رئیس اتحادیه مرغ و ماهی کرمان:

در صنعت مرغ کرمان دلال نداریم!

پروین میرزاحسینی : هرچند قیمت مرغ در کرمان همچنان با مصوبه‌ی کشوری فاصله دارد اما طی یک هفته‌ی گذشته قیمت آن با کاهش روبه‌رو شده و به ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان نیز رسیده است.

به گزارش فردای کرمان، ستاد تنظیم بازار در آخرین نشست خود مثل همیشه بر توزیع مرغ در کرمان بر اساس قیمت مصوبه‌ی کشور تاکید کرد اما به نظر می‌رسد تصمیمات ستاد تنظیم بازار تنها در مرحله‌ی مصوبه باقی می‌ماند و بازار توزیع مرغ در کرمان، قرار نیست از این مصوبات تمکین کند.

از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که افزایش قیمت مرغ در کرمان به‌ واسطه‌ی وجود دلالانی است که زنجیره‌ی تولید مرغ تا عرضه را در دست گرفته‌اند، موضوعی که رئیس اتحادیه مرغ و ماهی کرمان به شدت آن را تکذیب می‌کند و عقیده دارد در قسمت مرغدار تا مصرف‌کننده هیچ دلالی وجود ندارد و قیمت بازار را فقط عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

حسن سیستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان با اشاره به کاهش قیمت مرغ در کرمان و مصوبات ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه‌ی مرغ بر اساس قیمت مصوب کشوری، اظهار کرد: «بازار یک بخش است و آنالیزهایی که دولت و دوستان انجام می‌دهند بخش دیگر است، اما همان بحث عرضه و تقاضا مطرح است که در تمام دنیا وجود دارد، زمانی که تولید بالا برود و عرضه زیاد بشود، قیمت تغییر می‌کند».

وی افزود: «در حال حاضر نیز مقداری عرضه بیشتر شده و قیمت پایین آمده است و شاید قیمت به زیر ۱۲ هزار و ۹۰۰ هم برسد، حتما ملاک نیست که این قیمت، قیمت پایه باشد و پایین‌تر یا بالاتر از آن عرضه نشود، بحث عرضه و تقاضا است».

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی کرمان با بیان این‌که گاهی دستوری نمی‌توان کاری انجام داد، بیان کرد: «بازار باید مسیر خودش را بر اساس قوانینی که در بازار وجود دارد، یعنی تولید، مصرف، عرضه و تقاضا پیدا کند».

وی با اشاره به علت کاهش قیمت مرغ ادامه داد: «هم به دلیل افزایش تولید و هم به دلیل این‌که میزان مصرف کاهش یافته، قیمت مرغ پایین آمده است، از یک طرف مهر ماه است و از سوی دیگر آخر ماه است و همه‌ی این موارد تاثیر دارد». خبرنگار فردای کرمان درباره‌ی وجود دلالان در بازار مرغ و تاثیر آن‌ها بر افزایش قیمت مرغ سوال کرد که سیستانی پاسخ داد: «خیلی جالب است، دوستان وقتی مشکلات زیادی در بازار در بحث نهاده و کم‌کاری و پُر کاری ادارات و سازمان‌ها و … پیش می‌آید دنبال یک مقصر می‌گردند که تمام تقصیرات را به گردن او بیندازند و می‌گویند آقای فلانی یا فلان قسمت مقصر است». وی با تاکید بر این‌که چنین چیزی وجود ندارد، افزود: «خیلی از کارها به وسیله‌ی دلالان انجام می‌شود، به عنوان مثال نهاده‌ای که در کشور ما وارد می‌شود به وسیله‌ی دلالان  وارد می‌شود و از سوی دیگر این‌قدر رابطه‌ها در بازار زیاد است و این‌قدر مشکلات و رقابت‌های شدید وجود دارد که اگر دلالی هم باشد باید به حداقل راضی باشد». رئیس اتحادیه مرغ و ماهی کرمان خاطرنشان کرد: «در بحث تولید و نهاده‌ها یک‌سری واسطه‌ها هستند که نهاده را دست دوم از مرکز می‌گیرند و توزیع می‌کنند و اگر نباشد نمی‌توان توزیع کرد». وی ادامه داد: «در قسمت مرغدار تا مصرف‌کننده ما هیچ دلالی نداریم، دلال کسی است که تلفنی کاری را انجام می‌دهد اما این‌ها یا صاحب کشتارگاه هستند و یا توزیع‌کننده‌هایی هستند که خودشان هم فروشنده هستند و یا مراکز عرضه دارند». سیستانی با بیان این‌که معنی دلال را از دوستانی که این صحبت را می‌کنند سوال کنید، گفت: «از آن‌ها بخواهید این را توضیح دهند و مستند بگویند که اگر دلال نبود، قیمت هزار تومان فرق می‌کرد».  وی افزود: «از سوی دیگر در قیمتی که دولت برای مرغ، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان از تهران مصوب کرده و یا قیمت هشت هزار و ۵۵۰ تومان که برای مرغ زنده اعلام کرده، تمام هزینه‌ها را سنجیده‌اند و اصلا دلالی وجود ندارد».

