تشریح تصادفات ۷ ماهة امسال در گفتوگوی استقامت با رییس پلیس راه شمال استان

آمار تلفات تصادفها بحرانی است

                             قاچاقبرها از ابتدای امسال ۴۰ افغانستانی را کشتهاند                             

 ۵۰ درصد کشتههای تصادفات در بیمارستان میمیرند

اسما پورزنگی آبادی – وحشتناک است؛ از اول امسال تا پایان مهرماه، ۳۶۲ نفر در جاده‌های استان کرمان به دلیل وقوع تصادف کشته شده‌ و بیش از دو هزار نفر مجروح شده‌اند. رییس پلیس راه شمال استان این وضعیت را بحرانی می‌داند. سرهنگ «یوسف نجفی» در گفت‌وگو با «استقامت» در این‌باره تصویری را ترسیم می‌کند که قابل تامل و البته نگران‌کننده است.

 

جناب سرهنگ نجفی؛ به تازگی از سوی پلیس آماری مبنی بر افزایش کشتههای تصادفات جادهای در استان کرمان ارایه شده است. این افزایش به چه صورت بوده و بفرمایید تحلیل شما در اینباره چیست؟

مبنای تلفات سوانح راهنمایی و رانندگی آمار پزشکی قانونی است؛ براساس این آمار در شش ماهه‌ی ابتدای امسال فقط در جاده‌های شمال استان کرمان ۳۲۰ نفر کشته شده‌اند. سال گذشته این آمار ۲۴۰ نفر بوده یعنی ۸۰ نفر معادل ۳۳ درصد، در شش ماهه‌ی امسال بیشتر تلفات داشتیم که اگر آمار جنوب استان را هم به این ۸۰ نفر اضافه کنیم قطعا بالای ۱۰۰ نفر خواهد بود؛ مطمئنم در جنوب استان هم افزایش داشته‌ایم. در این شش ماهه، تعداد تصادفات منجر به فوت ۲۰۰ فقره بوده که سال گذشته این تصادفات، ۱۸۷ فقره بوده است یعنی ۱۳ فقره معادل شش درصد افزایش در تعداد تصادفات منجر به فوت داریم. در شش ماهه‌ی امسال، روند شدید و افزایشی بوده و باید بگویم که از این نظر، در استان به بحران رسیده‌ایم.

چرا در حالیکه تعداد تصادفات منجر به فوت افزایش چندانی نداشته، تعداد تلفات بیشتر شده است؟

این نشان می‌دهد که تصادفات امسال شدیدتر بوده و با شش درصد افزایش در تعداد تصادفات، ۳۳ درصد تلفات افزایش یافته است. تصادفات دسته‌جمعی متاسفانه زیاد بوده که یکی از مهم‌ترین آن، تصادف در جاده‌ی سرچشمه بود که اگر اشتباه نکنم در فصل بهار رخ داد و هشت نفر در یک خودروی سواری کشته شدند؛ خودرو از جاده منحرف شد و به پایه‌ی پل برخورد کرد و چهار خانم جوان بین ۲۰ تا ۲۵ ساله به همراه سه دختر بچه در صحنه کشته شدند. متاسفانه خیلی از مردم این را نمی‌دانند؛ در صورتی که به نظر من تمام مردم استان باید از این حادثه‌ی بسیار دردناک خبردار می‌شدند. ما بعد از این حادثه، در رفسنجان شورای ترافیک اضطراری هم تشکیل دادیم و سعی کردیم اطلاع‌رسانی کنیم تا مسوولین بیایند در این محل دوربین نصب کنند و قول‌هایی هم دادند اما متاسفانه موج رسانه‌ای که باید راه می‌‌افتاد در این‌باره راه نیفتاد. یا همین امسال، در خروجی شهر ریگان، شش نفر جوان در یک سواری پراید در حاشیه‌ی مراسم عروسی در صحنه کشته شدند؛ شب عروسی بوده و راننده برای سوخت‌گیری به سمت پمپ بنزین که ۵۰ کیلومتری خروجی شهر بوده حرکت می‌کند و دوستانش هم با او می‌روند. اما به محض خروج از شهر با یک اتوبوس برخورد کرده و هر شش نفر در صحنه کشته می‌شوند. یا تصادفی که دوشنبه‌ (۱۵ آبان‌ماه) در جاده‌ی روستایی امیرآباد به سمت چاه‌رضا در شهرستان سیرجان رخ داد که خیلی هم تردد در این جاده محدود است اما یک غفلت خیلی کوچک باعث شد یک لحظه خودرو سمند منحرف شده و با تویوتا که از روبه‌رو می‌آمده برخورد کند و هر چهار نفر سرنشینان دو خودرو در صحنه کشته می‌شوند. مردم باید بدانند چنین خطرهایی در کمین هست و یک خطای خیلی کوچک در جاده یک حادثه‌ی مرگبار و غیرقابل جبران را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

