گفتوگو با حسین چناریان، عضو شورای شهر کرمان، در مورد حواشی انتخاب شهردار کرمان:

میدانستیم ممکن است سام تایید نشود

کوثر نمک شناس – پس از گذشت ۴۲ روز از معرفی محمد سام به وزارت کشور توسط شورای پنجم و برای تصدی شهرداری کرمان، وزارت کشور این انتخاب را به صلاح ندانست و بدون ذکر دلیل از شورای شهر کرمان خواست گزینه‌ی دیگری را برای این مقام معرفی کند. محمد سام که در بین سیاسیون کرمان نامی آشناست با ۸ رای از جانب شورای پنجم برای شهرداری کرمان انتخاب شد. سردار حسین چناریان، رای اول و سرلیست اصولگریان برای انتخابات شورای شهر کرمان به همراه دو عضو دیگر اصول‌گرای شورای پنجم، کسانی هستند که به محمد سام رای ندادند. هفته‌ی گذشته و پس از انتشار خبر عدم تایید محمد سام، شورای شهر کرمان، به گزینه‌ای جوان روی آورد و با حداکثر آراء او را به عنوان شهردار انتخابی‌اش معرفی کرد. سید مهران عالم‌زاده که در بین جامعه‌ی مهندسین کرمان شناخته شده و دارای سابقه است با ۱۰ رای یعنی با رای کامل شورای شهر، انتخاب شد.

در این گفت‌وگو حسین چناریان از توافق با رقبای اصلاح‌طلب و علت رای ندادن به محمد سام می‌گوید.

آقای چناریان! شما به عنوان سرلیست اصولگرایان در شورای شهر کرمان، مشخصا به چه دلیلی به محمد سام رای ندادید؟

ما برای آقای سام احترام زیادی قائلیم، ایشان سابقه‌ی خدمت به کرمان را دارند. ما در جمع دوستانمان و در گروهی که منتسب به اصول‌گرایان است، نگرانی‌مان این بود که کسی که برای شهرداری انتخاب می‌شود با سمت و سوی سیاسی آمده است یا خیر؟ به همین دلیل به این جمع‌بندی رسیدیم که در آن مرحله به آقای سام رای ندهیم؛ چون نمی‌خواستیم شورا و شهردار جهت سیاسی داشته باشند، دومین نگرانی هم عدم تایید ایشان بود. از طرفی هم من معتقد بودم که ما باید شهردار جوان انتخاب کنیم که شهر را بشناسد، خود دوستان لیست امید هم در معیارهایشان گفته بودند که می‌خواهند شهردار جوان و متخصص انتخاب کنند؛ ولی به معیارشان عمل نکردند، مجموعه‌ی این دلایل در مرحله‌ی اول باعث شد که ما به ایشان رای ندهیم؛ اما به‌طور کلی بنده به شخصیت ایشان احترام می‌گذارم و از این‌که ایشان تایید نشدند به دلیل سابقه‌ی خدمت ایشان ناراحت شدم، ولی کاش دوستان لیست امید با تدبیر بیشتری عمل کرده بودند تا این اتفاق نمی‌افتاد.

پس از عدم تایید محمد سام، چطور در مورد مهران عالمزاده به توافق رسیدید؟

پس از پاسخ وزارت کشور مبنی بر عدم تایید آقای سام، در شورا اتفاق خوبی که افتاد این بود که شورا به این نتیجه رسید که باید همگرایی را بیشتر کند و تنها راهش هم این بود که سیاسی فکر نکنیم.

