مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان:

ساخت مسکن اجتماعی از سال آینده کلید میخورد

گروه جامعه – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: «طرح ملی آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی از ۲۱ مهر ماه جاری تا ۲۱ آبان ماه در ۴۱۰ روستای استان انجام می‌شود».

به گزارش «استقامت»، علی‌اکبر سلطانی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت روز ملی روستا در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «در چند دهه‌ی گذشته قریب ۷۰ درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند اما شاید به دلیل برنامه‌ریزی‌های ضعیفی که اتفاق افتاد این عدد در حال حاضر به ۳۰ درصد رسیده است».

وی با بیان این‌که جمعیت روستایی استان کرمان از نرم کشوری بالاتر است، افزود: «خوشبختانه درصد جمعیت روستایی استان ۴۰ درصد است و این رقم در شرق و جنوب استان گاه به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح‌های هادی روستایی گفت: «طرح هادی روستایی سند توسعه و کالبدی روستا است که در روستاهای بالای ۲۰ خانوار اجرا می‌شود».

وی یادآور شد: « از ۵ هزار و ۶۳۸ روستایی که در استان وجود دارد، ۲ هزار و ۸۵۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است».

سلطانی‌نژاد افزود: «تاکنون برای ۲ هزار و ۱۳۸ روستا طرح هادی تهیه شده و ۶۶۰ روستای استان فاقد طرح هادی روستایی است که کار بر روی آن‌ها را شروع کردیم ضمن این‌که طرح‌های قبلی نیز بازنگری می‌شوند».

وی اذعان کرد: «در روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز اگر مزیت اقتصادی و یا گردشگری وجود داشته باشد، طرح هادی اجرا می‌شود».

 

60 درصد واحدهای روستایی استان مقاوم هستند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان یکی دیگر از فعالیت‌های این نهاد را احداث مسکن روستایی عنوان و اظهار کرد: «مسکن روستایی در استان کرمان وضعیت نسبتا بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد و ۶۰ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم هستند».

وی یادآور شد: «به دلیل زلزله‌هایی که در دو دهه‌ی اخیر رخ داد و نیز کارهای خوبی که در جنوب استان برای ساماندهی کپرها صورت گرفت با مشارکت خوب مردم، طرح احداث مسکن روستایی پیشرفت خوبی داشته است».

سلطانی‌نژاد تهیه‌ی سند برای املاک روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه‌ی روستا عنوان کرد و گفت: «سند به عنوان یک زیرساخت در روستاها مغفول مانده بود اما با تفاهم‌نامه‌ای که با ثبت اسناد منعقد کردیم در حال حاضر سالانه بالغ بر ۱۰ هزار سند مسکن روستایی صادر می‌شود».

وی تصریح کرد: « در قلعه‌گنج نیز ضمن تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مستضعفان منعقد شده، کار صدور سه‌هزار سند در حال انجام است».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان از تخصیص قیر رایگان برای انجام کارهای عمرانی در روستاها خبر داد و اظهار کرد: «سهم استان کرمان در این زمینه قابل توجه است و توانستیم با جذب اعتبار و مشارکت مردم کارهای خوبی انجام دهیم».

وی اعتبار اختصاص یافته را ۳۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: «سال گذشته ۴۰۰ روستا از این طرح بهره‌مند شدند».

سلطانی‌نژاد، بنیاد مسکن را متولی ساخت مسکن اجتماعی دانست و گفت: «برای اجرای این طرح تامین زمین انجام شده و اواخر سال‌جاری یا اوایل سال آینده بخشی از آن شروع خواهد شد».

وی ادامه داد: «در راستای پروژه‌ی مسکن مهر، بنیاد مسکن یک‌هزار و ۴۰۰ واحد در شهر کرمان احداث کرد».

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان افزود: «با کمیته امداد و بهزیستی نیز برای ساخت مسکن تفاهم‌نامه داریم و تسهیلات بلاعوض نیز به اقشار کم درآمد برای تکمیل واحدهای نیمه‌تمام پرداخت می‌کنیم».

 

بازسازی بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی پس از زلزله

وی با بیان این‌که بنیاد مسکن متولی بازسازی در شهرها و روستاها است، اذعان کرد: «پس از زلزله‌های هجدک و کوهبنان برای بازسازی ۱۸ هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی مصوبه گرفتیم که تاکنون ۱۵ هزار و ۵۸۰ واحد عملیاتی شده است».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان همچنین از اجرای طرح ملی آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی خبر داد و گفت: « این طرح از ۲۱ مهر ماه جاری تا ۲۱ آبان ماه در ۴۱۰ روستای استان انجام می‌شود».

وی افزود: «در زمان اجرای این طرح در استان کرمان حدود ۱۲ هزار و ۳۹۶ مسکن روستایی پایش می‌شود».