در نیمهی دوم امسال آمار چگونه بوده و آیا همچنان روند صعودی دارد؟

آمار شش ماهه که اعلام کردم مربوط به پزشکی قانونی بود اما آمار یک ماهه مربوط به پلیس است و پزشکی قانونی هنوز آن را نهایی نکرده است. در هفت ماهه، ۲۳۰ فقره تصادف منجر به فوت و یک‌هزار و ۳۳۴ فقره تصادف منجر به جراحت در جاده‌های شمال استان کرمان رخ داده است و متاسفانه در این تصادفات ۳۶۲ نفر کشته و  دو هزار و ۱۲۷ نفر مجروح شدند. تصادفات فوتی که در هفت ماهه‌ی سال گذشته رخ داده، ۲۱۰ فقره بوده که امسال ۲۰ فقره معادل ۱۰ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است. تعداد کشته‌شدگان تصادفات پارسال در هفت ماهه ۲۷۵ نفر بوده که امسال ۸۷ نفر، معادل ۳۲ درصد بیش‌تر کشته شده‌اند.

پس روند صعودی آمار کشتهشدگان تصادفات جادهای همچنان ادامه دارد.

بله؛ متاسفانه همین‌طور است. در مهرماه افزایش داشتیم و در آبان نیز همچنان افزایش داریم.

مهمترین علت وقوع این تصادفات چه بوده است؟

در این هفت ماهه ۵۳ درصد از تصادفات؛ به دلیل واژگونی و خروج از جاده بوده است؛ یعنی دو وسیله‌ی نقلیه با هم برخورد نکرده‌اند بلکه به اصطلاح عامیانه، خودرو چپ کرده است.

لیل فراوانی این نوع حوادث چه میتواند باشد؟

عمده‌ی این واژگونی‌ها به دلیل سرعت غیرمجاز و بعد خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است. آنچه در حوادث واژگونی شدت تصادفات را بالا برده و تلفات را افزایش داده؛ به غیر از سرعت بالا، عدم استفاده‌ی سرنشینان به ویژه سرنشینان عقب از کمربند ایمنی بوده است. خیلی اوقات خودرو با چهار سرنشین چپ کرده؛ سه نفر کشته شده‌اند و یک نفر که کمربند داشته زنده مانده است. سه روز پیش، یک اتوبوس در خراسان جنوبی چپ کرد و فقط سه نفر مجروح شدند. بعد که با مسافران اتوبوس مصاحبه کردند همه گفتند ما کمربند ایمنی بسته بودیم؛ استفاده از کمربند خیلی کمک می‌کند به ویژه در حوادث واژگونی. علاوه بر دو عاملی که ذکر کردم باید بگویم جاده‌های استان کرمان هم معمولا کویری و یکنواخت هستند و مسیر بین شهرها و آبادی‌ها طولانی است و این، باعث می‌شود رانندگان خسته شوند. علاوه بر این، استاندارد و ایمنی پایین خودروها نیز خیلی تاثیرگذار است.

