اکبر رشیدی پروژة اقتصاد مقاومتی ماهان را تشریح کرد

سرمایه‌‌گذاری لاکچری ماهان در شهداد

گروه جامعه ـ شرکت هواپیمایی ماهان که بعد از انتخاب استان کرمان به‌عنوان یکی از پایلوت‌های اقتصاد مقاومتی، به بخش شهداد آمده تا نقش پشتیبان و معین اقتصادی این منطقه را ایفا کند؛ درحال اجرای یک طرح بزرگ در روستای ملک‌آباد است. طرحی که تاکنون از جزئیات آن اطلاعات زیادی به رسانه‌های استان کرمان درز نکرده تا کارشناسان مخالف و موافق بتوانند درباره‌ی آن نظر بدهند. اگرچه در دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز وضع به همین منوال است.

در پروژه‌ی اقتصاد مقاومتی ماهان، اکبر رشیدی؛ مشاور گردشگری است و در جریان سفری که اخیرا جمعی از اعضای کمیسیون گردشگری اتاق کرمان به شهداد داشتند؛ طی جلسه‌ای، درباره‌ی این پروژه توضیحاتی داد و سپس به پرسش‌های حاضرین در جلسه نیز پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار استقامت، به منظور اجرای این پروژه، یک شرکت با عنوان «عمران مهر شهداد» تاسیس شده که «محمدعلی توحیدی» فرماندار سابق کرمان مدیرعاملی آن را بر عهده دارد. این پروژه در یک نخلستان بزرگ و مجاور آن اجرا می‌شود.

در آن جلسه؛ رشیدی گفت: «ابتدا کشاورزی در منطقه‌ مورد توجه شرکت ماهان قرار گرفت؛ در شهداد رودخانه و حدود ۵۰ قنات فعال داریم. زمین هم وجود دارد. هم‌اکنون ماهان روی تولید «خارشتر» تمرکزکرده و به دنبال آن هستند تا در مرحله‌ی اول، ۱۰۰ هکتار خارشتر بکارند. بذر آن را از بیرجند تهیه کرده، در گلخانه کاشته و الان روی زمین کشت آزمایشی آن در حال انجام است. خارشتر یک‌بیستم یونجه نیاز به آب دارد و ارزش غذایی بسیاربالایی نیز برای حیوانات دارد».

وی افزود: «شرکت عمران مهرشهداد هزینه‌ی سنگین این سرمایه‌گذاری را پذیرفته است و اگر جواب داد، تغییر الگوی کشت در منطقه اتفاق خواهد افتاد». به گفته‌ی وی، ماهان قصد دارد سایت پرورش شتر در این منطقه راه‌اندازی کند.

رشیدی سپس به برنامه‌ی ماهان در حوزه‌ی گردشگری اشاره کرد و با برشمردن ویژگی‌ها و زیبایی‌های بیابان لوت اظهار کرد: «لوت به سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می‌شود که شهداد دروازه‌ی لوت مرکزی است که ۹۰ درصد جاذبه‌های این بیابان نیز در این قسمت قرار دارند». وی ادامه داد: «وقتی گردشگر به این منطقه می‌آید نیاز به استراحت‌گاه و خواب و خوراک و خاطره‌ی خوش و خرید دارد. شرکت ماهان هم پس از ورود به منطقه، دنبال تهیه‌ی الگویی موفق برای تامین این امکانات برای گردشگران بود. پس از بررسی‌های انجام شده دریافت که در صحرای آفریقا کمپ‌هایی وجود دارد که از چادرهای هلندی ساخته شده است. این چادرها برای مناطق خشک و پرباد بسیار مناسب هستند».

وی گفت: «برای فاز اول اکوکمپ، ۱۴ چادر ۴۰ مترمربعی نصب شده و این چادرها در حدی تجهیز خواهد شد که با استانداردهای هتل‌های چهار ستاره برابری کند».

رشیدی توضیح داد: «در ورودی این اکوکمپ نیز رستوران و کافی‌شاپ در نظر گرفته شده است».

وی از طبخ غذاهای محلی منطقه در این اکوکمپ و عرضه‌ی آن به گردشگران خبر داد و افزود: «با کترینگ ماهان هماهنگ کرده‌ایم؛ آبگوشت خروس را احیا خواهیم کرد و همچنین غذاهای هر کشوری که گردشگر به این منطقه می‌فرستد نیز در رستوران پخته می‌شود».

وی در ادامه، به دعوت ماهان از برخی آژانس‌های برجسته‌ی اروپایی برای بازدید از این منطقه اشاره کرد و گفت: «این گروه اروپایی به منطقه آمدند؛ محور ماهان، راین، لوت را به آن‌ها معرفی کردیم. وقتی این مناطق را دیدند در فرودگاه کرمان می‌پرسیدند: از کِی توریست بیاوریم؟». رشیدی بیان کرد: «گروه‌هایی نیز از کشور چین به منطقه آوردیم. آن‌ها هم خیلی پسندیدند و منتظر ورود گردشگران‌شان به منطقه هستند. از مالزی نیز فردی را برای بازدید آوردیم که وقتی اینجا را دید حتی گفت که من می‌خواهم در این پروژه با شما شریک بشوم».

