مدیر اجرایی اتاق تعاون استان کرمان:

 برای شبکهسازی تعاونیها برنامه داریم

گروه اقتصاد – علی‌اصغر آخوندی مدیر اجرایی اتاق تعاون استان کرمان است.  او علاوه بر این، رئیس خانه تعاونگران استان کرمان نیز هست. آخوندی در ماه‌های اخیر با نگاه به اهمیت حوزه‌ی گردشگری در استان کرمان و فعالیتی که تعداد زیادی از تعاونی‌های استان در این زمینه دارند می‌کوشد تا با راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در اتاق تعاون زمینه‌ی همدلی و ارتباط اعضاء فعال در این حوزه را تقویت کند. برای آشنایی با تلاش‌هایی که اخیرا در اتاق تعاون صورت گرفته، خبرنگار استقامت با او گفت‌وگویی انجام داد.

آخوندی در مورد دلیل تشکیل کمیسیون گردشگری در اتاق تعاون گفت: یکی از وظایف اتاق تعاون، تشکل سازی و تشکیل کمیسیون‌ها در گرایش‌های مختلف با هدف شکل‌گیری اتاق‌های فکر و بازوهای مشورتی است. به‌منظور ساماندهی و هدفمند کردن فعالیت‌ تعاونی‌های گردشگری کرمان در جهت شکوفا سازی صنعت گردشگری استان و رفع مسائل و مشکلات پیش روی تعاونی‌های مذکور، این کمیسیون با دعوت از تعاونی‌ها در قالب یک جلسه و آشنا شدن آن‌ها با یکدیگر و با پتانسیل‌های بخش تعاون پایه‌ریزی شد.

مدیر اجرایی اتاق تعاون استان کرمان با اشاره ایجاد یک فعالیت مشترک اقتصادی میان اعضا افزود: با توجه به این‌که در سال‌های گذشته اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان کرمان تشکیل شده بود، ولی از تحرک کافی برخوردار نبود، قبل از تشکیل اولین جلسه کمیسیون گردشگری در محل اتاق تعاون، جلسه‌ای با روسای این اتحادیه  برگزار کردیم و از مسائل و مشکلات آن‌ها و همچنین از موانع فعالیت آن‌ها جویا شدیم. وی افزود: مواردی که مطرح شد بیشتر در زمینه‌های عدم حمایت ارگان‌های دولتی و خصوصی و عدم تعلق خاطر تعاونی‌های عضو به این اتحادیه بود و به نوعی می‌شود گفت به دنبال حامی بوده‌اند؛ از این رو طرح تشکیل کمیسیون را با هدف ایجاد فعالیت‌های اقتصادی مشترک کلید زدیم.

وی استقبال اعضا را برای حضور در اولین نشست هم‌اندیشی تعاونی‌ها چشمگیر توصیف کرد و اظهار کرد: در این نشست که با حضور مهندس میرحسینی عضو هیات رئیسه اتاق تعاون و عضو شورای شهر کرمان تشکیل شد، مسئولان تعاونی‌ها ضمن بیان پتانسیل‌های خود در مورد مسائل و مشکلات بحث و تبادل نظر کردند. آخوندی افزود: در این نشست، جمع حاضر، به مهندس میرحسینی به عنوان رئیس کمیسیون و خانم حاجی‌پور از تعاونی صبا سیر به عنوان نائب رئیس اول و اقای مهاجری از تعاونی تاکسی‌رانی به عنوان نائب رئیس دوم و اقای زنگی‌آبادی از تعاونی گردشگری به عنوان دبیر کمیسیون رای دادند. وی خاطرنشان کرد: مقرر شد از اقای جهانشاهی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و اقای طباطبایی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری برای حضور در جلسه اینده دعوت شود

رئیس خانه تعاونگران استان کرمان در مورد انگیزه‌ی تشکیل این کمیسیون تصریح کرد: با نظر تعاونگران به دنبال ایجاد فعالیت اقتصادی مشترک برای اعضا و تعاونی‌های این کمیسیون هستیم چون معتقدیم تا زمانی‌که تشکیل این کمیسیون‌ها منافعی برای اعضا نداشته باشد تشکیل آن بی‌فایده است. آخوندی با اشاره به دل‌گرم شدن اعضا بر اثر انجام یک فعالیت اقتصادی خاطر نشان کرد: در واقع، با توجه به حضور اتحادیه‌ی گردشگری در کنار این کمیسیون، اتحادیه می‌تواند نقش بازوی اقتصادی را ایفا نماید.

وی در عین‌حال تاکید کرد: بایستی به این کمیسیون فرصت داد؛ چون ما هنوز در ابتدای راهیم و انشالله این تشکل با برگزاری جلسات متعدد و پربار و عمل‌گرا می‌تواند در استان حرفی برای گفتن داشته باشد.

آخوندی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه‌ی گردشگری گفت:چیزی حدود ۶۰۰۰ تعاونی فعال در استان داریم که در زمینه‌های مختلف می‌توانند موثر باشند. یکی از مواردی که می‌تواند در دستور کار مقامات استانی باشد تشکیل تعاونی‌های گردشگری برای روستاها و مناطق گردشگری است. وی تصریح کرد: معتقد هستم هر روستا و منطقه‌ی گردشگری باید یک تعاونی داشته باشد و اکثریت اعضای آن تعاونی را مردم منطقه و روستا تشکیل دهند. به طور مثال، منطقه گردشگری شهداد حق مسلم مردم آن منطقه است و باید عواید حاصل از فعالیت‌های گردشگری آن منطقه به مردم برسد؛ نه به سرمایه‌گذاران خارج از منطقه. بعد از تشکیل تعاونی‌های گردشگری در استان می‌توان همه‌ی آن‌ها را زیر چتر یک هلدینگ هدایت کرد و از فعالیت‌های پراکنده جلوگیری نمود.

مدیر اجرایی اتاق تعاون استان به تعداد زیاد تعاونی‌هایی که در زمینه‌ی صنایع دستی فعال هستند هم اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف اتاق تعاون شبکه سازی است، یعنی باید براساس اصل ششم از اصول هفتگانه‌ی جهانی تعاونی‌ها با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند که اتاق تعاون در این خصوص گام‌هایی را با تشکیل شبکه بازاریابی تعاونی‌های استان کرمان برداشته است و انشالله در سال آینده برنامه‌های ویژه‌ای برای شبکه سازی تعاونی‌ها در نظر داریم.