در نشست فعالان مردمی با معاون رئیسجمهور مطرح شد

زنان کرمان بدل به سایه شدهاند

گروه جامعه ـ انگشت اشاره‌اش را رو به سمت حاضران بالا گرفته و مدام دستش را تکان می‌دهد و با صدایی بلند پاسخ منتقدان را می‌دهد و به آنها می‌گوید که نباید سوی انتقاد خود را به سمت دولت و مسئولان ببرند و باید اول ببینند خودشان چه کرده‌اند؟ کنار او معصومه ابتکار نشسته؛ آرام و با لبخندی که همیشه همراه اوست.

جلسه با تاخیر زیادی شروع شده و تمام صندلی‌های طبقه‌ی همکف سالن بزرگ جلسات استانداری کرمان پر شده و طبقه‌ی بالا نیز تنها چند صندلی خالی مانده است. از شهرها و شهرستان‌های استان آمده‌اند. هم زن و هم مرد. برخی فعال اجتماعی‌اند، برخی فعال سیاسی، برخی دیگر عضو شورا هستند و عده‌ای هم مشاور مدیران و فرمانداران. قرار است معاون رئیس‌جمهور طرح گفت‌وگوی ملی و گفت‌وگوی بین‌نسلی را که به‌تازگی در برخی استان‌ها کلید زده‌اند را تشریح کند. میزبان اصلی، اداره کل امور بانوان استانداری کرمان است.

استاندار در جلسه حضور ندارد. می‌گویند در سفر تهران است. محمدجواد فدائی؛ معاون اقتصادی او هست. مدیرکل محیط زیست استان و برخی دیگر از مدیران ستادی در استانداری کرمان هم حضور دارند. عمده‌ی جمعیت را اما «مردم» تشکیل می‌دهند و اغلب هم جوان هستند.

مجری خبر می‌دهد که جلسه پرسش و پاسخ است. بلافاصله نام برخی را می‌خواند تا با «ابتکار» سخن بگویند. پیش از این اما، کلیپی نسبتا طولانی پخش می‌شود که در آن، فاطمه‌السادات حسینی؛ مدیرکل بانوان استانداری به تشریح فعالیت‌هایی می‌پردازد که زنان در استان کرمان در بخش اقتصادی انجام داده‌اند. او از ساماندهی مشاغل بانوان استان تحت عنوان سامانه‌ی سمابانو که صبح همان روز با حضور «ابتکار» افتتاح شد، خبر می‌دهد و جزئیات این طرح را تشریح می‌کند و می‌گوید ۱۰ شغل که ۹۰ درصد زنان در آن مشغول بوده‌اند را شناسایی کرده و ۱۰ انجمن با مدیریت زنان کارآفرین را شکل داده‌اند.

همراه توضیحات او تصاویری از زنان نمایش داده می‌شود که در مراکز متعددی در حال فعالیت هستند؛ از سایت پرورش شترمرغ گرفته تا کارگاه‌های خیاطی و تراش سنگ‌های قیمتی، ترشی‌ریزی و تولید قهوه، قوّتو و …!

او سپس به حاضرین خوشامد می‌گوید و نوبت به طرح پرسش‌ها می‌رسد.

 