بیشتر چه خودروهایی در این تصادفات نقش داشتهاند؟

بیش‌تر خودروهای خانواده‌ی «پژو» و «پراید» هستند؛ تیپ‌های مختلف. ۲۰۶، پژو پارس، ۴۰۵، سمند، پراید و به‌طور کلی، محصولات ایران خودرو و سایپا به ویژه خانواده‌ی پراید عمده‌ی این حوادث را تشکیل داده‌اند و این یک هشدار است؛ کسانی که از چنین خودروهایی استفاده می‌کنند، باید بیش از دیگر رانندگان مراقبت کنند. یعنی کسی که پراید سوار می‌شود باید خیلی بیش‌تر از راننده‌ی یک خودروی ایمن‌تر دقت کند و مثلا حتی وقتی سرعت مجاز ۱۱۰ کیلومتر است، با این سرعت هم رانندگی نکند چون خودروی او ایمنی کافی را ندارد و هر لحظه ممکن است دچار حادثه شود.

به جز واژگونی و خروج از جاده چه عوامل دیگری منجر به وقوع چنین سوانح مرگباری در جادههای شمال استان شده است؟

۴۰ درصد از این تصادفات شامل برخورد دو یا چند وسیله‌ی نقلیه با یکدیگر بوده است. هفت درصد هم برخورد وسایل نقلیه با عابرین پیاده بوده که عمدتا نزدیک شهرها و مناطق مسکونی و روستایی رخ داده است؛ رانندگان در جاده‌ها باید بسیار مراقب عابرین پیاده باشند و بدانند اگر در جاده با عابر برخورد کنند قطعا نتیجه‌اش مرگ خواهد بود. به‌طور کلی؛ مهم‌ترین علل وقوع حوادث منجر به فوت؛ عدم توجه به جلو در حین رانندگی بوده که طیف گسترده‌ای از رفتارهای رانندگی را در برمی‌گیرد؛ شامل مواردی مثل خستگی و خواب‌آلودگی راننده، صحبت با تلفن همراه، آشامیدن و خوردن، تماشای منظره‌ی اطراف و هرچیز دیگری. این بی‌احتیاطی‌ها اغلب منجر به واژگونی خودرو شده و در تمامی این حوادث سرعت به نوعی تاثیرگذار است. راننده‌ای که حواسش به جلو نیست؛ اگر سرعت مطمئنه داشته باشد احتمال این‌که کشته بشود، پایین می‌آید اما در سرعت بالا، کنترل خودرو سخت و حادثه مرگبار خواهد بود. باید بگویم کلید اصلی تمام حوادث جاده‌ای کاهش سرعت و در واقع، ریشه‌ی اغلب تصادفات سرعت بالاست که عمدتا هم در جاده‌های یک‌طرفه این قضیه وجود دارد و باعث خروج خودرو از جاده می‌شود.

در جادههای دو طرفه چه اتفاقی رخ میدهد؟

در این جاده‌ها، مهم‌ترین علت، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده که شدیدترین تصادفات هم همین نوع هستند؛ چون برخورد به صورت رخ به رخ بوده و سرعت دو وسیله با هم جمع می‌شود. یعنی اگر دو خودرو سرعت ۷۰ کیلومتر داشته باشند؛ پس از برخورد، نیرویی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر وارد می‌شود و حتما می‌کُشد. بنابراین رانندگان باید بدانند که در جاده‌های دو طرفه سبقت غیرمجاز نگیرند و مراقبت کنند. عدم رعایت حق تقدم هم که معمولا در تقاطع‌ها و جایی که مسیرهای اصلی و فرعی به هم می‌رسد رخ می‌دهد. رعایت نکردن فاصله‌ی طولی با وسیله‌ی نقلیه‌ی جلویی هم از عوامل بروز تصادفات شدید بوده اما سرعت از همه‌ی عوامل نقش مهم‌تری دارد.

