در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان بررسی شد

کاهش صادرات ۷ ماهة استان

پسته در انبارها نبود صادر کنیم

گروه اقتصاد ـ قرار است جلسات کارگروه توسعه صادرات استان کرمان از این پس با حضور صادرکنندگان استان و هر دو هفته یک‌بار برگزار ‌شود؛ این، تصمیمی بود که در جلسه‌ی هفته‌ی گذشته گرفته شد. جلسه‌ای که «محمدجواد فدایی»؛ معاون استاندار کرمان ریاست آن را برعهده داشت و چهار دستور کار شامل گزارشی از وضعیت صادرات و واردات استان کرمان، راه‌اندازی سایت نمایشگاهی سیرجان، اعزام هیات تجاری استان به نمایشگاهی در اسپانیا و نظارت سازمان صنعت بر عملکرد شرکت نمایشگاه‌های جنوب‌شرق کشور را در اولویت قرار داد. فدایی اما اجازه نداد در این جلسه، هیچ تصمیمی بدون پشتوانه‌ی کارشناسی کافی گرفته شود. از جمله احداث سایت نمایشگاهی در شهرستان سیرجان که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرد از سوی اتاق اصناف سیرجان این درخواست داده شده است.

به گزارش خبرنگار استقامت، مهدی حسینی‌نژاد درباره‌ی برگزاری نمایشگاه‌ها در کرمان توضیحاتی داد و گفت: «امسال بالغ بر ۷۰ درخواست برای برگزاری نمایشگاه تخصصی و عرضه مستقیم کالا و توانمندی در شهر کرمان به سازمان ارایه شده است». او افزود: «با این ظرفیتی که در استان داریم اگر در سیرجان سایت داشته باشیم مفید خواهد بود».

او ادامه داد: «در تهران و اصفهان و تبریز اکنون دو سایت نمایشگاهی وجود دارد و اگر ما هم در سیرجان سایت داشته باشیم؛ به این جمع اضافه می‌شویم».

عرب‌پور؛ معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان

هم گفت: «صنعت نمایشگاهی ابزاری برای تعدیل قیمت و تنظیم بازار بوده، اما کم‌کم به انحراف کشیده شده است و الان نمایشگاه‌های توانمندی و عرضه‌ی کالا عملا رها شده است. دستگاه‌های دولتی و فرمانداری‌ها و گروه‌های مختلف همه خودشان دنبال برگزاری نمایشگاه هستند و اصناف هم همیشه مخالفت‌هایی با برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها داشته‌اند».

فدایی اما وقتی این توضیحات و اظهارات برخی دیگر از حاضرین را درباره‌ی مشکلات برگزاری نمایشگاه در کرمان شنید؛ این پرسش را مطرح کرد: «چرا وقتی هنوز نتوانسته‌اید مشکل سایت نمایشگاهی کرمان را حل کنید می‌خواهید در سیرجان هم این تجربه را تکرار کنید؟». او ادامه داد: «ما منطقه ویژه‌ی اقتصادی در سیرجان راه‌اندازی کرده‌ایم که صادرات انجام دهیم؛ حالا وقتی می‌پرسم اگر سایت داشته باشیم پس منطقه ویژه چه می‌شود؟ می‌گویید: منطقه ویژه می‌تواند در این سایت حضور یابد؟ مگر می‌شود نقش منطقه را به عنوان یک واحد صنعتی در نمایشگاه دید؟ اگر این‌طور است پس چرا این همه سرمایه‌گذاری کردیم و منطقه ویژه احداث کردیم؟».

فدایی تاکید کرد که ابتدا مشکل برگزاری نمایشگاه‌ها در سایت کرمان را با اصناف حل، و سپس بررسی کنید اگر با توجه به شرایط موجود نیاز بود در سیرجان هم سایت جدیدی احداث شود؛ این کار را انجام خواهیم داد.

قرار شد سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان یک گزارش کارشناسی درباره‌ی احداث سایت نمایشگاهی در سیرجان تهیه و تا دو هفته‌ی دیگر به کارگروه توسعه صادرات ارایه کند.

 

صادرات استان کاهش یافت

همچنین در این نشست، گزارشی درباره‌ی وضعیت صادرات استان طی هفت ماهه‌ی امسال ارایه شد. قوام؛ رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این‌باره گفت: «در هفت ماهه‌ی اول امسال آمار گمرکات استان نشان می‌دهد صادرات استان ۴۶۰ میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشتیم؛ اما به لحاظ وزنی ۱۱ درصد افزایش را شاهدیم. کشاورزی همچنان با ۵۵ درصد بیش‌ترین صادرات را داشته، بعد از آن صنعت با ۴۴ درصد و در رده‌ی سوم هم بخش معدن است که یک درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است؛ اکثر محصولات معدنی کرمان از گمرکات دیگر استان‌ها صادر می‌شود».

