اهالی فرهنگ در کرمان بیتفاوت نباشند

 

رضا شمسی – تیر ماه سال ۹۵ بود که از زبان مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان شنیدیم که ۱۷ دی به عنوان روز بزرگداشت خواجوی کرمانی در تقویم ملی ثبت شد.

محمدرضا علیزاده آن روزها به خبرگزاری‌ها توضیح داده بود که پیشنهاد اختصاص یک روز در تقویم ملی برای بزرگداشت خواجوی کرمانی ابتدا در شورای فرهنگ عمومی استان کرمان با حضور استاندار در دفتر آیت الله سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه وقت در استان مطرح شد و پس از پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان کرمان، در جلسه ۶۶۴ شورای فرهنگ عمومی کشور از بین ۳۲ پیشنهاد مطروحه، مورد پذیرش قرار گرفت.

مدتی از اعلام این خبر نگذشته بود که دکتر حمید میرزاده رییس وقت دانشگاه آزاد اسلامی در اولین دوره اعطای جایزه‌ی باستانی پاریزی که در واحد کرمان برگزار شد، از برگزاری مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۹۶ به میزبانی واحدهای شیراز و کرمان به‌صورت هم‌زمان خبر داد.

او همان روز گفت: «متاسفانه فرزندان ایران در حوزه فرهنگ، اطلاعات درخوری از مفاخر و مشاهیر و بزرگان سرزمین خود ندارند و از آنجا که حوزه‌ی کاری ما و وظایف ما در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاب می‌کرد، که برای معرفی مفاخر ایران در همه حوزه‌ها اقدام کنیم. برای بزرگداشت خواجو نیز اقدام کردیم.»

دکتر میرزاده همانجا اظهار داشت: «در جشنواره ملی دانشجویی فرهنگ اقوام و میراث معنوی که در واحد کرمان برگزار شد، پیشنهاد دادم مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی نیز در دستورکار قرار گیرد که خوشبختانه با همت دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، این امر در حال انجام است.»

اکنون بیش از ده روز است که از ۱۷ دی سال ۹۶گذشته است و آنچه مرا واداشت که این خبرها را مرور کنم، این بود که بگویم:

۱- صمیمانه از مدیر کل فرهگ و ارشاد اسلامی متشکرم که پیگیری‌های او و همکارانش سبب شد طرح اختصاص یک روز در تقویم ملی برای بزرگداشت خواجوی کرمانی در کشور تصویب شود.

۲- از دکتر حمید میرزاده هم به نیکی یاد می‌کنم و از او نیز سپاسگزارم که پیشنهاد برگزاری همایش بزرگداشت خواجوی کرمانی  را به میزبانی دانشگاه آزاد واحد کرمان و شیراز در زمان تصدی خود ارائه داد و متاسفم که زمان به او فرصت لازم نداد تا این پیشنهاد را به مرحله‌ی عمل برساند.

با این حساب از این ۲ مدیر سپاسگزارم که در اداره یا سازمانی که مسوولیت دارند و داشتند، به فکر ادب و هنر این مملکت هستند و بودند.

۳- اما از عموم دوستان و همتایان خودم در کرمان گله‌مندم که به نام «اصحاب فرهنگ و هنر» شناخته می‌شوند، اما در برابر اتفاقات فرهنگی و هنری پیرامون خود  هیچ حساسیتی ندارند و هیچ واکنشی هم نشان نمی‌دهند. براستی چرا فعالان فرهنگی کرمان هیچ مطالبه‌ای ندارند؟

برای من یکی که در خصوص ۱۷ دی سوالات زیادی مطرح است. می‌خواهم بپرسم:

آیا اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به غیر از پیگیری ثبت ۱۷ دی به نام خواجو، وظیفه‌ یا برنامه‌ی دیگری هم داشته؟ و اگر داشته آیا اعتبار لازم برای انجامش را هم داشته؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کرمان که نشان داده شأن گفت‌و‌گو را حرمت می‌گذارد و همواره در جهت شفاف‌سازی قدم برمی‌دارد، کاش در این خصوص هم اظهار نظر می‌فرمود.

آیا دانشگاه آزاد اسلامی هیچ ضابطه‌ای ندارد و همه‌ی فعالیت‌هایش محدود به شخص رییس آن دانشگاه محترم است؟، تا همایش بزرگداشت خواجو که برگزاری‌اش در یک مراسم رسمی اعلام گردیده، با تغییر مدیریت به راحتی ملغی شود؟

از این سوال‌ها فراوان است، لبّ مطلب من این است که چرا فعالان حوزه‌ی فرهنگ در کرمان این سوالات را مطرح نمی‌کنند و هیچ مطالبه‌ای ندارد؟  این دوستان عزیز اگر به همین صورت ادامه بدهند و به اتفاقات پیرامونی خود بی‌تفاوت باشند، سال‌های سال باید در خود فرومانده بمانند و آرزوی توسعه‌ی فرهنگی  شهر و استانی را که به آنها تعلق دارد، تا مدت‌های مدید به تاخیر بیندازند.