استاندار در جمع خبرنگاران مطرح کرد

باید به سمت پتروشیمی برویم

گروه جامعه ـ استاندار کرمان در نشست با خبرنگاران ضمن تشریح رویکردهای دولت در استان؛ مرور کوتاهی بر کارنامه‌ی چهار ساله‌ی خود و تیم همراهش داشت.

به گزارش خبرنگار استقامت، علیرضا رزم‌حسینی دوشنبه‌ی گذشته در یک نشست سه ساعته با خبرنگاران شرکت کرد و به پرسش‌های رسانه‌ها نیز پاسخ داد.

او در ابتدای این جلسه اظهار کرد: «در دولت یازدهم در استان چند سیاست را دنبال کردیم؛ اولین آن، که در روز معارفه هم مطرح کردم این بوده خودمان را وقف استان می‌کنیم. هرچه از لحاظ جسمی و روحی در توان‌مان بوده را به‌کار بستیم تا این اتفاق بیفتد و سعی کردیم نگاه عدالت‌گرایانه در سراسر استان داشته باشیم و به‌ویژه خواستیم در مناطق محروم جنوب حضور یابیم». وی افزود: «در دولت دوازدهم نیز سیاست ما همین است». رزم‌حسینی ادامه داد: «معتقدیم سیاست ولایت و توسعه؛ اصولی و مبتنی بر قانون اساسی و انگیزه‌ی انقلاب اسلامی بوده است. توسعه‌ی پایدار جزو ذات انقلاب بوده و ما این رویکرد را در استان دنبال کرده‌ایم که به نظر خودم موفقیت‌آمیز نیز بوده است».

استاندار کرمان با بیان این‌که همه‌ی گروه‌های سیاسی همکاری خوبی در این چهار سال داشته‌اند، گفت: «در حوزه‌ی اقتصادی نیز ارکان حکومت را کنار هم آورده‌ایم و تجربه‌ی خوبی بود؛ اگرچه می‌شد بهتر از این نیز باشد». وی اضافه کرد: «مثلث توسعه‌ی اقتصادی نیز توانست همه‌ی ارکان حکومت را کنار هم قرار دهد». وی به الگوی اقتصاد مقاومتی در استان نیز اشاره و بیان کرد: «الگویی که پیاده کردیم جواب داد و در کل استان آن را تعمیم دادیم و اکنون در مناطق هشت‌گانه معین‌های اقتصادی به‌تناسب زمان ورود خود به هر منطقه، فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند».

رزم‌حسینی در ادامه، اجرای طرح همیاران آب را «بسیار موفقیت‌آمیز» دانست و افزود: « وزیر محترم نیرو از مدافعان سرسخت این طرح است و همکاری نزدیکی با ایشان داریم و اکنون در حال تهیه‌ی الزامات پایداری این طرح هستیم». وی ادامه داد: «فرش کرمان نیز احیا شد و ۱۶ کارگاه فرش‌بافی در دستور کار قرار گرفت؛ شال‌بافی کرمان که فراموش شده بود نیز الان مجدد راه افتاده است». وی گفت: «در حوزه‌ی مرمت آثار تاریخی هم اقدامات خیلی خوبی با مشارکت بخش خصوصی انجام دادیم. گردشگران داخلی و خارجی استان طی دولت یازدهم بسیار افزایش یافته است».

استاندار کرمان با بیان این‌که اصحاب رسانه با گفتمان ما در استان کاملا آشنا هستند؛ به خبرنگاران وعده داد که نامه‌هایی به همه‌ی دستگاه‌های اجرایی استان خواهد فرستاد و به مدیران تاکید خواهد کرد تا با خبرنگاران مصاحبه کرده و پاسخگو باشند.

 

صندوق توسعه ملی از صنعت زغال حمایت میکند

رزم‌حسینی سپس به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. وی درباره‌ی مشکلات بخش زغال‌سنگ اظهار کرد: «در حوزه‌ی صنعت زغال‌سنگ در کشور و در  استان چالش جدی داریم؛ پیگیری‌های خوبی از سوی آقای امیری؛ رئیس مجمع نمایندگان و آقایان پورابراهیمی و زاهدی؛ نمایندگان کرمان و راور برای حل مشکلات زغال صورت گرفته؛ بخشی از مطالبات شرکت زغالسنگ پرداخت شد و از دولت خواسته‌ایم منابعی از صندوق توسعه ملی به بخش زغال اختصاص دهد. هر شرکت زغالی آمادگی داشته باشد از این منابع استفاده کند؛ ما پرداخت می‌کنیم».

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران اهل فهرج که گلایه کرد چرا به مناطق محروم شرق استان کم‌تر سفر می‌کنید، بیان کرد: «تاکنون چهار بار به فهرج سفر کرده‌ام؛ اما قبول دارم که باید بیش‌تر بیایم». وی درباره‌ی برنامه‌های دولت برای توسعه‌‌ی این منطقه؛ به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و توضیح داد: «معین‌های اقتصادی به‌طور داوطلبانه برای حضور در مناطق مختلف اعلام آمادگی می‌کنند و ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم». رزم‌حسینی درباره‌ی توقف عملیات ساخت ایستگاه راه‌آهن فهرج نیز وعده داد به‌زودی مجدد وضعیت آن را از طریق مدیرعامل راه‌آهن کشور پیگیری و تلاش خواهد کرد تا سال آینده افتتاح بشود.

رزم‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «۴۱ درصد بودجه‌ی استان مربوط به جنوب استان است و این براساس شاخص‌هایی از جمله محرومیت و جمعیت است». وی بیان کرد: «در تقسیم بودجه در استان عدالت خوبی وجود دارد».