جوانان از وضع فعلی ناخشنودند

به گزارش خبرنگار استقامت، اولین کسی که مجری نام او را می‌خواند سجاد صفاهانی‌زاده؛ دبیر حزب کارگزاران شعبه‌ کرمان است. او از ابتکار به‌عنوان یکی از اعضای هیات دولت می‌پرسد: «چرا به‌کارگیری بانوان شایسته در مناصب مدیریتی محقق نشده است؟ اشکال کار کجاست؟ تا به کی دولت می‌خواهد پاسخ «نگذاشتند» و «نشد» به مردم تحویل بدهد؟». او ادامه می‌دهد: «دولت چه تدبیری برای بهره‌گیری از جوانان دارد؟ چرا باید مهاجرت کنند و یا پشت درهای بسته‌ی مدیریت‌های اشتباهی بمانند؟». او اظهار می‌کند: «جوانان از فضای بسته‌ی مدیریتی که دست آنان را برای مشارکت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسته ناخشنود هستند. از رانت و فساد سازمان‌یافته به ستوه آمده‌اند». او از آمار بالای بیکاری و معضلات اجتماعی انتقاد می‌کند و سپس می‌پرسد: «درد مردم زلزله‌زده‌ی کوهبنان را به کجا شکایت ببریم؟ مسئولین استان، پس از زلزله‌ی ۲۹ آذرماه امسال، خبر از سازماندهی و خدمات‌رسانی به آن‌ها می‌دهند اما اکنون نه تنها محرومیت از خدمات بهداشتی و اسکان مناسب اوج گرفته بلکه در برابر خدمات مردمی هم سنگ‌اندازی می‌شود؛ فرهیختگان کرمان و ایران برای کمک با دشواری‌های مختلف روبه‌رو هستند و حتی کسانی که قصد خدمت داشتند، چون برچسب اصلاح‌طلبی داشتند از خدمات آن‌ها استفاده نمی‌شود».

وی می‌افزاید: «متاسفانه احزاب هم در استان کرمان مغضوب هستند و همه می‌گویند ما جناحی نیسیتم و نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان را قبول ندارند».

 

زنان از مدیریت باز ماندهاند

پس از او، زهره محمودی؛ فعال امور زنان و خیریه استان با ابتکار سخن می‌گوید. او خود را نماینده‌ی گروهی از جوانان اصلاح‌طلب می‌داند که در ایام انتخابات برای دکتر روحانی در مناطق روستایی و حاشیه‌های شهر تبلیغ کرده‌اند. محمودی اظهار می‌کند: «متاسفانه می‌بینیم که مطالبات این مردم هنوز محقق نشده و فاصله‌ی بسیار معناداری بین نیاز و خواسته‌ی مردم و آنچه شده وجود دارد». او نیز از این‌که در کشور در مناصب بالای مدیریتی از توان زنان استفاده نشده است گلایه دارد و تصریح می‌کند: «زنان شایسته‌ی زیادی در کشور داریم که می‌توانستند وزیر بشوند. امروز کسانی وزیر شده‌اند که صد زن بهتر از آن‌ها داریم که می‌توانستند وزیر بشوند». او با این‌حال می‌گوید که از دولت نومید نشده و همچنان پیگیر مطالبات هستند.

 

نگذارید تیاتر دانشگاه تعطیل شود

سکینه عرب‌نژاد؛ دانش‌آموخته تیاتر، مترجم و مدرس دانشگاه هم لب به گلایه گشوده و می‌گوید: «خود را نماینده‌ی هیچ قشر و صنف و جنسیتی نمی‌دانم؛ من عضوی از این جامعه‌ام و جامعه را موجود زنده‌ای می‌دانم که توامان زن است و مرد و نمی‌خواهم به دو جنسیت مجزا دو پاره‌اش کنم اما انکار نمی‌کنم که در مسائل و معضلات اجتماعی باید نگاه ویژه‌ای به رنج مضاعف زن بودن داشت». وی می‌افزاید: «باید نگرش به زن را به‌جای یک موضوع ملتهب و حساسیت‌زا به مسئله‌ای رها از مفاهیمی این چنینی تبدیل کرد». این فعال فرهنگی با بیان این‌که در کرمان زنان بدل به سایه شده‌اند؛ نه فقط سایه‌ی مردان بلکه حتی سایه‌ی خودشان، تصریح می‌کند: «زنان پرده‌نشین را به بطن اجتماع بیاورید»

