حمزه افشار، مدیر گالری رستاک

قوانین حمایتی لازم است

سال ۹۶ یعنی اولین سال تاسیس گالری من با فراز و نشیب‌های خاص خودش گذشت. با خاطرات تلخ و شیرین، البته خاطرات شیرین خیلی بیشتر بود. مهمترین چالشی که در سال گذشته داشتم، سعی در آشنا  کردن بخشی از جامعه با نگارخانه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها بود بخشی از جامعه که حتی اسم نگارخانه را هم تا حالا نشنیده بودند.

فکر می‌کنم سال ۹۷ سال متفاوتی باشد. قرار است به امید خدا از همان اوایل سال آینده نمایشگاه مشترکی در تمام نگارخانه‌های کرمان و با همکاری موزه هنرهای معاصر برگزار شود که حرکت خیلی جالبی‌است و فکر می‌کنم شروع خوبی برای همکاری‌های بیشتر گالری‌ها در طول سال باشد.

صحبت از شرایط ایده‌ال برای نگارخانه‌ها به ویژه در شهر کوچکی مثل کرمان و با شرایط خاص فرهنگی و هنری حاکم بر آن و آن هم در آینده نزدیک، کاملا غیر منطقی ‌است. اما می‌شود به سمت ایده‌آل شدن حرکت کرد، که در این مسیر، فعالیت‌های نگارخانه‌ها فقط بخش کوچکی از آن خواهد بود. برای رونق بخشی به وضع نگارخانه‌ها و هنرمندان تجسمی اول از همه نیاز به تصویب قوانین حمایتی وجود دارد، مثلا در بسیاری از کشورهای پیشرفته قوانینی وجود دارد که شرکت‌های بزرگ در صورت خرید آثار هنری از نگارخانه‌ها از درصدی معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. اما مهمتر از همه رونق اقتصادی جامعه است. در اوضاع بد اقتصادی، خرید آثار هنری آخرین چیزیست که مردم به آن می‌اندیشند.