تا پنجشنبه گذشته انجام شد؛

نامنویسی ۵۰ هزار زائر اربعین در استان کرمان

گروه جامعه ـ بنا به اخبار و گزارش‌هایی که از ستاد اربعین استان کرمان می‌رسد؛ کلیه‌ی مقدمات اعزام زائران به این مراسم فراهم شده و تا روز پنجشنبه نیز ۵۰ هزار نفر از استان کرمان برای شرکت در این پیاده‌روی نام‌نویسی کرده‌اند.

به گزارش استقامت، در جریان هماهنگی و برنامه‌ریزی اجرای این برنامه، سرپرست استانداری کرمان، روز پنجشنبه، به همراه جمعی از مدیران استانی از دفتر موقت کنسولگری عراق در کرمان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، محمدجواد فدایی، در جریان این بازدید گفت: «در دفتر موقت کنسولگری عراق در کرمان خدمات بزرگی به زائران ارائه می‌شود و در صورت نبود این دفتر، زائران با مشکلات زیادی روبرو می‌شدند».

وی ادامه داد: «خدمت به زائران اربعین یک کار معنوی است و تمامی دست اندرکاران این اقدام معنوی در پیشگاه خداوند ماجور خواهند بود».

وی اظهار کرد: «درمجموع کار صدور ویزا برای زائران اربعین به خوبی در حال انجام است. طبق اعلام مسئولان مربوطه تاکنون ۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده و برای ۴۰ هزار نفر ویزا صادر شده است و همچنین در روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ مهرماه) رکورد صدور ویزا برای زائران اربعین شکسته شده است».

مدیرکل حج و زیارت استان کرمان نیز در این بازدید گفت: «طبق قانون ویزا باید در بازه‌ی زمانی  ۴۸ تا ۷۲ ساعت صادر شود و تاکنون طی ۲۴ ساعت ویزاهای زائران اربعین در استان کرمان صادر و به مردم ارائه شده است».

محمود عرب‌نژاد با بیان این‌که روزانه برای پنج تا شش هزار نفر، ویزا در استان کرمان صادر می‌شود، افزود: «کار صدور ویزا برای زائران اربعین تا ۴۸ ساعت قبل از اربعین ادامه دارد».

 

آمار زائران افزایش مییابد

دوشنبه‌ی گذشته نیز، ستاد اربعین استان با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد. به گزارش استقامت، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در این نشست گفت: «گزارش کمیته‌ها نشان می‌دهد استان کرمان آمادگی لازم را دارد برای این‌که امسال بهتر از سال‌های قبل بتواند به جمع بیش‌تری از زائرین ارائه‌ی خدمات کند».

حمید ملانوری با اشاره به ثبت‌نام ۳۵ هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین افزود: «پیش‌بینی ما این است که جمع بیش‌تری امسال در این همایش ثبت‌نام خواهند کرد».

وی پیاده‌روی اربعین را یک همایش بزرگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی دانست و یادآور شد: «امیدواریم این مراسم با امنیت خوب و ارائه‌ی خدمات خوب به بهترین شکل انجام شود».

ملانوری اذعان کرد: «امسال در فضای متفاوتی برنامه‌ریزی می‌کنیم و تهدیداتی که دشمنان ما مرتب اعلام می‌کنند و فراخوان‌هایی که داده می‌شود باید باعث بشود که ما دقت‌مان را برای ارائه‌ی خدمات هم به لحاظ امنیتی و هم دقت در حوزه‌ی بیوتروریسم و پدافند غیر عامل افزایش دهیم.

 

 

هماکنون امکان تهیة بلیت برگشت وجود دارد

همچنین، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان نیز روز پنجشنبه به خبرنگار تسنیم کرمان گفت: «بلیت بازگشت زائران اربعین به‌صورت باز بوده و هر ساعت و روزی که قصد بازگشت داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند».

سیدعلی حاج‌سیدعلیخانی افزود: «اگر بلیت برگشت الان تهیه شود شامل ۱۵ درصد تخفیف می‌شود».وی بیان کرد: «مسئولیت کمیته‌ی حمل‌ونقل ستاد اربعین حسینی در استان کرمان بر عهده‌ی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان آمادگی کامل برای جابه‌جایی هر تعداد زائر اباعبدالله (ع) که در سامانه ثبت‌نام کنند را از استان به مرز چذابه و شلمچه دارد».

 

نرخ جابهجایی زائران مانند سال گذشته است

وی بیان کرد: «با وجود افزایش قیمت‌هایی که در بحث حمل‌ونقل داشتیم اما با همکاری شرکت‌های مسافربری نرخ جابه‌جایی زائران اربعین از استان کرمان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و مانند سال گذشته بوده و دو نوع اتوبوس برای انتقال زائران از استان کرمان در نظر گرفته شده است؛ اتوبوس‌های VIP با ظرفیت ۲۵ نفر و اتوبوس‌های لوکس ۴۴ نفره برای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله(ع) و انتقال آنها تا مرز در نظر گرفته شده است».  وی به حمل باری که توسط ناوگان باری استان برای همایش پیاده‌روی اربعین انجام می‌شود؛ اشاره کرد و افزود: «این بار به طور معمول برای موکب‌ها حمل می‌شود و مدیریت موکب‌ها برعهده‌ی سپاه است و هرساله تعداد کامیون مورد نیاز برای حمل بار موکب‌ها به ما اعلام شده و ما به شرکت‌های حمل و نقل اعلام می‌کنیم. حمل بار موکب‌ها در سال گذشته به‌صورت رایگان انجام شد و امیدواریم که امسال نیز به همین صورت باشد».

وی با تاکید بر این‌که نظارت کامل بر حمل‌و‌نقل مسافران وجود دارد، گفت: «مدیران فنی شرکت‌ها باید در ترمینال‌ها حضور داشته باشند و تمامی صورت وضعیت‌ها کنترل می‌شود».

 

سرعت صدور ویزا مطلوب است

رئیس کنسولگری عراق در کرمان نیز به خبرنگار تسنیم گفت: «صدور ویزا در کرمان از سرعت بسیار خوبی برخوردار است و این کار را با سرعت و دقت با همکاری نیروهای ایرانی انجام می‌دهیم و در روز اول صدور ویزا توانستیم در سطح تمام دفاتر کنسولگری در ایران، رتبه‌ی اول از نظر تعداد ویزای صادره را کسب کنیم». عباس فضیل افزود: «مردم کشور عراق همان‌طور که زیارت امام حسین‌(ع) را مهم‌ترین زیارت می‌دانند خدمت به زائران امام حسین‌ (ع) را هم برای خود واجب می‌دانند». وی بیان کرد: «تمام وزارت‌خانه‌های عراق برای خدمت به زائران اربعین امام حسین‌(ع) بسیج شده است و مردم عراق از چندین روز قبل از اربعین اقدام به برپایی موکب می‌کنند و از حضور زائران ایرانی در کشور بسیار خوشحال هستند».