دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان کرمان در گفتوگو با استقامت مطرح کرد

ارتقاء درجة برخی بانکهای استان 

خشکسالی مطالبات سیستم بانکی را بالا برده است

گروه اقتصاد – دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان ضمن تبریک هفته‌ی بانکداری اسلامی، گفت: شبکه‌ی بانکی یکی از شبکه‌هایی است که در جهت اقتصاد پویا، اشتغال، صنعت و کشاورزی فعالیت داشته و با توجه به اینکه از فیلتر مجلس و شورای نگهبان عبور کرده و قوانین آن توسط شورای فقهی تنظیم شده، یکی از بهترین سیستم‌های بانکی است.

مهدی میری‌جهرمی در گفت‌وگو با استقامت با بیان این‌که البته سیستم بانکی منتقدینی هم دارد، اظهارکرد: ان‌شاءالله با توجه به اعتمادی که مردم به سیستم بانکی کردند بتوانیم اصلاحات نظام بانکی را که توسط نمایندگان مجلس در حال تصویب است به منصه‌ی ظهور برسانیم و اعتماد مردم را به خودمان بیشتر کنیم.

وی با اشاره به هفته‌ی دوم شهریور ماه با عنوان هفته‌ی بانکداری اسلامی، تصریح کرد: همه ساله در این هفته بانک‌ها با اعلام موفقیت خود در مسائل مختلف بانکداری، نسبت به اعلام موجودیت جهت جذب هرچه بیشتر سپرده‌ها و تکریم مشتریان و ارباب رجوع اقدام می‌کنند ولی متاسفانه شاهد این هستیم که این مساله کمتر در رسانه‌ها عنوان می‌شود و بانک‌ها کمتر می‌توانند خود را مطرح کنند.

میری‌جهرمی افزود: امیدواریم رسانه‌ها و خبرنگاران بتوانند نقش شبکه‌ی بانکی که تاثیر عمده‌ای در اقتصاد کشور و پویایی اقتصاد دارد را به مردم شریف ایران و استان انتقال بدهند تا اعتماد آن‌ها را به نظام اقتصادی و بانکی بیشتر کنند.

وی با اشاره به برگزاری ششمین جلسه‌ی شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان طی روزهای اخیر، اظهارکرد: این نشست با حضور مدیران استانداری، مدیران شبکه‌ی بانکی، کمیته امداد، بازرسی استانداری و مدیرکل محترم اقتصاد و دارایی برگزار گردید.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با اشاره به اقدامات بانک‌ها در راستای رونق و توسعه‌ی اقتصادی گفت: شبکه‌ی بانکی توانسته در بخش ازدواج به گونه‌ای عمل کند که کسی را در صف انتظار نداشته باشد.

وی ادامه داد: در بخش خوداشتغالی خصوصا در بحث کمیته امداد نیز به گفته‌ی مدیرکل محترم کمیته‌ی امداد، بیشترین تسهیلات اشتغال‌زایی در کل کشور توسط سیستم بانکی در استان کرمان پرداخت شده است.

میری‌جهرمی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت و معدن نیز در جهت رفع موانع تولید کوشش کردیم تا بتوانیم تولید را فعال‌تر کنیم.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز با توجه به مشکلاتی که کشاورزان ما دارند توانستیم همراه آن‌ها باشیم و در صورتی که کسی آسیب دیده باشد و مشکل داشته باشد به صورت تمدید یا استمهالی اقدام کردیم.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان تصریح کرد: در بخش‌های مختلف مضاربه و خدمات هم فعالیت کاملی داشتیم.

وی اظهارکرد: شبکه‌ی بانکی زمانی که سپرده‌ای جذب می‌کند به دلیل هزینه‌ای که باید پرداخت کند، خیلی سریع باید آن را به بخش مصارف آورده و پرداخت کند. این یکی از نشانه‌های مشخصی است که بانک دوست ندارد پول را دپو یا پس‌انداز کند و نزد خود نگه دارد. بلکه دوست دارد سریع به مصرف برساند و کسانی که از شرایط خاص برخوردار باشند می‌توانند از شبکه ‌بیشترین استفاده و بهره را ببرند.

میری‌جهرمی از ارتقاء چند بانک استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: همه‌ی بانک‌ها مستمرا تمایل دارند سهم بازار بیشتری به خود اختصاص بدهند ولی این افتخار نصیب شبکه‌ی بانکی شده که در کرمان چند تا از بانک‌ها ارتقاء امتیاز داشته باشند که این برای مردم کرمان خیلی موثر است.