وی درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب معین‌های اقتصادی در استان که پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود توضیح داد. رزم‌حسینی گفت: «من شخصا به دفاتر این شرکت‌ها مراجعه کرده و حداقل یک ساعت و یا حتی چندین نوبت با مدیران محترم این شرکت‌ها صحبت کرده‌ایم. مذاکرات ما کم‌تر از مذاکرات ۵+۱ نبود؛ این‌که یک موسسه که در سطح ملی دارد کارهای بزرگ اقتصادی انجام می‌دهد را متقاعد کنید تا کار مضاعفی را نیز انجام بدهد؛ دشوار است. خوشبختانه موفقیت‌هایی داشتیم و تاکنون ۲۳ معین به مناطق مختلف استان آمده‌اند. برخی معین‌ها اما تردید دارند و در حال انجام مطالعات بیش‌تر هستند؛ در سال ۹۷ در مناطقی که معین‌های اقتصادی فعالیت کم‌تری داشتند؛ کارشان سرعت خواهد گرفت».

استاندار کرمان همچنین در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران که گفت در سیرجان می‌گویند آقای رزم‌حسینی شهردار کرمان است؛ اظهار کرد: «این‌که من شهردار کرمان بوده‌ام را مردم باید قضاوت کنند. ما در این چند سال؛ به همه‌ی مناطق استان توجه داشته‌ایم».

 

باید به سمت پتروشیمی برویم

رزم‌حسینی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران درباره‌ی استمرار رویکرد احداث صنایع‌ آب‌بر در استان کم‌آب کرمان توضیحاتی داد. وی با اشاره به این‌که هر مترمکعب در بخش کشاورزی اگر ۸۶۰ تومان بهره‌وری داشته باشد، این رقم در صنعت ۸۶ هزار تومان است، اظهار کرد: «آمایش سرزمین می‌گوید که استان کرمان باید به‌تدریج صنعتی شود». وی با بیان این‌که ما در استان باید به سمت پتروشیمی برویم، ماجرایی از تصمیم‌گیری برای ساخت پتروشیمی فجر کرمان را شرح داد. او گفت: «در این‌که آقای زنگنه؛ وزیر محترم نفت از وزرای باکفایت کابینه‌ی دکتر روحانی هستند و خیلی در تصمیم‌گیری دقت و حساسیت داشته و به پروژه‌ای که توجیه اقتصادی نداشته باشد مجوز نمی‌دهد؛ تردیدی نیست. ما در یک سفر، به‌همراه آقای زاهدی؛ نماینده کرمان و راور در مجلس خدمت ایشان رسیدیم تا حمایت برای گازرسانی به روستاها جلب کنیم. در آن جلسه، آقای زنگنه به ما گفتند که گاز روستاها را تامین می‌کنیم؛ بیایید به شما یک پتروشیمی بدهم. من هم بلافاصله خواستم تا این وعده‌ی خود را روی کاغذ بنویسند و برای پیگیری تحویل‌مان بدهند. الان هم حاضرم دست‌خط آقای زنگنه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنم. ما در استان از آقای زنگنه تشکر می‌کنیم. بعد از این جلسه؛ کارهای ما برای احداث پتروشیمی آغاز شد و همچنان ادامه دارد». رزم‌حسینی ادامه داد: «تکنولوژی پتروشیمی فجر کرمان در انحصار یک کمپانی آلمانی است. مجوزهای لازم را محیط زیست صادر کرده؛ برای تامین آب آن نیز از فاضلاب کرمان استفاده خواهد شد. همچنین ۲۱ میلیون مترمکعب از خلیج‌فارس برای پتروشیمی فجر کرمان تخصیص داده شده است. برای این پروژه تنها یک چاه حفر شده تا کار تجهیز کارگاه انجام شود». وی با بیان این‌که پتروشیمی دیگری نیز در شهرستان بافت داریم، گفت: «قرارداد پتروشیمی فجر کرمان بسته شده و به‌دنبال فاینانس هستیم که زمان می‌برد».

 

سهبار استعفا کردهام

استاندار کرمان در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره‌ی گلایه‌های گروهی از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گریان از وی در خصوص انتصابات صورت گرفته اظهار کرد: «بیایید لیست انتصابات استان را ببینید و سابقه‌ی سیاسی کسانی که منصوب شده‌اند را بررسی کنید ولی این لیست را رسانه‌ای نکنید؛ چون در این صورت اصولگرایان اعتراض می‌کنند». رزم‌حسینی با بیان این‌که تاکنون سه بار استعفا کرده‌ام اما پذیرفته نشده است، افزود: «برخی می‌گویند فلانی را برای فلان پست نگذار چون در باند من نیست! باندی که نمی‌توان مدیریت کرد. مردم کارنامه و کار می‌خواهند». وی گفت: «همیشه گفته‌ام همه باید جرات داشته باشیم و شفاف حرف بزنیم و پچ‌پچ کردن را کنار بگذاریم». وی سپس خطاب به دکتر فدایی معاون خود بیان کرد: «اگر مقررات وزارت کشور اجازه می‌دهد؛ افراد شایسته‌ای که بیرون از دولت هستند و سیاست‌های دولت را قبول دارند را منصوب کنید».

رزم‌حسینی افزود: « ما دولت اعتدالی و نماینده‌ی آقای روحانی در کرمان هستیم؛ کارنامه دولت تدبیر و امید در حوزه انتصابات کاملا شفاف است». وی بیان کرد: «درد اصلاح‌طلبان این بود که دولت قبل اتوبوسی آمد؛ ما نباید همان رویه را انجام بدهیم. ما دولت تدبیر و امید هستیم و اگر بخواهیم همه‌ی مدیران را تغییر بدهیم، می‌شویم همان دولت».