وی سپس تصریح کرد: «شرکت عمران مهر شهداد نیامده اقامت‌‌گاه‌های بوم‌گردی را از کار بیاندازد. کاری که ماهان در ملک‌آباد انجام می‌دهد لاکچری و در سطح جهانی است تا الگویی برای دیگر مناطق حاشیه‌ی لوت بشود». وی معتقد است گردشگران با ورود به منطقه علاوه بر استفاده از سایت ماهان از دیگر امکانات گردشگری نیز بهره خواهند برد.

رشیدی ادامه داد: «گردشگر در منطقه نیاز به آرامش و امنیت دارد؛ ما روی جزئیات هم کار کردیم و در کل منطقه دوربین مدار بسته نصب شده است».

مشاور گردشگری پروژه‌ی اقتصاد مقاومتی در شهداد گفت: «برای این‌که نشاط گردشگران فراهم شود، دوچرخه‌هایی نیز در نظر گرفته شده که می‌توانند با استفاده از آن بروند و در بیابان طلوع آفتاب را تماشا کنند».

وی از راه‌اندازی پیست ورزش‌های بیابانی در منطقه نیز خبر داد و افزود: «در تپه‌های ماسه‌ای مجاور سایت اکوکمپ برای کسانی که دنبال هیجان هستند مسیری تعریف کرده‌ایم و در کلیه‌ی این پروژه‌ها، بهره‌برداری سالم از محیط مدنظر است».

رشیدی در خصوص پیست ورزش‌های هوایی نیز اظهار کرد: «این پیست واقعا پرهزینه است. وقتی خواستیم کار را شروع کنیم بخشدار شهداد گفت که ما قبلا فضایی برای ایجاد فرودگاه در شهداد داشته‌ایم. بررسی انجام و مشخص شد آن زمین برای طول باند مدنظر ما محدودیت‌هایی دارد و مناسب نیست. شیب زمین هم به گونه‌ای بود که برای نشست و برخاست هواپیما مناسب نبود؛ برای تسطیح آن هم به اندازه‌ی چهار فرودگاه باید هزینه می‌شد!».

وی ادامه داد: «تا این‌که در مجاورت همین سایت، زمینی به این منظور در نظر گرفته و مجوزهای لازم از کلیه‌ی نهادهای مربوطه اخذ شد و کار در حال پیگیری است». رشیدی اظهار کرد: «یک شرکت روسی هلیکوپترهای کوچک دارد؛ بررسی می‌کنیم اگر جواب داد از آن در این پیست استفاده خواهیم کرد».

وی گفت: «اگر مجوز فرودگاه گردشگری گرفته شود، پرواز روی گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین را از شهداد خواهیم داشت».

وی در ادامه، در پاسخ به استقامت درباره‌ی به‌کار گیری نیروهای محلی در این پروژه‌ها توضیح داد: «وقتی ماهان می‌خواست در این پروژه نیرو بگیرد من تاکید کردم نیروها حتما باید شهدادی باشند. یک سایت ایجاد و فراخوان داده شد تا کسانی که می‌خواهند، نام‌نویسی کنند. ۲۲۰ نفر ثبت‌نام کردند. مصاحبه از آن‌ها گرفته و ۳۰ نفرشان انتخاب شد. پس از این، مجدد در کرمان مصاحبه‌ای از این ۳۰ نفر گرفته شد و تعدادی انتخاب شدند. این افراد با هزینه‌ی ماهان آموزش داده شدند. از آن‌ها آزمون گرفته شد و کسانی که پذیرفته شدند برای آموزش‌های تکمیلی به تهران و سپس به ترکیه فرستاده شدند».

وی از آموزش و به‌کارگیری ۱۵ نفر از جوانان بومی در این پروژه خبر داد و افزود: «خانم انتظاری که کار مصاحبه از بچه‌ها را انجام می‌داد، روز دوم اشک می‌ریخت که چه بچه‌های با استعدادی در این منطقه زندگی می‌کنند».

وی سپس از تاکید ماهان بر تعامل با نیروهای بومی سخن گفت و ادامه داد: «متاسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی در فضای مجازی شایعه درست می‌کنند. در حالی‌که ماهان آمده تا در این منطقه توسعه و رونق ایجاد شود. تا همین الان زیر بار هزینه‌ها زانو زده‌ایم. برق‌رسانی و احداث فیبرنوری در این منطقه هزینه‌های بسیار سنگینی داشت که همه‌ی آن را ماهان انجام داده است. دلمان می‌خواهد منافع این سرمایه‌گذاری برای کل شهداد باشد و هر کار که صورت می‌گیرد برای شهداد زمین است».