رانندگان در جادهها چطور میتوانند با رعایت سرعت خود را از مرگ برهانند؟

ما دو سرعت مجاز (مقرره، قانونی) و سرعت مطمئنه را داریم. البته کسی که گواهینامه دارد باید این‌ها را بداند ولی معمولا چون همه دقیقه نودی هستند و فقط می‌خوانند که آزمون بدهند؛ بعد هم فراموشش می‌کنند! سرعت مجاز همان چیزی است که قانون و آیین‌نامه آن را مشخص کرده و راننده حق ندارد بیش از این سرعت رانندگی کند مثلا در معابر بزرگراهی برون شهری حداکثر سرعت مجاز ۱۱۰ کیلومتر است. ما در استان آزادراه نداریم و فقط کنارگذر شهر سیرجان را شامل می‌شود. در آزادراه، حداکثر سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه‌ی سبک و ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل سنگین است. بعد معابر بزرگراهی مثل کرمان ـ باغین و هفت‌باغ را داریم. برخلاف آنچه که همه تصور می‌کنند؛ هفت‌باغ اتوبان نبوده و یک بزرگراه است. حداکثر سرعت مجاز در این معابر ۱۱۰ کیلومتر برای وسایل سبک و ۱۰۰ کیلومتر برای وسایل نقلیه‌ی سنگین است. بعد از آن، جاده‌های اصلی دوطرفه را داریم؛ مثل جاده‌هایی که دو شهرستان را به هم وصل می‌کنند؛ از جمله جاده‌ی کرمان ـ زرند آنجا که هنوز دو بانده نشده است یا کرمان ـ راور و یا کرمان ـ جیرفت قسمت‌هایی که دو طرفه است؛ سرعت مجاز در این جاده‌ها در روز برای کلیه‌ی وسایل نقلیه ۹۵ کیلومتر و در شب ۸۵ کیلومتر است. بعد، جاده‌های روستایی هستند که استاندارد پایین‌تری دارند؛ سرعت مجاز در این جاده‌ها حداکثر ۸۵ کیلومتر و در شب ۷۵ کیلومتر بر ساعت است. با اطمینان می‌گویم اگر رانندگان این سرعت‌ها را رعایت کنند تا حد زیادی می‌توانند جلوی تلفات رانندگی را بگیرند. سرعت مطمئنه اما میزان مشخصی ندارد و در اختیار راننده است؛ از یک کیلومتر بر ساعت شروع شده و به حداکثر سرعت مجاز می‌‌رسد که قانون آن را تعیین کرده؛ خودِ راننده براساس شرایط جسمی و روحی خود، وسیله‌ی نقلیه، شرایط جاده و محیطی تصمیم می‌گیرد با چه سرعتی برود که با اطمینان به مقصد برسد. اگر راننده‌ای سرعت مطمئنه را رعایت بکند دچار حادثه نمی‌شود و اگر هم دیگران خطا کنند او می‌تواند خودرو خود را کنترل کند.

آقای نجفی! دربارهی تصادفاتی که خودروهای حامل مهاجران غیرمجاز افغانستانی دچار آن میشوند نیز مدام اخبار ناگواری منتشر میشود. از این نظر، در استان چه وضعیتی داریم؟

تردد خودروهای حامل مهاجران غیرقانونی در جاده‌های ما، مشکلی بسیار قابل توجه در استان کرمان است و شاید در استان‌های دیگر کمتر باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد؛ این خودروها بسیار بد رانندگی می‌کنند و به مقررات راهنمایی و رانندگی و ایست پلیس هم توجه نمی‌‌کنند؛ تعقیب آنها نیز بسیار خطرناک است چون ممکن است منجر به حوادث بزرگی بشوند. بنابراین پلیس به روش‌های دیگر، این خودروها را شناسایی می‌کند ولی قوانین ما در این‌باره بازدارنده نیست؛ خودرو توسط پلیس حداقل شش ماه توقیف می‌شود منتها راننده که به مرجع قضایی معرفی می‌شود، با یک جریمه‌ی خیلی ناچیز آزاد می‌شود و مجدد با یک وسیله نقلیه‌ی جدید به کارش ادامه ادامه می‌دهد؛ چون آن‌طور که به نظر می‌آید، این کار توجیه اقتصادی هم برایشان دارد و حاضرند به هر قیمتی آن را انجام بدهند و زمینه‌ساز بسیاری از تصادفات هم می‌شوند؛ باید بگویم ۴۰  نفر از فوت شدگان و ۱۰۶ نفر از مجروحین در هفت ماهه‌ی امسال، مربوط به همین مهاجران غیرقانونی بوده‌اند. یعنی این رانندگان به‌صورت مستقیم ۴۰ نفر را کشته‌اند ضمن این‌که در حوادثِ دیگر خودروها هم تاثیرگذار هستند؛ مثلا وسیله نقلیه‌ی دیگری را از جاده بیرون می‌اندازند و پلیس که می‌رسد هیچ اثری هم از آن‌ها نیست.

