان هم روی صدا و سیماست؛ اما در مورد رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها معتقدم این دو گروه به گواه کارنامه‌هایشان در حوزه‌ی گردشگری، میراث و صنایع دستی تا آن‌جا که برایشان امکان پذیر است و در چنته دارند مایه گذاشته‌اند. در مقابل اما، دریغ از کمترین توجه از سوی متولیان این حوزه. اگر بخواهم؛ از کارهایی که ما در استقامت و فردای کرمان انجام داده‌ایم شاید هزاران مثال و نمونه می‌توانم ذکر کنم. همواره صفحات متعددی را در این دو نشریه به ریزترین و مهمترین مسائل این حوزه اختصاص داده و با کیفیت هرچه تمام‌تر کار کرده‌ایم  و تلاش کرده‌ایم تا این صنعت را بلکه در کانون توجه مراکز تصمیم‌گیری استان قرار دهیم. هرسال ده‌ها مورد عکس یک و تیتر یک نشریه را به این موضوعات اختصاص داده‌ایم. آرشیو استقامت و فردای کرمان گواه این ادعاست. از بخش خصوصی که در این حوزه فعال است تا بخش دولتی که حسب وظیفه‌ی سازمانی خود به این حوزه می‌پردازد، دیدگاه‌های طرفین را خصوصا با رویکرد انتقادی و تحلیلی بازتاب داده‌ایم. با این‌حال، برای این همه کار نه ادعایی مطرح کرده‌ایم و نه توقع ویژه‌ای داشته‌ایم.  فرض کنیم توجه به مسائل گردشگری و میراث فرهنگی در شمار علائق و دغدغه‌های شخصی ما بوده است، که بوده؛ و چون این امور جنبه‌های فرهنگی و هنری نمایانی نیز دارند خودمان با دل و جان این موضوعات را دنبال کرده‌ایم؛ پرسش من اما این است که این متولیان عزیز تا به حال چند بار به پاس این توجه رسانه‌ای دستکم کلاه از سر برداشته و یا به اشاره‌ای به روی ما لبخند زده‌اند؟ در این مورد شاهد فراوان دارم، که حتی یک‌بار هم نشده است! سال گذشته ویژه‌نامه‌ی نوروزی استقامت را کلا به مباحث گردشگری استان اختصاص دادیم و همکاران بنده با خون دل ده‌ها صفحه‌ی ارزشمند از مطالب متنوع در معرفی گردشگری استان تولید کردند؛ البته که بخاطر معرفی استان کرمان کار کردیم؛ اما بی‌اعتنایی متولیان را به چنین مجموعه‌ی ارزشمندی را باید کجای دلمان بگذاریم؟ این را هم نمی‌پذیرم که مسوولان فرصت توجه به این امور را ندارند؛ که اگر نداشتند ما چپ و راست تیترها و عکس‌هایشان را با مطالب ضعیف در سایر رسانه‌ها نمی‌دیدیم. مطالبی که بابت آن‌ها حتما از خجالت طرف مقابل نیز درآمده‌اند. شرمنده‌ام که بگویم برخی از این رسانه‌ها نه اسم و رسمی در حوزه‌ی گردشگری دارند و نه سابقه‌ای و یا مقداری! آقای سیاوشی به بهانه‌ی حرف‌هایی که شما خودتان آغازگر آن بودید این چند جمله را نوشتم. مسلما به خوبی می‌دانم که شما خودتان در یکی دو سال اخیر به‌خاطر انتشار «ستاره کویر» در حوزه‌ی رسانه‌ی گردشگری تاثیرگذار بوده‌اید، و صاحب آبرو و اعتبار هستید. هم شما و هم خانم ایزدپناه و هم همکاران تلاشگرتان. اما اجازه می‌خواهم حالا که سر قصه باز شده است این را هم اضافه کنم که این چه گردشگری در استان کرمان است که می‌خواهد محور و حتی پیشران توسعه باشد، اما در برنامه‌های آن هیچ جایی برای حضور موثر رسانه‌های جدی استان دیده نشده است؟ واقعا معنای حضور رسانه‌ها این است که در جلسات حضور پیدا کنند و صورت مذاکرات را منتشر نمایند، یا باید بنا به رسالت مطبوعاتی خود مسائل این حوزه را با جدیت و عرق‌ریزی رصد کنند و به نقد و تحلیل آن بپردازند؟ اگر به اهمیت و نقش رسانه‌ها واقفید که می‌دانم واقف هستید چرا حضور بدون برنامه‌ی رسانه‌ها را در این وضعیت خطیر برمی‌تابید؟ وضعیتی که در آن باید برای بهبود گردشگری استان کاری کارستان انجام بشود. چرا به سایر متولیان در این حوزه تشر نمی‌زنید که کم کار هستند و دارند وقت گردشگری استان را به یغما می‌برند؟ این درست است که کرمان هزاران جاذبه دارد، اما توسعه‌ی گردشگری هم قطعا راه و رسم بهتری می‌طلبد؛ راه و رسمی که توجه به رسانه‌های وزین نیز یکی از نشانه‌های آن است.