وی بیان کرد: «مجموع شرایط نشان می‌دهد طی هفت ماهه‌ی گذشته از برنامه‌ی صادراتی استان کرمان عقب مانده‌ایم».

وی افزود: «امیدواریم با استفاده از تجربیات سا‌ل‌های گذشته و همچنین با توجه به این‌که نیمه‌ی دوم هرسال به ویژه به دلیل صادرات پسته، جهش صادراتی داشته‌ایم؛ بتوانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم».

 

صادرات پسته استان کاهش یافت

وی گفت: «طی هفت ماهه‌ی امسال، پسته و مغز آن با ۲۴۸ میلیون دلار بیش‌ترین میزان صادرات غیرنفتی استان کرمان را به خود اختصاص داده، این در حالی است که سال گذشته در این مدت، ۳۲۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و امسال کاهش ۲۲ درصدی را شاهدیم».

قوام در توضیح دلایل کاهش صادرات پسته‌ی کرمان طی هفت ماهه‌ی امسال گفت: «یکی از دلایل عمده‌ی کاهش صادرات پسته طی امسال، کاهش تولید پسته در سال گذشته و کمبود موجودی انبارها بوده است؛ چرا که از سال گذشته، در انبارهای ما پسته‌ی زیادی وجود نداشت تا صادرات در نیمه‌ی اول امسال صورت گیرد».

وی افزود: «دلیل دوم، رقیب عمده‌ی ما آمریکاست که حدود ۴۱۰ هزار تن امسال پسته تولید کرده و در آمریکا، یک کمپانی صادرات را انجام می‌دهد اما در ایران پسته‌ی صادراتی توسط صادرکننندگان جزء انجام می‌شود. در بازارهای جهانی، وقتی چند صادرکننده وارد می‌شوند معمولا بازار همدیگر را خراب می‌کنند». وی ادامه داد: «امسال ۲۵۳ هزار تن پسته در کل کشور تولید شده بیش از ۷۰ درصد آن یعنی حدود ۱۵۳ هزار تن تولید استان است و به نظر می‌رسد در شش ماهه‌ی دوم این کسری صادرات پسته را جبران کنیم».

وی در ادامه، «نانو کامپوند مستربچ»که یک کالای دانش‌بنیان است را دومین کالای عمده‌ی صادراتی استان دانست و با بیان این‌که در صادرات این محصول نیز ۱۷ درصد کاهش ارزش داشتیم؛ دلیل این کاهش را نیز تشریح کرد.

قوام گفت: «چون سال قبل این واحد، بیش‌تر کالاهای خود را اقساطی صادر می‌کرد اما چون هنوز به پول‌شان نرسیده و خارجی‌ها بدهی‌شان را نپرداخته‌اند؛ امسال تولید انجام داده‌اند اما شیوه‌ی فروش خود را تغییر داده و سعی کردند نقدی بفروشند. به همین دلیل شاهد این کاهش هستیم که خیلی هم محسوس نیست و به نظر می‌رسد تا پایان سال به عدد مناسبی برسد».

به گفته‌ی قوام؛ در دیگر اقلام عمده‌ی صادراتی شامل «کاغذ مقوا، کاشی و سرامیک و تایر و تیوپ» امسال استان کرمان رشد داشته است.

وی اظهار کرد: «صادرات محصولات استان کرمان، از دیگر گمرکات کشور هم صورت می‌گیرد که این عدد، تا پایان مهرماه بالای ۵۰۰ میلیون دلار بوده است؛ صادرات مس کاتد، فرش و سنگ‌آهن. الان صادرات استان در هفت ماهه بیش از یک میلیارد دلار بوده و نشان می‌دهد کرمان یک استان صادراتی است».

 

واردات افزایش یافته است

قوام درباره‌ی وضعیت واردات استان کرمان طی هفت ماهه نیز گزارشی داد.

وی گفت: «برخی می‌گویند اصلا نباید واردات انجام بشود که تفکر اشتباهی است؛ چرا که اگر واردات مربوط به ماده‌ی اولیه و کالای سرمایه‌ای باشد خیلی هم خوب است». وی افزود: «واردات امسال استان ۵۲۲ میلیون دلار  بوده در حالی‌که سال گذشته، ۴۹۳ میلیون دلار بوده است. واردات ما شش درصد افزایش داشته و از لحاظ وزنی اما کاهش داشته است».

