گفت و گوی طنز با صالح رزم حسینی به بهانه دریافت جایزه نقدی از جشنواره کارتون چین

سعی میکنم هیچ جشنوارهای از دستم در نرود

 جایزه نقدی بهتر است!

گروه فرهنگ و هنر – صالح رزم حسینی یک کارتونیست مخصوص به خود است که نمونه‌ی مشابهی ندارد، خبرسازی‌اش نیز از همین خصلت‌اش متاثر است؛ بی‌گمان او خبرسازترین کارتونیست کرمانی است اما نه از جهت حواشی زندگی، بلکه به خاطر شرکت فعالانه در جشنواره‌ها و چاپ کاریکاتورهایش در کاتالوگ آن جشنواره‌ها و هم  کسب مقام‌های مختلف و افتخارات متنوع.

مثلا از آخرین گفت و گوی خبری ما با او که هنوز به دو ماه هم نکشیده و به مناسبت کسب مقام در سومین مسابقه بین‌المللی طنز گرافیکی کلمبیا با موضوع “صلح” انجام شده بود، تا همین چند روز قبل، این خبرها را هم درباره‌ی او شنیدیم: چاپ کارتون در کاتالوگ جشنواره کارتون کرواسی و درخشش او در سومین مسابقه کارتون “Brigadier” مکزیکو بود که با کسب آن، تعداد جوایز‌اش در عرصه‌ی کارتون به ۳۳ عدد رسیده بود.

خلاصه اینکه، به جز این نوع اخبار کارتونی! دیگر هیچ خبری از صالح رزم حسینی نیست. آخرین خبر موفقیت صالح اما متفاوت و مسرت بخش است، او در “جشنواره کارتون چین با موضوع آزاد” جایزه‌ی نقدی گرفته است که برای ما هم جالب توجه بود، خوشحال شدیم از اینکه یک هنرمند کرمانی “ارزآور” داریم، آنهم از کشور چین که کلی ارز از کشور ما نوش جان نموده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، یک گفت و گوی طنز کوتاه با او به منظور مشارکت در حلاوت این جایزه است. جالب آنکه در حین انجام گفت و گو با او این خبر هم به دستش رسید:‌  در جشنواره ymittos   یونان مقام سوم به محمد صالح رزم حسینی از ایران رسید، (لطفا باور کنید!)

 

آقای صالح رزم حسینی! شما در این سالهای اخیر جایزههای متعدد و موقعیتهای افتخارآمیز متعددی را کسب کردید، خلاصه اینکه با این سابقه، میخواهیم از شما بپرسم: جایزه نقدی خوشمزهتراست یا مثلا لوح تقدیر و چاپ کاریکاتور در کاتالوگ؟

قطعا جایزه نقدی حالش بیشتر است، می‌تونی بروی باهاش مرغ بخری، گوشت بخری، ماهیچه بخری، ماهی بخری، میگو  بخری، قسط‌های وام و شهریه‌ی دانشگاه خودت و کوروش(آقا زاده اینجانب) را بپردازی و  به سوالات جانبی و غیر جانبی خانمت توجه کنی! در کل جایزه نقدی خوب است و بهتر است.

اصلا مگر کسی هست که  از پول بدش بیاید، مخصوصا ما قشر هنرمند که اکثرا از نظر مالی فقریم و بیچاره‌ایم!

حالا واقعا چینیها بهت جایزهی نقدی دادهاند یا خالیبندی است؟

والا، احتمال خالی‌بندی، بودنش خیلی زیاد است.

چینی‌ها اصولا آدم‌های کلاه‌گذاری هستند، مگر خودتان نمی‌بینید در بازار هرچه جنس نامرغوب هست، چینی است که نشان دهنده‌ی کلاه‌‌بردار بودن قاطبه‌ی اهل چین است! من می‌ترسم  فردا پس فردا خود من هم چینی از آب دربیام!

اما از این‌ها گذشته، این پول به من تحویل داده می‌شود، خورده هم می‌شود. اما جدای از شوخی، اما این لابه‌لا، افتخاری هم که کسب می‌شود و خاطره‌‌ای که از آن برای آدم باقی می‌ماند، خیلی باارزش است.

حالا در جهت شفاف سازی، میتوانید به ما و مخاطبانمان بگویید مبلغ جایزه چند است؟

جایزه نقدی که جشنواره‌ی کارتون چین به من داده است، معادل ۲ میلیون و خورده‌ای است . به هر حال بخشی از قسط‌ها را می توان باهاش پرداخت کرد.

(در این قسمت مصاحبه، خبر کسب مقام سوم صالح رزم حسینی در جشنواره میتوس یونان نیز واصل شد!) لطفا خودتان بگویید که چهجوری انتظار دارید که مخاطبهای ما و شما، این تراکم خبری را  باور کنند؟ مگر شما در هر روز، چند ساعت را برای طراحی و  شرکت در جشنوارهها وقت دارید؟

والاه چی بگویم؟ اولا، من هیچ انتظاری ندارم، من کار خودم را انجام می‌دهم. ثانیا، شاید مخاطبان ما و شما که اینقدر خبر راست و دروغ، گِلِ هم می‌شنوند و باور می‌کنند، تصمیم گرفته باشند، این وسط اخبار کارتونی مرا که در هیچکدام‌شان به کره و بره کسی هم برنمی‌خورد، باور نکنند!

البته به خودشان مربوط است، شاید اینقدر دنبال منازعات تیم پرسپولیس و استقلال هستند که که اخبار مرا باور نمی‌کنند! حقیقت امر اما این است که من سعی می‌کنم هیچ جشنواره‌ای از دستم درنرود. چرا چون دریافت چنین خبرهایی و کسب چنین جوایزی به من انرژی خیلی خیلی مضاعف می‌دهد و من از آن لذت می‌برم و دوباره انگیزه پیدا می‌کنم که کار کنم. من همیشه دنبال طراحی هستم؛ ساعاتی که در حال کار و انجام وظیفه‌ی اداری هستم، که هیچ اما ساعت‌هایی را که بیکارم، یا مطالعه می‌کنم، یا فیلم‌های خوب می‌بینم و یا کار می‌کشم. در هر صورت سعی می‌کنم، بعد از شرکت در جشنواره هم، تلاش می‌کنم کارم را در یک زمان مدیریت شده و خاص در شبکه‌های مجازی عرضه کنم.

گفتنی است صالح رزم حسینی متولد ۱۳۵۸ کرمان و در حال حاضر کارمند  روابط عمومی مس سرچشمه است و گزیده‌ای از  آثار او در کتابی با عنوان صالح‌تون منتشر شده است.