در مجموع تصادفات منجر به فوت در استان طی هفت ماهه‌‌ی امسال، بیشتر در چه ساعاتی رخ داده است؟

در مجموع؛ ۲۵ درصد از تصادفات منجر به «فوت و جرح»، بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است؛ معمولا هم ثابت و سال‌های گذشته هم همین‌طور بوده است. بعد از این، بین ساعات ۲۰ تا ۲۴ شاهد این تصادفات بوده‌ایم. این نشان می‌دهد در ساعات آغازین شب احتمال وقوع تصادفات افزایش می‌یابد؛ چرا که تردد زیاد بوده و به‌دلیل تاریکی و محدودیت دید، ضریب ایمنی نیز کاهش می‌یابد. بعد از این، در ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ عصر ۱۸ درصد از تصادفات رخ داده. پس توصیه می‌کنیم رانندگان ساعات صبح را به عنوان زمان سفر انتخاب کنند؛ شش صبح تا ۱۲ ظهر.

اگر این توصیهی شما را عمل کنند که باز در این ساعات تردد بالا میرود و ممکن است آمارها در این بازهی زمانی افزایش یابد. اینطور نیست؟

در ساعات صبح، رانندگان معمولا هوشیاری بیشتر و دید بهتری دارند و اگر دچار حادثه بشوند؛ بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند و خودرو را کنترل کنند.

به طور کلی؛ تحلیل شما از دلایل افزایش آمار تلفات تصادفات امسال چیست؟

چند اتفاق در استان ما افتاده؛ هر سال تعداد خودروها و رانندگان در حال افزایش است البته من عدد دقیق آن را الان ندارم. ۲۰۰،۳۰۰ هزار خودرو  شماره‌گذاری شده و در حال افزایش هم هستند. خیلی از خودروها نیز عبوری بوده که آمار دقیقی از آن نداریم اما این‌که بگوییم تعداد خودروها در حال افزایش است کاملا بدیهی بوده و نیاز به اثبات ندارد. از آن‌طرف، متناسب با این افزایش، زیرساخت‌ها و امکانات پلیس، راهداری و درمانی استان افزایش نیافته است. در حال حاضر، ۵۰ درصد کشته‌های ما در بیمارستان‌ها دارند می‌میرند. نکته‌ی بعدی این‌که، سال گذشته بارندگی‌های خیلی خوبی در استان داشتیم؛ این، افزایش سفرهای بین‌شهری را به دنبال داشت و چون همه جا سرسبز شد، مردم راهی سفر شدند. ما این را کاملا حس می‌کردیم؛ نمونه‌ی بارز آن جاده‌ی کرمان ـ بافت بود که سفرهای ما در این محدوده به این دلیل به شدت افزایش یافته است. به روشنی می‌بینیم در روزهای پایانیِ هفته، گاهی اوقات جاده‌ی بافت به سمت کرمان مثل جاده‌ی چالوس می‌شود؛ این‌قدر ترافیک سنگین می‌شود. طبیعی است هرچه تردد افزایش یابد، احتمال وقوع تصادف هم بیش‌تر می‌شود. دلیل بعدی افزایش تلفات، مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان توسط راننده است.

چقدر از تصادفات به این دلیل است؟

آمار دقیقی نداریم. چون افرادی که چنین موادی را مصرف کرده‌اند بعد از حادثه، یا می‌میرند یا دچار جراحات شدیدی می‌شوند که امکان تست آن‌ها وجود ندارد؛ منتها شواهد نشان می‌دهد راننده قبل از حادثه، حالت طبیعی نداشته است.