وی با بیان این‌که تراز تجاری استان منفی شده است، ادامه داد: «۹۶ هزار تن از لحاظ وزنی مثبت اما ۶۲ میلیون دلار از نظر ارزش منفی است. سال گذشته اما ۴۲۳ میلیون دلار تراز تجاری استان مثبت بود که امسال به دلیل افزایش واردات نسبت به صادرات، این تراز منفی شده است».

قوام با بیان این‌که تغییر نرخ کالاهای وارداتی یکی از عواملی است که در این وضعیت اثر گذاشته است، اظهار کرد: «میانگین قیمت کالاهای صادراتی استان امسال سه هزار و ۱۱۸ دلار و میانگین قیمت کالاهای وارداتی؛ شش هزار و ۴۰۰ دلار بوده است. یک مقدار محصولات صادراتی استان ما به لحاظ قیمتی پایین‌تر از وارداتی هستند که توجه به صدور کالاهای دانش‌بنیان مخصوصا نانو می‌تواند این فاصله را پر کند. سال گذشته، میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی استان، به چهار هزار و ۱۰۰ دلار رسید؛ چون صادرات نانو بالا بود و تاثیر مثبتی داشت».

وی افزود: «عمده‌ی کالاهای وارداتی استان، اجزا و قطعات خودرو است که حدود ۸۱ درصد از واردات را تشکیل می‌دهند».

قوام اظهار کرد: «در حالی‌که صادرات استان کرمان در سال  ۸۶ حدود ۷۴۷ میلیون دلار بوده این عدد در سال گذشته به یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار رسیده است. در سه سال گذشته؛ صادرات استان از مرز یک میلیارد دلار گذشته است».

وی همچنین گفت:  بزرگترین مشکل صادرات استان کمبود منابع مالی کافی است. تسهیلات بانکی هم چون بهره‌ی بالایی دارد؛ توجیه برای صادرکنندگان ندارد. اگر بتوانیم خط اعتباری به ویژه برای پسته در نظر بگیریم، موثر خواهد بود».

 

تا پایان سال به رشد موردنظر میرسیم

در ادامه، حسینی‌نژاد؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: «در تولید خودرو در استان افزایش داشته و شیب مناسبی در خودروسازی بم داریم». وی افزود: «سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار کل صادرات کشور بود که استان کرمان؛ ۲/۲ میلیارد دلار از این صادرات معادل چهار و هشت دهم را به خود اختصاص داده بود».

وی ادامه داد: «گزارشی که ارایه شد مربوط به آمار رسمی گمرکات استان کرمان است؛ در صورتی‌که ما از گمرکات دیگر استان‌ها نیز صادرات داریم که اگر آن را لحاظ کنیم، تراز تجاری استان به شدت رشد می‌کرد».

وی بیان کرد: «صادرات سال گذشته از گمرکات استان؛ یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون بوده اما متاسفانه ۹۳۰ میلیون دلار از دیگر استان‌ها صورت گرفته که جمعا ۲/۲ میلیارد دلار صادرات سال گذشته بوده است. خوشبختانه براساس رصدی که انجام دادیم همین الان با صادرات گمرکات سایر مناطق کشور بالای یک میلیارد دلار صادرات ما بوده و طبق آنچه در برنامه پیش‌بینی شده، امسال  به صادرات یک و سه میلیارد دلاری خواهیم رسید».

به گزارش خبرنگار استقامت، جلسه‌ی فوق، نخستین کارگروه توسعه‌ی صادرات استان طی سال ۹۶ بوده است. در این جلسه اعلام شده که تاکنون دو بار درخواست برگزاری کارگروه را به استانداری کرمان ارسال کرده‌اند اما پاسخ مثبت داده نشده است. فدایی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «آیا کارگروه بر صادرات استان تاثیری مثبت داشته است؟ اگر داشته چرا در یک سال فقط دو جلسه برگزار کرده؟». وی تاکید کرد که از این به بعد، جلسات کارگروه با حضور صادرکنندگان تشکیل خواهد شد.

همچنین فدایی در پاسخ به یکی از اعضای کارگروه که گفت مدتی قبل در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی صادرکنندگان حضور داشتند؛ این پرسش اعتراضی را مطرح کرد: «اگر شورای گفت‌وگو متولی صادرات است پس چرا ما این کارگروه را تشکیل بدهیم؟».

در این جلسه همچنین مصوب شد آیین‌نامه‌ی نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان بر سایت نمایشگاهی بین‌المللی جنوب‌شرق کشور در کرمان تدوین شود. همچنین درباره‌ی اعزام هیات تجاری به اسپانیا کارشناسان بررسی انجام داده و در کنار مزایا، معایب را نیز تعیین و به کارگروه ارایه کنند تا درباره‌ی آن تصمیم گرفته شود.