شورای شهر و راه دشوار پیشرو

محمد لطیف‌کار: هفته‌ی گذشته انتخابات هیات رئیسه شورای شهر کرمان در یک فضای نسبتا آرام برگزار شد، و گروه قبلی ابقا گردید. انتخاب مجدد هیات رئیسه قبلی، این فایده را دارد که نحوه‌ی پیگیری امور و تعامل با شهرداری نیز ثبات خود را حفظ می‌کند؛ که در مجموع اتفاق مبارکی است و باید آن را به‌فال نیک گرفت.

اما این اتفاق دشواری‌هایی هم دارد. هیات رئیسه شورا، در ادامه‌ی مسئولیت پیشین خود، باید بیش از گذشته خود را وام‌دار این اعتماد بداند و بر پیگیری امور و پاسخگویی به چالش‌های مدیریت شهری کرمان که کم هم نیستند، بیفزاید.

فضای آرامی که در این نشست حاکم بود اگرچه نشان می‌داد شورای پنجم از تنش‌های دوره‌ی چهارم فاصله گرفته است، اما چون صورت‌ مسئله‌های قبلی همچنان پا برجا هستند، نمی‌توان به آینده‌ای به همین آرامی خیلی دل‌خوش و امیدوار بود.  پروژه‌های نیمه‌تمام و بزرگ شهری همچنان پیش روی شورای پنجم قرار دارد؛ بنابراین نباید به راه طی نشده، با خیال‌پردازی امروز را به‌فردا واگذار کرد.

این‌ در حالی است‌که شورای پنجم برای نشان دادن کارآمدی خود، باید به‌دنبال  طرح‌ها و برنامه‌های تازه‌تری برای آینده‌ی شهر کرمان هم باشد. به‌خصوص که شورای پنجم در صورت عدم موفقیت در مدیریت شهری، قطعا با ملاحظات سیاسی ویژه‌ای نیز مواجه خواهد شد.

در واقع، اگر دولت در ادامه‌ی شرایط فعلی نتواند اقتصاد پرمسئله‌ی امروز را کنترل کند و، شوراها نیز کارنامه‌ی درخشانی به مردم ارائه ندهند، بیم آن می‌رود این شرایط، یک فرصت طلایی برای برنده شدن انتخاباتی در اختیار نیروهای رقیب و منتقد اصلاح طلب‌ها و اعتدالگراها قرار دهد.

اگرچه تا انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها هنوز راه درازی مانده است و تا آن روز، شرایط جامعه مثل حالا هم نخواهد بود، اما هیات رئیسه‌ی‌ فعلی که با برند اصلاح‌طلبی حضور دارد، اگر واقع‌بین باشد باید بداند زمان به سرعت در حال گذر است، و در مصلحت او نیست با فرصت‌سوزی اجازه دهد مطالبات مردم انباشته شود.