معاون سیاسی استاندار کرمان:

برگزاری مشروط مراسم عزاداری

گروه جامعه: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با اشاره به دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در شرایط کرونایی، گفت: «برگزاری مراسم عزاداری در تمام شهرها صرفا در فضای باز و با رعایت زمان حداکثر دو ساعت مجاز است».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، محمدصادق بصیری افزود: «برگزاری مراسم‌ عزاداری فارغ از وضعیت‌های چهارگانه‌ی قرمز، نارنجی، زرد و آبی تعیین شده و در کلیه‌ی شهرها و استان‌ها در فضای باز با یک‌سوم ظرفیت فضای بسته با ارتفاع شش متر و یک‌چهارم ظرفیت مکان باید برگزار شود».

وی ادامه داد: «دسته‌روی تنها به صورت محلی امکان دارد و جابهجایی شهر به شهر و استان به استان ممنوع است، ضمن اینکه استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه با اولویت شخصی بودن است».

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا اضافه کرد: «مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم بدون جابهجایی مجاز است و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به صورت مستمر باید رعایت شود».

وی ادامه داد: «استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد باید پیش‌بینی شود».

بصیری با اشاره به تاکید دستورالعمل بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات، گفت: «تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی صورت می‌گیرد».

وی اظهار کرد: «طبق دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی کرونا، برگزاری مراسم‌ خاص در برخی استان‌ها (مانند یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان و غیره) به دلیل تجمع تراکم و جابهجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان افزود: «حضور هیات‌ها در اماکن مقدس(مانند حرم رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و غیره) برای برگزاری مراسم ممنوع است».

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: «هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است و نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و یا خام باید توزیع شود».

وی تاکید کرد: «برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای از جمله موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر و غیره در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است».

وی گفت: «در صورت عدم توجه هیات‌ها، حسینیه‌ها، هیات امنای مساجد و همچنین مداحان نسبت به اجرای این دستورالعمل، سازمان تبلیغات اسلامی در مرحله‌ی اول ارائه‌ی تذکر کتبی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف، ممنوعیت و قطع ارتباط ارائه‌ی خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی تا پایان ماه صفر و در مرحله‌ی سوم لغو مجوز به مدت شش ماه و معرفی به مرجع قضایی جهت رسیدگی به تخلف را اعمال می‌کند».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان اظهار کرد: «مراسم عزاداری محرم در استان کرمان صرفا در فضاهای باز باید برگزار شود و اماکن آموزشی و ورزشی مناسب که دارای فضای باز هستند در صورت درخواست سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار مراسم عزاداری قرار می‌گیرند».