واکنش روابط عمومی پتروشیمی فجر کرمان به گزارش استقامت:

مکانیابی پتروشیمی فجر استاندارد لازم را دارد

گروه اقتصاد ـ اشاره: هفته‌نامه استقامت به‌تازگی درباره‌ی آخرین وضعیت پروژه‌ی پتروشیمی فجر کرمان گزارشی تهیه کرده و در آن، ضمن یادآوری ابهامات در بود و نبود این پروژه و همچنین تاخیر بیش از حد طبیعی در تعیین تکلیف پروژه، طی گفت‌وگویی با مدیرکل محیط زیست استان کرمان، به این پرسش پاسخ داده که صدور مجوزهای زیست‌محیطی پتروشیمی فجر کرمان در چه مرحله‌ای است؟ همچنین دغدغه‌های زیست محیطی را یادآور شده است.

این گزارش که با تیتر «مکان‌یابی مناسب نیست» به همراه یادداشتی با تیتر «تابلوی پتروشیمی فجر را جمع کنید» منتشر شد، واکنشی به‌دنبال داشت. روابط عمومی پتروشیمی فجر کرمان طی تماس تلفنی با نشریه و همچنین ارسال یک متن، خواسته تا توضیحات سرمایه‌گذاران و مجریان این پروژه نیز به اطلاع افکار عمومی برسد که در ادامه می‌خوانید:

« احتراما پیرو چاپ مطالبی راجع به مجتمع پتروشیمی فجر کرمان درشماره ۶۲۵ مورخ ۱۳/۵/۹۷  آن نشریه خواهشمند است پاسخ این شرکت را به استحضار مردم شریف کرمان را در نشریه‌ی بعدی درج نمایید: مجتمع پتروشیمی فجر کرمان شامل پنج واحد پتروشیمیایی است که می‌تواند گاز طبیعی را به پلیمرهای مورد نیاز کشور که برای اولین بار در ایران تولید خواهد شد تبدیل کند. این شرکت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به‌منظور تحول اقتصادی منطقه و توسعه‌ی پایدار بر مبنای استفاده‌ی بهینه‌ از منابع طبیعی کشور و ایجاد ارزش افزوده‌ی بیش‌تر و جلوگیری از خام فروشی تاسیس گردیده است. در صورت راه‌اندازی این مجتمع فضای مناسبی برای کسب‌وکار و زمینه‌ای برای ایجاد کارخانجات پایین‌دستی صنعت پتروشیمی که بسیار زیاد هستند، فراهم خواهد شد. انتخاب محل پتروشیمی پس از مطالعه و بررسی کل پهنه‌های استان و با رعایت همه‌ی استانداردهای لازم برای انتخاب پهنه‌ی مناسب توسط یکی از شرکت‌های معتبر کشور صورت گرفته است. در رابطه با تامین آب بارها اعلام شده است که ما روی دو منبع تامین آب متمرکز شده‌ایم؛ یکی آب انتقالی از دریا و دیگری آب حاصل از تصفیه‌ی فاضلاب شهری است و همان‌طور که متذکر شده‌ایم اصلا آب زیرزمینی در فرآیند تولید مصرف نمی‌شود.  در حال حاضر همه‌ی مستندات و مجوزهای لازم برای ادامه کار مهیا می‌باشد و علت طولانی شدن مجوز زیست محیطی تغییرات ایجاد شده در فرآیند است. با توجه به این‌که فرایند پیش‌بینی شده در تولید محصولات پتروشیمی جزو فرآیندهای روز دنیا بوده و کاملا تحت کنترل بوده و بر اساس الزامات زیست محیطی، برنامه‌ی پایش و کنترل فرایند تولید نیز به سازمان محیط زیست ارائه شده است؛ با این وجود، دغدغه‌ی این شرکت و ارائه‌کنندگان دانش فنی، توسعه‌ی پایدار بر مبنای حفظ و صیانت از منابع طبیعی بوده و برای رفع این سوء برداشت حداکثر تلاش خود را به‌عمل خواهند آورد. برای مثال بیش‌ترین مصرف آب در فرآیند این مجتمع برای خنک‌کاری بوده که سعی شده است طراحی برمبنای هوا- خنک باشد که با این ترتیب مصرف آب به شدت کاهش خواهد یافت. در رابطه با شائبه‌ی کندی کار باید عرض کنم که پروژه‌ی عظیمی مثل این مجتمع پتروشیمی احتیاج به مطالعات دقیق اولیه، اخذ تائیدیه‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح، تامین حداقل نقدینگی برای تامین زیر ساخت‌ها، مذاکرات متعدد با تامین‌کنندگان دانش فنی و از همه مهم‌تر شرایط مناسب اقتصادی و سیاسی دارد که علی‌رغم تامین زیر ساخت‌های پروژه و تهیه‌ی امکانات اولیه برای فراهم کردن تضامین لازم به‌منظور تامین نقدینگی که با همت عالی و پیگیری‌های مداوم آقای رزم‌حسینی؛ استاندار محترم وقت و آقای دکتر زاهدی؛ نماینده کرمان صورت گرفته است، با وجود شرایط موجود ادامه‌ی کار بسیار سخت خواهد بود که امیدواریم همچنان حمایت‌های مسئولان محترم استان و رسانه‌های معزز و مطالبه‌گر استان را داشته باشیم تا بشود در این راه بزرگ توفیقی حاصل کرد. روابط عمومی مجتمع پتروشیمی فجر کرمان».