یکی از انتقاداتی که همیشه مطرح بوده؛ نبود دوربینهای ثابت کنترل سرعت در جادههای استان است. این شرایط چطور بر تصادفات ما تاثیر گذاشته است؟

اتفاقا یکی از دلایل افزایش تلفات تصادفات ما همین است که در استان‌های همجوار کرمان مثل فارس، یزد، خراسان جنوبی و هرمزگان اکثرا تمام جاده‌ها مجهز به دوربین‌های ثابت کنترل سرعت هستند؛ در کرمان اما متاسفانه این مساله جزو اولویت‌های برتر نبوده؛ البته الان ۱۳۰ دستگاه در حال نصب بوده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. فرض کنید شما به عنوان راننده؛ از تهران حرکت کرده‌اید و می‌دانید تا یزد، دوربین هست؛ پس جُم نمی‌توانید بخورید و مجبورید با سرعت مجاز برانید اما بعد از یزد وارد کرمان می‌شوید و یک حیاط خلوت پیدا می‌کنید؛ تعداد نیروهای پلیس هم محدود است و مردم هم اکثریت می‌دانند پلیس کجا مستقر شده است. چون پلیس که حق کمین زدن ندارد. بنابراین نزدیک پلیس که می‌رسند با سرعت مجاز می‌رانند؛ دور که شدند هرطور دلشان خواست رانندگی می‌کنند در نتیجه حادثه‌ای‌ رخ می‌دهد که سرعت و شدت بالایی دارد. باید بگویم متاسفانه متناسب با این حجم تصادفات، اطلاع‌رسانی لازم و موج رسانه‌ای هم صورت نگرفته که مردم آگاه شوند در جاده‌ها چه خبر است. همچنان هم ضعف آموزش و ضعف فرهنگ رانندگی را هم داریم. نهادهای فرهنگی و پلیس باید بیش‌تر تلاش کنند.

حالا میخواهید با این وضع چه بکنید؟

در کوتاه‌مدت سه اقدام اساسی را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ ما اول از خودمان شروع می‌کنیم؛ حضور و تلاش و فعالیت پلیس راه و دیگر سازمان‌ها مثل راهداری و اورژانس و هلال‌احمر باید افزایش یابد. برخورد با رانندگان متخلف باید جدی‌تر صورت گیرد که در نیمه‌ی دوم امسال این‌گونه خواهد بود. کمیسیون ایمنی راه‌های استان نیز هفتگی جلسات خود را تشکیل می‌دهد. تشدید اقدامات راهداری و ایمن‌سازی جاده‌ها مثل خط کشی و تامین روشنایی معابر به خصوص در محدوده‌های حادثه‌خیز ، اصلاح جاده‌ها و افزایش تابلوهای هشداردهنده و هر اقدامی که جاده را ایمن‌تر می‌کند در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند تاثیر گذار باشد. اقدام سوم؛ ایجاد موج رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی به مردم است که بدانند خطر در کمین است و باید دقت کنند. در درازمدت هم، زیرساخت‌های ترافیکی استان و اماکن رفاهی بین‌راهی باید تقویت شود. اورژانس استان باید تقویت شود و ما نیاز جدی به توسعه‌ی اورژانس هوایی در استان داریم. همچنین مراکز درمانی هم باید تقویت شوند. در شهرستان‌ها امکاناتی فراهم شود تا سفرها کاهش یابد؛ اغلب کشته‌شدگان تصادفات، کسانی بودند که برای یک نوبت پزشک از شرق یا جنوب استان راهی جاده شده‌اند یا برای امضای یک نامه ۴۰۰ کیلومتر حرکت کرده و بین راه دچار حادثه و کشته شده‌اند؛ باید در استان، نیاز به سفر را کاهش دهیم. همچنین، نیاز داریم امکانات پلیس و تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و تخلف را توسعه دهیم.  ناوگان خودرویی پلیس باید تقویت شود. با توجه به جایگاهی که استان کرمان دارد و جاده‌های مهمی که دارد امکانات راهداری و اعتبارات این بخش باید تقویت یابد. اهمیت اقدامات فرهنگی هم که برکسی پوشیده نیست. تمام متولیان فرهنگی کمک کنند تا فرهنگ رانندگی در استان ارتقا یابد؛ این‌که گفته می‌شود مقصر ۷۰ درصد حوادث و تلفات، عامل انسانی است اغراق نیست؛ درست است که جاده و خودرو و شرایط محیطی تاثیر دارد اما سایر عوامل در اختیار عامل انسانی است .اگر راننده خوب براند؛ در جاده‌ی بد و با خودروی بد می‌تواند سالم به مقصد می‌رسد.

