فرماندار ریگان:

هزار دانشآموز ریگانی صندلی ندارند!

پروین میرزاحسینی: هفته‌ی گذشته، فرماندار ریگان گزارشی از مشکلات و کمبودها این شهرستان در حوزه‌ی دانش‌آموزی ارایه کرد و خبر داد که ۵۰ واحد آموزشی غیراستاندارد در این شهرستان وجود دارد که جان بیش از شش هزار دانش‌آموز ریگانی را تهدید می‌کند. امین باقری با اشاره به وجود مدارس غیراستاندارد آجری، سنگی و کپری و خشت و گلی در این شهرستان اظهار کرد که هنوز تعدادی از مدارس شهرستان میز و صندلی ندارد! با وی تماس گرفتم تا توضیحات بیش‌تری درباره‌ی کمبود میز و صندلی بدهد.

باقری با یادآوری دوباره‌ی این چالش جدی که حدود ۶۰ درصد فضاهای آموزشی ریگان غیر استاندارد هستند، توضیح داد: «از ابتدای سال تحصیلی به صورت سر زده، بدون برنامه‌ریزی و یا هماهنگی قبلی از مدارس بازدید داشتیم و بحث آموزشی، وضعیت دانش‌آموزان و وضعیت فیزیکی فضاها را کنترل می‌کنیم».

وی افزود: «یکی از مشکلات آموزشی سال‌جاری در این شهرستان افزایش ناگهانی جمعیت دانش‌آموزی است. مسئله‌ای که امسال اتفاق افتاده این است که یک‌دفعه بیش از هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزان شهرستان اضافه شده است».

وی در خصوص دلیل افزایش دانش‌آموزان به «فردای‌کرمان» گفت: «ابتدا فکر می‌کردیم دانش‌آموزان به دلیل خشکسالی از مناطق عشایری آمدند اما آماری که گرفتیم مشخص شد حدود ۲۰۰ دانش‌آموز به مدارس عشایر و حدود ۸۰۰ نفر نیز به مدارس عادی اضافه شدند».

باقری با بیان این‌که این افزایش مربوط به تمام مقاطع تحصیلی است، اظهار کرد: «با بررسی‌ای که انجام دادیم مشخص شد دلیل افزایش دانش‌آموزان، مهاجرت از استان سیستان و بلوچستان به خصوص ایرانشهر و شهرستان‌های همجوار و همچنین برگشت برخی مردم به ریگان به دلیل توسعه‌ای که در شهرستان شکل گرفته، است».

فرماندار ریگان اذعان کرد: «این عامل باعث شده در بعضی از مدارس و کلاس‌ها، تعدادی از بچه‌ها مشکل صندلی داشته باشند».

وی افزود: «آموزش و پرورش بر اساس معیارهایی که دارند ۲۰۰ صندلی تهیه کرده بودند اما پیش‌بینی نمی‌کردند که تعداد دانش‌آموزان به این میزان افزایش داشته باشد».

باقری یادآور شد: «در خصوص کمبود صندلی با مدیر کل آموزش و پرورش صحبت کردم، گفتند به دلیل مشکلی که در حمل و نقل در هفته‌های گذشته رخ داده سبب شده برای تامین صندلی مشکلاتی ایجاد شود که گفتیم سهمیه‌ی ما را بدهید ما خودمان ماشین برای حمل می‌فرستیم اما ظاهرا مشکل آن‌ها حل شده و تماسی با ما نداشتند».

وی با بیان این‌که در حال حاضر ما به هزار صندلی نیاز داریم، افزود: «الان داریم این وضعیت را مدیریت می‌کنیم ولی تا امروز در هر کلاس چندین دانش‌آموز هستند که مشکل صندلی دارند». فرماندار ریگان با اشاره به کمبود معلم در این شهرستان نیز گفت: «هنوز آماری از سوی آموزش و پرورش به من داده نشده اما امسال کمبود معلم داریم اگرچه ۹۰ درصد مشکل حل شده است».

وی همچنین با بیان این‌که حدود ۶۰ درصد فضاهای آموزشی ریگان غیر استاندارد هستند، گفت: «حدود ۱۲۰ فضای آموزشی در ریگان است که حدود ۶۰ درصد آن‌ها نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی دارند».

باقری ادامه داد: «در چهار سالی که من در این مسئولیت بودم حدود ۳۰ فضای آموزشی کاملا استاندارد ساخته شده و حدود ۱۵ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و در حال انجام است».