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی کرمان با بیان این‌که شاید کسانی که درباره‌ی دلال صحبت می‌کنند در این خصوص آگاهی و اطلاعات کافی ندارند، اظهار کرد :«مرغ زنده یکسری هزینه‌ها و تعرفه‌هایی دارد که مصوبه‌ی صنعت و معدن است». خبرنگار فردای کرمان درباره‌ی تشکیل زنجیره‌ی عرضه‌ی مرغ در رفسنجان و کاهش قیمت مرغ سوال کرد که سیستانی پاسخ داد: «تفاوت قیمت مرغ در رفسنجان که بیان می‌شود زنجیره‌ی تولید تشکیل شده و دلالی وجود ندارد با کرمان ۱۰۰ تومان است». وی ادامه داد: «در کرمان دارد یکسری کارهایی می‌بایست از طرف تعاونی‌ها انجام شود و حمایت‌هایی می‌بایست صورت بگیرد که انجام نشده، می‌بایست حساسیت بیشتری بود که به دلایلی که مقداری چیدمان‌ها عوض شده و نتوانسته کسی یا کسانی ثابت باشند که خدمات واقعی را ارائه کنند، کمتر انجام شده که این‌ها هم به زودی انجام می‌شود».

سیستانی بیان کرد: «هر کس درباره‌ی دلال صحبت کرده، کارشناسی نبوده و شاید ناآگاهانه و از روی غرض در بعضی جاها صحبت‌هایی مطرح می‌شود».

وی یادآور شد: «در صنعت مرغ از بحث مرغ زنده تا مصرف‌کننده در تمام کشور، به واسطه‌ی استراتژیک بودن کالا و مهم‌ بودن آن، از طرف ادارات، نهادها و سازمان‌ها آن قدر حساسیت وجود دارد که دلال نمی‌تواند وجود داشته باشد». رئیس اتحادیه مرغ و ماهی کرمان افزود: «بعضی از دوستان که مشکل دلال را بیان می‌کنند آن را ثابت کنند، نباید چیزی را مطرح کنند که متاسفانه غیرکارشناسی باشد و شاید به کسانی که نظر می‌دهند ارتباط نداشته باشد و کارشان چیز دیگری است، نباید در مورد کاری که اطلاع و آگاهی کامل ندارند صرفا برای این‌که صحبتی را مطرح کرده باشند اظهار نظر کنند». وی با تاکید بر این‌که من اصلا دلال را قبول ندارم، گفت: «یک گروهی از توزیع‌کنندگانی که ما داریم زنجیره‌ی کامل دارند یعنی هم تولیدکننده هستند، هم کشتار می‌کنند و هم مراکز عرضه دارند که دلالی در این میان وجود ندارد و مسائل مالیاتی را هم پرداخت می‌کنند و این‌طور نیست که نامشخص باشد و عملکرد آن‌ها کاملا مشخص است».