«بیم و امید» برای شهردار کرمان

 

محمد لطیف‌کار – همین حالا که قصد دارم برای شروع به‌کار آقای عالم‌زاده مطلبی بنویسم؛ پیامکی از استانداری بدستم رسیده که شهردار جدید به همراه اعضای شورای شهر، فردا(شنبه) به دیدار استاندار می‌رود. با خودم می‌اندیشم این دیدار می‌تواند شروع خوبی باشد. حتی ممکن است منجر به ذوب شدن یخ روابط میان استانداری و شورای شهر بشود.

تجربه‌ی چند سال اخیر ثابت کرده که کرمان بدلیل مرکز بودن‌، هرگز  فارغ از نظر استانداری، مدیریت نشده. مقصودم این نیست که شهردار؛ باید تابع استانداری باشد و به وظایف خود در قبال مردم و شورا عمل نکند؛ بلکه، معتقدم شهردار باید به‌طور گسترده اهل گفت‌‌وگو و تعامل باشد، و گونه‌ای رفتار کند که فضا را با تدبیر رو به شفافیت و قانون‌مداری ببرد. از رسانه‌ها و جامعه‌ی مدنی می‌تواند برای حل این مشکل کمک بگیرد.

در واقع، دشواری راهی‌که هر شهردار باید طی کند از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد.

در چند روز گذشته همه‌ی ما شاهد انتشار پیام شهردار کرمان به مناسبت امضای حکمش توسط وزیر کشور بودیم. عالم‌زاده در این پیام،‏‎ با اشاره به جامعه مدنی، و نقش مقامات استانی و کشوری و نیز اهالی رسانه می‌نویسد: « انتظار حمایت، ارایه‌ی پیشنهاد، انتقاد و مشارکت جدی در کلیه‌ی موضوعات مرتبط با شهر وشهروندی را دارم». فعلا به این نکته که این پیام چه میزان بازخورد و واکنش داشته کاری ندارم؛ اما قصد دارم تاکید کنم که عالم‌زاده یک کارشناس وارد به امور معماری و شهرسازی است و این ویژگی او کافی نیست تا مدیریت او را نیز پیشاپیش تضمین نماید. یک شهردار، قبل از هرچیز، باید یک مدیر توانمند هم باشد. کلید رمز ده‌ها پروژه‌ی ناتمام شهری عجالتا در دست استانداری است؛ و عالم‌زاده برای همه‌ی این پروژه‌ها باید تدبیر بکند.

او کارش را در روزهایی آغاز کرده، که کرمان در نبردی سخت با زلزله به‌سر می‌برد. با همه‌ی بدی‌های که از زلزله سراغ داریم، فکر می‌کنم این وضعیت، اما نشانه‌ی خوبی هم دارد. عالم‌زاده می‌تواند از چالش زلزله بهره بگیرد و از هم‌اکنون برای مقابله با دردها و رنج‌های ناشی از زلزله در کرمان چاره اندیشی بکند.

شهردار محترم کافی است به گزارش رئیس مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری که هفته‌ی پیش به شورا ارائه شد نگاهی اجمالی بیندازد؛ اطلاعات لازم را کسب نماید؛ تا بداند که بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های شهر بر اثر زلزله‌ی بالای ۶ ریشتر به‌کلی نابود می‌شود. اکبرعلوی در این گزارش، سطح آمادگی را برای مقابله با زلزله بسیار پایین دانسته تا آن‌جا که می‌گوید: حتی قبرستانی متاسب با روزهای بحرانی در اختیار نداریم!

امیدوارم عالم‌زاده برای صد روز اول فعالیت‌ خود، یک برنامه‌ی مناسب تدارک دیده باشد؛ برای تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام نیز چاره‌اندیشی لازم را نموده باشد. البته همه‌ی این کارها زمانی میسر می‌شود که  او برای انجام وعده‌هایش، کادر مدیریتی مناسبی هم فراهم نماید. شاید در قدم اول؛ مهمترین تلاش او باید این باشد، که نیروهای شایسته‌ای در بخش مدیریت‌ها و معاونت‌ها جذب نماید. او مسلما برای انجام این کارها اما وقت زیادی ندارد. برای شهردار جدید کرمان آینده‌ی خوبی آرزو می‌کنم.