عضو شورای روستای میمند:

نمیخواهیم ثبت جهانی باشیم!

گروه جامعه ـ روستای تاریخی میمند که پس از عبور از فراز و نشیب‌های فراوان تیرماه ۹۴ ثبت جهانی شد اکنون با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده که هم ساکنان بومی و هم گردشگران به زحمت افتاده‌اند. عضو شورای این روستا به برخی از این مشکلات اشاره کرده است.

مسعود محمودی از چالش قطعی آب و برق در این روستا خبر داده و به خبرنگار فردای‌کرمان می‌گوید: «همه‌ی روستاهای ما مشکل آب دارند؛ در میمند اما این مشکل به شکل خاص‌تری وجود دارد. تعدادی پمپ وجود دارد که روزانه در یک بازه‌ی زمانی معین شروع به کار می‌کند و تانکرها که آب شد، پمپ‌ها قطع می‌شود. در ایام تعطیل یا پنجشنبه و جمعه گردشگران زیادی به میمند می‌آیند و مصرف آب خیلی بالا می‌رود؛ در نتیجه، همان روز اول تانکر خالی شده و روز دوم دیگر آب نداریم! این وضعیت، همیشه اسباب نارضایتی گردشگران از سویی و مردم بومی از سوی دیگر می‌شود».

وی می‌افزاید: «ما در جلسه‌ای با مسئولان محترم آب، پیشنهاد دادیم که سنسورهایی را نصب کنند تا وقتی تخلیه‌ی آب تانکر از حدی گذشت، پمپ‌ها مجدد فعال شده و نگذارند تانکر کاملا تخلیه شود».

محمودی ادامه می‌دهد: «البته این را هم بگویم در روزهایی که گردشگر نداریم و آب کم‌تر مصرف می‌شود؛ پمپ‌ها اما طبق روال قبل فعالیت می‌کند؛ حتی اگر تانکر پر باشد باز هم پمپ روشن شده و تانکر را آب می‌کند! در نتیجه، آب سرزیر کرده و هدر می‌رود. یعنی گاهی سرریز آب را داریم و گاهی دو سه روز آب نداریم!». وی از قطعی برق در این روستا نیز خبر داده و اظهار می‌کند: «متاسفانه تامین برق روستا هم مشکلاتی دارد. اینجا اکثر خانه‌ها از هیتر استفاده می‌کنند؛ وقتی فقط مردم بومی در روستا باشند، خیلی افت برق نداریم؛ اما در فصل زمستان، و زمانی که گردشگر می‌آید؛ اتاق‌ها باید گرم شود و اکثرا هیتر روشن می‌کنند در نتیجه برق با افت زیاد فشار همراه می‌شود و اغلب هم، در ساعات شب قطع می‌شود و این اسباب آبروریزی ما جلوی گردشگران خارجی است».

وی در پاسخ به این‌که برای حل این مشکل از طریق شرکت برق پیگیری نکردید؟ توضیح می‌دهد: «شرکت برق می‌گوید کنتورهایی که آمپر پائین دارند را تغییر دهید. ولی مردم بومی از این کار استقبال نمی‌کنند چون اکثر مردم بومی، پیرزن و پیرمرد هستند و می‌گویند ما داریم با همین کنتور می‌سازیم و مشکلی نداریم. شما اگر گردشگری‌تان مشکل دارد، خودتان این کار را بکنید».

وی بارها تاکید می‌کند؛ مردم بومی‌ که دارند در میمند زندگی می‌کنند از گردشگری چیزی عایدشان نمی‌شود و از ثبت جهانی شدن این روستا ناراضی هستند.

محمودی در بخشی از این گفت‌وگو از امضای طوماری توسط ساکنان بومی میمند و ارسال آن به دفتر رئیس‌جمهور و سازمان میراث کشور نیز خبر داده و می‌افزاید: «سال گذشته، تعدادی از مردم میمند یک طومار نوشتند و برای تهران ارسال کردند و گفتند که ما نمی‌خواهیم ثبت جهانی شویم. ما همان زندگی قبلی‌مان و همان آرامش و آسایش خودمان را می‌خواهیم. درست است میمند ثبت جهانی شده و مسئولان مختلف مدام از ثبت جهانی شدن و ورود گردشگران به این روستا می‌گویند، ولی مردم بومی اصلا دیده نشدند و چون درآمدی از گردشگری ندارند به جایی رسیده‌اند که می‌گویند ما نمی‌خواهیم روستامان ثبت جهانی
باشد».

عضو شورای روستای میمند با اذعان به ضعف جدی زیرساخت‌ها در روستا از عدم مرمت کیچه‌های آن نیز ابراز نگرانی کرده و تصریح می‌کند: «چون مصالح این خانه‌ها از آهک و سیلیس است و از آنجا که آهک نسبت به رطوبت حساس است، خانه‌ها در زمستان‌ نم می‌زنند و اگر به آن رسیدگی نشود به مرور فرو می‌ریزند. من فکر می‌کنم اگر همین روند فعلی در این روستا، ادامه یابد تا ۱۰ سال آینده ممکن است کل میمند تخریب شود».