وی افزود: بانک توسعه‌ صادرات، بانک رفاه و بانک صادرات ارتقاء درجه داشتند و سال گذشته نیز بانک سپه ارتقاء درجه داشته که این مساله در جهت تفویض اختیارات و اختیارات بیشتر در راستای خدمت به مردم شریف و بزرگوار کرمان بسیار مفید است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان در پاسخ به این سوال که چرا

معمولا مردم وقتی تسهیلات خیلی کم و جزئی هم نیاز دارند برای تامین این تسهیلات دچار رفت و آمدهای طولانی می‌شوند، گفت: این جزء آسیب‌های سازمانی و مالی است. یک پرونده‌ی کلان همان‌قدر وقت می‌برد که یک پرونده‌ی جزء. ولی تاکید کردیم در جهت تکریم و رفع مشکل نیازمندانی که واقعا به تسهیلات خرد نیاز دارند تسریع کنند زیرا ما علاوه بر تکریم، هدف‌مان رفع مشکلات و مسائل اجتماعی نیز هست؛ مخصوصا در مورد کسانی که وام‌های اندک نیاز دارند.

وی اظهارکرد: در جلسات شعبه‌ای و مدیریتی خودمان هم تاکید می‌کنیم که ان‌شاءالله این مشکل مرتفع شود ولی این آسیب وجود دارد و با توجه به این‌که به مدیران اعلام کردیم، امیدواریم تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات سریع‌تر انجام شود.

میری‌جهرمی در خصوص برنامه‌ی بانک‌ها برای جذب نقدینگی که در دست مردم است، گفت: ما هشت بانک دولتی و چهار بانک اصل ۴۴ داریم و بقیه بانک‌ها خصوصی هستند که از بانک مرکزی مجوز دارند کسانی هم که مجوز از بانک مرکزی ندارند؛ بانک مرکزی، نیروی انتظامی و دادگستری پیگیر هستند تا کارهای آن‌ها را محدود کنند و یا پیگیر مجوز باشند. وی افزود: مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند و الحمدالله سیستم بانکی هم توانسته در جهت این مسائل ادای دین بکند و کسانی که در عرصه نبودند خارج شدند. مردم تشخیص می‌دهند باید به بانک‌هایی که قدمت و سابقه‌ی بیشتری دارند مراجعه کنند و این نشان‌دهنده‌ی اختیار و تفکر مردم است که کدام بانک‌ها را بپذیرند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان تاکید کرد: نباید به کسانی که خارج از ضوابط بانک مرکزی سودهای غیرمتعارف می‌دهند اطمینان کرد مردم باید به کسانی که تابع بانک مرکزی هستند بیشتر اعتماد کنند که الحمدالله شبکه‌ی بانکی یک پذیرش و رسالت خوبی در جهت بخشنامه‌های بانک مرکزی دارد و یک آرامش اجتماعی و سازمانی را بوجود آورده است.

خبرنگار استقامت سوال کرد « گفته می‌شود قرار است بانک‌ها سود سپرده‌ها را افزایش بدهند و حتی صحبت از ۲۰ درصد می‌کنند شما این را تایید می‌کنید»؟ میری‌جهرمی پاسخ داد: بانک مرکزی در پی انتشار اوراقی است که به همه‌ی بانک‌ها اعلام کند که حداکثر نرخ ۱۸ درصد است. اگر گواهی سپرده یا اوراق عرضه کند ما استقبال می‌کنیم و پذیرش می‌کنیم که بتوانیم این را بین مردم توزیع کنیم و مقداری نوسانات بازار را کنترل کنیم.

وی با اشاره به چالش‌ها و موانع توسعه‌ی فعالیت‌های بانکی، خاطرنشان کرد: در سیستم بانکی چالش‌های زیادی مثل نرخ ارز و مطالبات دولت وجود دارد. خشکسالی مقداری مطالبات سیستم بانکی را بالا برده و هرچه سیستم بانکی مطالباتش بیشتر شود نرخ ریسک آن بالا می‌رود که بایستی در پرداخت تسهیلات رعایت کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با بیان این‌که منابع و مصارف باید توازن خاصی داشته باشند، اظهارکرد: با توجه به این‌که دولت دارد در جهت ارتباطات بیشتر با کشورهای بیرون فعالیت می‌کند شاید نوسانات ارزی و ارتباطاتی که با بانک‌های بیرون از کشور داریم، این مشکل را مرتفع کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که وظیفه‌ی اصلی و رسالت نظام بانکی تکریم است در صورتی که مردم در شعب با برخورد بد یا بداخلاقی مواجه شوند در جهت بهبود وضعیت و تکریم بیشتر، آن را به سامانه‌ی ما در هر کدام از بانک‌ها انتقال بدهند تا بتوانیم همکارانمان را در جهت تکریم بیشتر راهنمایی کنیم.