به هرحال طبیعی است که اکثریت شورای شهر در اختیار هر جناحی که باشد، شهردار هم از همان طیف انتخاب میشود، چرا انتظار داشتید در کرمان این اتفاق نیفتد؟

بله طبیعی است، اما شورا یک نهاد سیاسی نیست؛ باید بتواند با انتخاب گزینه‌ی درست و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و استانی مسیر خدمت‌گذاری را طی کند و واضح بود که در مورد گزینه‌ی اول این‌طور نمی‌شود، اما آقای عالم‌زاده یک فرد متخصص است که در طول این سال‌ها سرمایه‌اش را از کرمان خارج نکرده است، هزاران متر بنا در کرمان ساخته که همگی دارای کیفیت هستند. ایشان مورد تایید جامعه دانشگاهی و مهندسین است. ضمن این‌که بنده به این نتیجه رسیدم که آوردن فردی با نگرش سیستم‌های دولتی فایده ندارد، آقای عالم‌زاده از سیستم خصوصی آمده است و آدمی است که اعتقاد به صرفه و صلاح دارد و در سرمایه‌گذاری ماهر است، انتخاب چنین آدمی در شرایط کنونی برای شهر کرمان بسیار مفید است. تمام این دلایل هست و بهتر از آن، ما با همه‌ی دوستان‌مان در شورای شهر به جمع‌بندی رسیدیم و ایشان با رای کامل شهردار کرمان شد.

شما در جلسهی شورای شهر پس از رد صلاحیت آقای سام فرمودید که دوستان اصولگرایتان شما را به سازش کاری متهم کردهاند. آیا بدنهی اصولگرایان کرمان از انتخاب مهران عالمزاده راضی هستند؟

من آن حرف را به این جهت گفتم که پیش از این‌که محمد سام برای شهرداری انتخاب شود، با دوستان لیست امید صادقانه گفت‌وگو کردیم و خواستیم شورا سیاسی نشود و در موضوعاتی مثل انتخاب شهردار و رییس شورا به افرادی برسیم که شائبه‌ی سیاسی و یک سو بودن را از شورا جدا کنیم، برخی از دوستان ما تمایل نداشتند که این گفت‌وگوها انجام شود و می‌گفتند شما راه خودتان را بروید و دیگران هم راه خودشان را بروند؛ ولی من معتقد بودم که می‌توانیم با انتخاب‌هایی مثل شهردار، یک راه را برویم. اگر دوستان‌مان پیشنهادات من در مرحله‌ی اول را پذیرفته بودند زودتر از این‌ها شهردار داشتیم.

یعنی بدنهی اصولگرایی الان از انتخاب مهران عالمزاده به عنوان شهردار راضی است؟

ما اصلا نظر مستقیم یک جریان سیاسی را در امور شورا دخالت نمی‌دهیم، البته مشورت می‌گیریم. بله اصول‌گرایان هم‌ چون شورا به جمع‌بندی رسیده است راضی بودند و حمایت می‌کنند. البته آقای عالم‌زاده هم آدم سیاسی نیست و با همه‌ی جریانات سیاسی کار کرده است.

با تمام اینکه مهران عالمزاده جوان و متخصص است، اما از نظر جریان سیاسی، کاملا اصلاح طلب است و همیشه در انتخاباتهای اخیر موضع اصلاح طلبانه گرفته است. تفاوت مهران عالمزاده با محمد سام برای اصولگرایان در چه چیزی است؟

شاید آقای عالم‌زاده هم به عنوان اصلاح طلب شناخته شود، اما مورد سفارش یک جریان سیاسی نیستند.

یعنی آقای سام مورد سفارش یک جریان سیاسی بودند؟

بله؛ من احساس می‌کنم ایشان مورد سفارش بود.

نزدیکی ایشان با آقای مرعشی این تفکر را در بین اصولگرایان ایجاد کرده است؟

شاید من نخواهم مستقیما نام ببرم؛ اما بله بهرحال این تفاوتی است که ایشان با آقای عالم‌زاده دارند.

اگر اکثر کرسیهای شورای شهر برای اصولگرایان بود، گزینهی اصلی شهرداری چه کسی بود؟

اکثر گزینه‌های ما هم اصول‌گرا نبودند. برای‌مان ضرورت و نیاز شهر کرمان مهم بود. افرادی مثل آقای جلال‌مآب به عنوان گزینه‌ی اول مد نظر ما بودند همینطور افرادی مثل آقای سیف‌اللهی هم گزینه‌ی ما بودند که اگر می‌پذیرفتند مورد تایید هر دو جناح بودند.

