خودانتقادی هوشنگ مرادی کرمانی

محمد لطیف‌کار

خاطرات هوشنگ مرادی کرمانی به اندازه‌ی داستان‌هایی که نوشته جذاب‌اند و ارزش مطالعه دارند. سرشار از نکات حکمت‌آموز و راز و رمزهایی است که به ما نشان می‌دهد او چگونه از یک وضعیت کاملا دشوار برخاست و راه تازه‌ای برای زندگی‌اش برگزید.

مرادی کرمانی یک کتاب خاطرات دارد به نام «شما که غریبه نیستید»، و یک مصاحبه‌ی مفصل هم با «کریم فیضی» روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی فرهیخته انجام داده است که با عنوان «هوشنگ دوم» از سوی موسسه روزنامه اطلاعات منتشر شده است.

هوشنگ دوم در واقع شخصیت خیالی و آرمانی مرادی است. او به فیضی می‌گوید: «هوشنگ دوم، در واقع خیال من است». مرادی نویسنده‌ی بسیار موفقی است. کتاب‌هایش با تیراژ بالا منتشر شده و از سوی نهادها و انجمن‌های ادبی و هنری در داخل و خارج بارها تقدیر شده و جوایزی گرفته است.

خالق قصه‌های مجید و ده‌ها اثر ارزشمند دیگر، مع‌الوصف فروتنانه درباره‌ی نوشته‌هایش می‌گوید: «بیشتر آدم‌ها افسوس می‌خورند چرا در زندگی فلان باغ و خانه را نخریدند، یا چرا با فلان‌کس ازدواج نکردند. از این نوع افسوس‌ها می‌خورند. اما من همیشه افسوس خورده‌ام چرا نتوانستم تمام حس‌ها، دیده‌ها و شنیده‌هایم را خوب بنویسم»!

این اظهار نظر مرادی درباره‌ی خودش برای من که یک عمر در کرمان زندگی کرده‌ام به هیچ‌‌وجه عجیب نیست. نشانه‌ای از فروتنی و مرام کرمانی‌ اوست؛ و در عین‌حال از سخت‌کوشی و زندگی دشواری حکایت دارد که او پشت سر گذاشته است. اما برای نسل امروز و به ویژه نویسنده‌های جوان هم درس‌آموز است تا هم زیاد کار بکنند و هم در مورد آثار تولیدی خود، نگاه سخت‌گیرانه‌تر داشته باشند و از سوی دیگر، خیلی زود به کارهایی که می‌کنند غره نشوند!

مرادی کرمانی متولد شانزدهم شهریور هزار و سیصد و بیست و سه، در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد است. ضمن تبریک تولد، برای ایشان سلامتی و طول عمر با عزت آرزومندم.