بیشترین تصادفات و تلفات امسال در کدام جادهها رخ داده است؟

جاده‌های «کرمان ـ بم، کرمان ـ سیرجان، کرمان ـ رفسنجان، انار ـ رفسنجان، کرمان ـ بافت، سیرجان ـ شهربابک ـ انار، سیرجان ـ بندرعباس و سیرجان ـ بافت» بیش‌ترین حوادث را داشتند. جاده‌ی کرمان ـ بافت خیلی هم پرتلفات بوده و تصادفاتی رخ داده کم‌تر اما تلفات آن بیش‌تر بوده چون جاده‌ای دوطرفه بوده و تصادف رخ به رخ و شدید است. پرتلفات‌ترین مقطع هم، محدوده‌ی بین نگار، بهرامجرد تا سه‌راهی جوپاری است. از ابتدای سال در این محدوده‌ی ۵۰ کیلومتری ۱۵ نفر کشته شده‌اند! چون دو طرفه بوده و انحراف به چپ معمولا رخ می‌دهد. توصیه می‌کنیم کسانی که از کرمان به سمت بافت و رابر و ارزوییه و بالعکس تردد می‌کنند؛ از مسیر باغین، سه راهی نگار به سمت نگار و بالعکس تردد کنند. همچنین در جاده‌های فرعی ما در مسیرهای رفسنجان ـ نوق، شرف‌آباد ـ زنگی‌آباد ـ کاظم‌آباد در شهرستان کرمان، سیریز در زرند، صوغان ـ دولت‌آباد در ارزوییه، جاده‌ی روستایی ملک‌آباد ـ امیرآباد در سیرجان، جاده‌ی خبر در بافت و جاده‌ی کرمان ـ کوهپایه» تعداد تلفات بالایی داشته است. در این جاده‌ها، هم تعداد تصادفات و تلفات بالا بوده است.

در بخشی از صحبتهایتان اشاره کردید ۵۰ درصد کشتهشدگان تصادفات استان در بیمارستان فوت کردهاند. بخش اورژانس دارد کمکاری میکند؟

نه. برابر اطلاعاتی که اورژانس می‌دهد، وضعیت این بخش در استان کرمان از استاندارد کشوری هم بهتر است و می‌گویند این‌که ۵۰ درصد تلفات رانندگی در بیمارستان است، نرم جهانی بوده.

طبق آماری که مسئولین اورژانس داده‌اند؛ سه درصد تلفات در مسیر، ۴۷ درصد صحنه و ۵۰ درصد در بیمارستان هستند. این سه درصد نشان می‌دهد اورژانس دارد خوب کار می‌کند؛ منتها باید ۵۰ درصد را کم کنیم. بخش علوم پزشکی باید وضعیت بیمارستان‌های استان را ارتقا دهد تا تعداد کم‌تری تلفات در بیمارستان داشته باشیم.

پیشبینی شما چیست؟ تا پایان سال روند تلفات تصادفات همچنان صعودی خواهد بود؟

داریم تلاش می‌کنیم این روند افزایشی را مهار کنیم. نیاز به موج رسانه‌ای و کمک فرهنگی داریم. همه باید باور کنیم آنچه در شش ماهه‌ی امسال در استان رخ داده یک بحران است.