انتخاب آقای بابایی به عنوان فرماندار کرمان را چطور ارزیابی میکنید؟

بنده ارزیابی از این اتفاق ندارم؛ ولی آقای بابایی شهردار پرتلاشی بودند و وقتی این شورا نظری به شهردار پیشین نداشتند و آقای استاندار او را به سمت فرمانداری انتخاب کردند و به خدمت ایشان احترام گذاشتند، اتفاق خوب و قابل تقدیری است.

آقای بابایی در بدنهی اصولگرایی مورد انتخاب بود؟

بله، با ایشان مشکلی نداشتیم، اما مشخص بود که میلی به ایشان نیست.

آقای محمد فرشاد، در نشست شورای شهر و در پاسخ به حرف شما مبنی بر سیاسی بودن انتخاب شهردار گفتند، شاید عدم تایید شهردار سیاسی بوده است و دلسوزان شهر باید تلاش میکردند تا محمد سام تایید شود، چقدر با نظر آقای فرشاد موافقید؟

من احساس می‌کنم نظر آقای فرشاد این بود که نماینده‌ی دولت در استان حمایت نکردند؛ در حالی که اقای فرشاد خودشان گفتند که آقای استاندار نظر خاصی نداشتند و من فکر نمی‌کنم استاندار در این موضوع نقشی داشته است، من فکر می‌کنم آقای فرشاد و دوستان لیست امید، باید تحقیق بیشتری می‌کردند، مثل کاری که الان برای آقای عالم‌زاده کردند و پرسیدند، اگر هماهنگی لازم را انجام می‌دادند، این اتفاق نمی‌افتاد. بالاخره شخصیت و آبروی فردی که سال‌ها خدمت کرده را زیر سوال رفته است. شاید خاطر جمعی باعث این اشتباه شد. من در فضای مجازی هم دیدم که می‌گفتند بخاطر فشار اصول‌گرایان استان، محمد سام تایید نشده است که حرف درستی نیست. بسیاری از دوستان اصول‌گرا بعد از انتخاب آقای سام سفارش ایشان را می‌کردند، بهرحال ما تابع بودیم، اگر آقای سام تایید شده بودند همین کاری که برای مهران عالم‌زاده می‌کنیم برای او هم می‌کردیم.

گزینههای دیگر شهرداری که حرفشان به میان میآمد اگر پذیرفته بودند و به میدان میآمدند، مثل آقای دکتر فدایی و یا آقای تقی بختیاری، آیا به آنها رای میدادید؟

بله اگر دکتر فدایی پذیرفته بودند ما به ایشان رای می‌دادیم. در مورد آقای بختیاری شاید موضوع فرق می‌کرد اما در مورد ایشان اصلا بحث نشد؛ چون نپذیرفته بودند، اما در مورد آقای دکتر فدایی به جمع‌بندی رسیده بودیم که رای بدهیم.

چالشهای پیش روی مهران عالمزاده در شهرداری کرمان از نظر شما چه موضوعاتی است؟

بزرگترین چالش شهرداری کرمان مشکلات مالی و بدهی شهرداری کرمان است. دومین چالش او انسجام نیروهای شهرداری است. شهرداری کرمان سازمانی است که از لحاظ نیروهای انسانی وسیع است و آقای عالم‌زاده باید یک انسجام مدیریتی و ساختاری ایجاد کند تا بتواند یک مدیریت قوی را ایجاد کند. سومین چالش آقای عالم‌زاده هم اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهرداری است که در دوره‌های گذشته به دلیل مشکلات مالی تمام نشده است که باید رسیدگی شود و به عقیده‌ی من چالش بعدی شهردار کرمان وسعت شهر کرمان است که باید آقای عالم‌زاده برای آن برنامه داشته باشد.  موضوعاتی مثل منظر و مبلمان شهری، حاشیه نشینی و ایجاد هماهنگی بین نقاط برخوردار و غیر برخوردار شهر کرمان هم موضوعاتی است که باید به آن‌ها توجه شود و امیدواریم آقای عالم‌زاده بتواند با استفاده از تمام پتانسیل‌های شهری و استانی مدیریت موفقی داشته باشد.