کاریزما و محبوبیت آیت‌الله جعفری

محمد لطیف‌کار: در یکی دو روز گذشته صدها پیام، خاطره و یادکرد در باره‌ی آیت‌االله سیدیحیی جعفری نماینده ولی فقیه و امام جمعه‌ی سابق کرمان در رسانه‌ها منتشر شده است. بررسی اجمالی آن‌ها نشان می‌دهد که مردم چه چیزی را در سایر انسان‌ها و مسئولان بیشتر، می‌پسندند. با اطمینان می‌گویم فصل مشترک همه‌ی حرف‌ها و اظهارنظرهایی که درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی ایشان بیان شده است، روحیه‌ی اعتدال‌گرایی و مداراجویی او است. در همین‌حال، کفه‌ی ترازوی این مداراجویی‌اش همواره به سمت مردم‌داری و مهربانی‌های مدام او بود، که حالا تبدیل به خاطرات شیرین و ماندگار شده است.
محسن جلال‌پور فعال اقتصادی و از چهره‌های خوشنام کرمان، که می‌دانم رابطه‌ی خوب و نزدیکی با ایشان داشت ساعتی بعد از درگذشت آیت‌الله جعفری در کانال تلگرامی‌اش درباره‌ی او نوشت: «یقین دارم کرمانی‌ها قبول دارند که آیت‌الله جعفری انسان شریفی بود که همواره سمت مردم ایستاد و با مردم زیست و همواره در بین و برای مردم کار کرد و برای همیشه چهره‌ای قابل احترام از خود به یادگار گذاشت». قصد ندارم باز هم نمونه بیاورم. خلاصه‌ی کلام، این‌که با روحیه‌ای که آیت‌الله جعفری در زمان حیات خویش داشت، مهرش بر دل‌ها نشسته بود. از این رو، خبر درگذشت او را نباید یک اتفاق معمولی دانست؛ حتما با شنیدن این خبر، قلب‌های زیادی به یاد او تپیده، و به درد آمده است.
او یک روحانی بود، و تا پایان عمر خویش هم یک روحانی باقی ماند، و با وجود مسئولیت‌های مهمی که داشت هیچگاه مثل یک صاحب منصب، با جلال و جبروت در میان مردم و ارتباط با کسانی که به کمک او نیازمند بودند رفتار نکرد. او با یک محبوبیت زیاد در میان مردم زندگی کرد، و مدارا و دوستی با دیگران و جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی را سرلوحه‌ی رفتار فردی و اجتماعی خود قرار داده بود.
حدود سه سال پیش، وقتی موضوع کناره‌گیری او به‌دلیل خستگی ناشی از کهولت، مطرح شد، شاهد موجی از اندوه در کرمان بودم، که دلیل اصلی آن، همین گرایشات مردمی، و ساده زیستی او بود. در همان زمان که دیگر سمتی نداشت، اسما پورزنگی‌آبادی خبرنگار و دبیر تحریریه‌ی استقامت با تلاش زیاد توانست او را برای انجام یک گفت‌وگوی مطبوعاتی راضی کند. پیشنهاد می‌کنم این گزارش دیدار را بخوانید تا به وجه غالب رفتار او که نازک‌دلی و سادگی او بود بیشتر آشنا شوید. ماحصل همه‌ی حرف‌های او در این مصاحبه، تیتر مطلبی است که برای این گزارش انتخاب شده است: «اختلافات غمگین‌ام می‌کند»!
به گمان من، اگرچه نام آیت‌الله جعفری در تاریخ اجتماعی کرمان ماندگار می‌شود؛ اما بهتر است، به همراه نام نیک‌اش، تلاش کنیم تا راه و رسم او هم بماند؛ و دنبال این باشیم که او چگونه به چنین کاریزما و محبوبیتی دست یافته بود. روحش شاد و یادش گرامی باد.