او خطاب به معاون رئیس‌جمهور اظهار می‌کند: «نگذارید رفتن از این خاک آرزوی ما و فرزندان‌مان باشد» و ادامه می‌دهد: «نمی‌خواهم بگویم کرمان استان ثروتمندی است که به گمان من، ایران کشور ثروتمندی است… اما نمی‌دانم چرا در کشور و در کرمان این انباشته‌ی فراوان به سمت فرهنگ و هنر راه کج نمی‌کند؟». او سپس از تعطیلی رشته‌ی تیاتر در دانشگاه باهنر کرمان ابراز نگرانی کرده و اظهار می‌کند: «در برابر زمزمه‌ی تعطیلی این رشته چه واکنشی باید نشان داد؟». عرب‌نژاد از معاون رئیس‌جمهور و دیگر مسئولین می‌خواهد تا از تعطیلی رشته‌ی تیاتر جلوگیری کنند.

سارا پناهنده از فعالان حزب اتحاد ملت در کرمان نیز از مشکلات کارآفرینان می‌گوید و با بیان این‌که اشتغال زیرساخت نیاز دارد، اظهار می‌کند: «ما حتی یک سالن برای برگزاری مراسم خود نداریم و با مشکلات مالی عدیده ای روبرو هستیم». او از ابتکار می‌پرسد: «ارتباط جوانان و دولت چه‌طور باید شکل بگیرد؟».

 

انتظار زنان استان نادیده گرفته میشود

محمدرضا نژاد حیدری؛ معاون اجرائی حزب توسعه و آزادی استان کرمان نیز با اشاره به گزارشی که خانم «حسینی» از اشتغال بانوان داد، خطاب به وی می‌گوید: «با توجه به فضای فعلی در صحنه‌ی اجتماع و افزایش زنان تحصیلکرده در استان، فکر نمی‌کنم دغدغه‌ی زنان ما امروز این باشد که تعدادی از آن‌ها را در کارگاه‌های تولید قاووت و ترشی سازماندهی کنید؛ دستگاه‌های دیگر در این زمینه‌ها، وظایفی دارند که می‌توانند آن را انجام بدهند».

او ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم انتظار زنان استان امروز این است که بسترسازی کنید تا در عرصه‌های مدیریتی استان مشغول شوند. من از اداره کل بانوان استانداری می‌پرسم: تاکنون چند بانوی شایسته‌ی تحصیلکرده در سیستم دولتی کشف کرده‌ و آن‌ها را برای آینده آموزش داده‌اید؟ نیازمندیم امروز گزارشی از نرخ مشارکت اجتماعی زنان کرمانی بدهید نه مشارکت اقتصادی. زنان می‌خواهند در عرصه‌های مدیریت بروز و ظهور کنند؛ اگر الان برنامه‌ریزی کنید، تا ۱۰سال دیگر می‌توان معاون استاندار را از قشر بانوان داشته باشیم». او اذعان می‌کند که این‌ها مسائلی است که در امور بانوان استانداری دنبال نمی‌شود.علی تیموری؛ دبیر انجمن اسلامی معلمان استان کرمان نیز در سخنانی کوتاه خطاب به ابتکار تاکید می‌کند که دولت، از وجود بانوان و جوانان که اهل لابی‌گری و دزدی نیستند استفاده کند.

 

زنان کرمان افسردهاند

پس از پایان سخنان این افراد که اغلب نمایندگانی از برخی احزاب و انجمن‌های سیاسی هستند، مجری اعلام می‌کند که زمان جلسه رو به پایان است و نوبت به سخنرانی و پاسخ به سوالات از سوی ابتکار رسیده است. زینب واعظی؛ مدیرعامل انجمن سلامت بانوان استان کرمان اما اعتراض کرده و از این‌که فقط به احزاب اجازه‌ی پرسش داده شده گلایه‌مند است.

به او نیز فرصتی داده می‌شود تا صحبت کند. او می‌گوید: «خانم ابتکار؛ افسردگی در بین زنان کرمانی بسیار شایع است. برای شادی و نشاط این قشر دولت چه برنامه‌ای دارد؟ به داد زنان کرمانی برسید. آمار اعتیاد و شرب خمر زنان دارد بالا می‌رود. برخی از زنان از نظر اقتصادی به جایی رسیده‌اند که مجبور شده‌اند تن‌فروشی کنند. زنان ما تولیدات خانگی دارند، اما حتی یک بازارچه به ما نمی‌دهند تا محصولات را بفروشیم».

 

زنان سرپرست بیپناهند

پس از او، پروین سلاجقه؛ مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان و از دیگر فعالان اجتماعی حوزه‌ی زنان خطاب به حسینی می‌گوید: «بگویید زنان سرپرست خانوار ما چه موقعیتی دارند. آن‌ها بودجه ندارند که بروند به خانم ابتکار پناه ببرند». او که همسر شهید مرتضوی؛ مدیرکل سیاسی استانداری کرمان در دهه‌ی هفتاد است، از این‌که فرزندانش بیکار مانده‌اند گلایه‌ می‌کند و ادامه می‌دهد: «وقتی به مشکلات زنان و فرزندان شهدا رسیدگی نمی‌شود، زنان سرپرست خانوار دیگر وضع‌شان مشخص است». او اظهار می‌کند: «خانم واعظی! داد بزن و بگو در مناطق حاشیه‌ای کرمان چه می‌بینی؟ بگو زنان سرپرست کرمان چه معضلاتی دارند؟ دختران بی‌سرپرست چه باید بکنند؟ من آمار دارم که در یکی از مدارس شهر کرمان دختر دانش‌آموز زایمان کرده و بعد به مدرسه آمده است. دولت با این مسائل می‌خواهد چه بکند؟».

 

بگویید خودتان چه کردهاید

پس از این، مدیرکل امور بانوان استانداری کرمان جلسه را در دست گرفته و پشت تریبون با صدای بلند خطاب به کسانی که دغدغه‌های خود را مطرح کرده‌اند می‌گوید: «قرار نبود در این جلسه احزاب صحبت کنند. زمان به زنان کارآفرین و بانوان مشاور نرسید». او ادامه می‌دهد: «مشکلاتی که می‌گویید فقط مربوط به کرمان نیست و در کل کشور است. ما هم نمی‌خواهیم بر مسائل سرپوش بگذاریم که اگر چنین هدفی داشتیم، امروز خانم ابتکار را به اورژانس اجتماعی و به بند نسوان زندان کرمان نمی‌بردیم». او اظهار می‌کند: «ما در کرمان ۱۱۵ زن در مسئولیت‌های میانی در بخش دولتی و سه مدیرکل زن داریم. ما ۱۱۱ بانو داریم که در شورای شهر و عرصه‌های اجتماعی فعالیت داشتند». حسینی ادامه می‌دهد: زنان سرپرست خانوار قطعا در اولویت ما هستند. ما سه طرح برای حمایت از زنان داریم. باید سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کنند». او خطاب به فعالان مدنی می‌گوید: «نباید انگشت اشاره را به‌طرف مسئولین و دولت ببریم. باید ببینیم خودمان چه کرده‌ایم؟».

پس از او، معصومه ابتکار به آرامی با جمع سخن گفته و از این جلسه ابراز رضایت می‌کند و با قدردانی از کسانی که مسائل خود را با او درمیان گذاشته‌اند؛ بارها تاکید می‌کند که دولت می‌خواهد مردم و نهادهای مدنی کارها را به پیش ببرند. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح می‌کند: «آقای  روحانی همه‌ی تلاش‌شان این است تا وعده‌هایی که داده محقق شود». او می‌گوید: «ما مشکلات را هم می‌دانیم اما کار بدون مشارکت و مطالبه‌گری خود مردم امکان‌پذیر نیست».در این جلسه تعدادی دیگر از زنان نیز به اختصار از فعالیت‌های  اجتماعی وکار آفرینی خود به ابتکار گزارش دادند.