با برگزاری آیین ویژهای فدایی رسما استاندار کرمان شد

توسعه کرمان نیازمند ادارات قوی است

گروه جامعه ـ استان کرمان سرانجام و پس از پنج ماه انتظار اکنون توسط دکتر محمدجواد فدایی مدیریت می‌شود. او که پس از استعفای «علیرضا رزم‌حسینی» در خردادماه امسال به‌‌عنوان سرپرست فعالیت می‌کرد، دو هفته پیش، با تایید هیات دولت رسما استاندار شد. چهارشنبه‌ی گذشته نیز بنا به رسمی دیرینه در دولت؛ مراسم مفصلی برگزار و از استاندار سابق تجلیل و حکم فدایی به وی داده شد.

به گزارش خبرنگار استقامت، در این جلسه که جمع بیشماری از گروه‌های مختلف از دانشگاهیان تا فعالان سیاسی و مقامات حضور داشتند، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان اذعان کرد که موانع متعددی بر سر راه استاندار جدید کرمان قرار دارد.

 

 

حجتالاسلام علیدادی سلیمانی:

موانع متعددی

 بر سر راه استاندار قرار دارد

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی اظهار کرد: در آیین معرفی استاندار جدید کرمان گفت: «در کنار محاسن متعددی که از آقای رزم‌حسینی؛ استاندار سابق کرمان سراغ دارید سه ویژگی ایشان را برجسته‌تر می‌دانم. یکی مجاهد و فداکار بودن است؛ در روزهای سخت که مردان خدا در چنین روزهایی شناخته می‌شوند جناب آقای رزم‌حسینی در خط مقدم دفاع از اسلام و کشور سال‌ها در دفاع مقدس حضور پیدا کرده و فداکاری کردند. روزی هم که کشور در جنگ اقتصادی بود، به‌صورت جدی حضور یافتند». وی درباره‌ی ویژگی دیگر رزم‌حسینی اظهار کرد: «ایشان نگاه متعادل و مومنانه‌ای به مسائل و افراد داشت و ویژگی دیگر نگاه بلند ایشان است».

علیدادی سلیمانی سپس اظهار کرد: «استاندار جدید کرمان هم محاسن فراوانی دارد. یکی از آن، رده‌ی علمی و فن و دانش ایشان است. همچنین، ایشان کرمان و حوزه‌ی ماموریت استانداری را خوب می‌شناسد. این، از امتیازات ارزشمند دکتر فدایی در جایگاه استانداری است. مسئله‌ی بعدی این‌که وزارت کشور را خوب می‌شناسد و سال‌ها آنجا خدمت کرده است؛ امیدوارم در دوران مدیریت ایشان شاهد پیشرفت و توسعه‌ی استان با شتاب بیش‌تری باشیم».

وی افزود: «موانع متعددی بر سر راه ایشان است و هرچه مسئولیت سنگین‌تر باشد، این موانع بیش‌تر است. یکی از موانع، تقاضا و درخواست‌های غیرمنطقی گروه‌ها و گرایش‌ها و افراد مختلف است که باعث کندی کار می‌شود. نکته‌ی بعدی این‌که اختیارات یک استاندار متناسب با انتظارات مردم نیست. امیدوارم دولت محترم در این باره تصمیم لازم را بگیرد تا استاندار بتواند به این انتظارات پاسخ دهد».

وی ادامه داد: «مسئله‌ی بعدی این‌که منابع دولتی که در اختیار استاندار گذاشته می‌شود محدود است و نمی‌توان با این منابع در یک استان تحول ایجاد کرد. این‌ها بخشی از موانعی هستند که می‌توانند حرکت را کند کنند».

وی سپس پیشنهادات خود را مطرح کرد و گفت: «استان را باید با نگاه فیلسوفانه مدیریت کرد؛ در این نگاه هرکه لایق‌تر و با برنامه‌تر بود در همکاری فرد و در توجه فرد قرار می‌گیرد».

امام جمعه کرمان بیان کرد: «نکته‌ی دوم این است که در کنار ظرفیت‌های کشوری، بخش خصوصی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. امیدواریم مثل دوره‌ی قبل به این بخش هم کمک شود». وی پیشنهاد بعدی خود را استفاده از جوانان مطرح کرد و افزود: «با استفاده از جوانان، هم در مدیریت‌های میانی و هم جایگاه‌های مختلف، معدل انگیزه و تلاش در بدنه‌ی مدیریتی بالا می‌رود».

وی اضافه کرد: «ایشان تدین، اخلاق و صبر و حوصله در مدیریت دارند که امیدوارم بتوانند برای نظام جمهوری اسلامی و مردم خدمت کنند».

 

ناصریان:

جوانان و بانوان

در اولویت انتصابات باشند

همچنین، جواد ناصریان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور خطاب به استاندار جدید کرمان تصریح کرد که انتظار وزارت کشور آن است در انتصابات، اولویت را به جوانان و بانوان دهند.

وی اظهار کرد: «مشی وزارت کشور در انتخاب استانداران اعتدالی و ارزیابی براساس معیارهای مشخصی است. مهم‌ترین آن امانت‌داری و تخصص است که هر دو استاندار سابق و فعلی کرمان این ویژگی را دارند».

وی افزود: «استاندار سابق کرمان، مدیری توانمند و تلاشگر و متخصص در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی است. دکتر فدایی هم متعهد و عالم و امانتدار است. امیدوارم به‌خوبی از عهده‌ی امانتی که به ایشان سپرده شده بربیایند».

وی با بیان این‌که پیش‌نیاز توسعه، آرامش سیاسی است، ادامه داد: «رزم‌حسینی الگویی به جامعه‌ی مدیریت و سیاسی کشور معرفی کردند و در قالب مثلث توسعه تمام نیروهای سیاسی و اقتصادی و ائمه‌جمعه را دور هم جمع کردند؛ خط قرمز همه‌ی جناح‌های سیاسی استان توسعه بود و هرجا هم نیاز بود همراهی کردند. موضوع دومی که ایشان در استان توانستند از آن الگویی مناسب بسازند و در کشور هم تعمیم دهند اقتصاد مقاومتی بود که در ادامه‌ی پیگیری‌های ایشان و دیگر مسئولین بود که اختیارات رئیس‌جمهور محترم به‌عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی تنفیذ شد».

وی با بیان این‌که اگر در منطقه‌ای تنش سیاسی و اختلاف نظر وجود داشته باشد قطعا سرمایه‌گذار حاضر نخواهد شد منابع خود را به آن مجموعه منتقل کند، اظهار کرد: «ولی ایشان با آرامشی که در استان برقرار کرد در این زمینه موفق شد».

وی سپس اظهار کرد: «دکتر فدایی نیز همین ویژگی‌ها را دارد و انتظار ما این است که همین مسیر را طی کنند ولی شرایط روز کشور ایجاب می‌کند روی برخی اقدامات بازنگری شود».

 

تاکید بر تعامل سازنده

با همة گروهها

ناصریان با بیان این‌که دولت و وزیر محترم از استاندار جدید انتظاراتی دارند، برخی از این موارد را برشمرد. او گفت: «مردم همیشه پای کار بوده و هرجا نیاز داشتیم حضور پررنگی داشتند. این حضور به‌خاطر علاقه به کشور و اسلام و انقلاب و رهبری است. انتظار ما این است که ایشان سعی کنند با تعامل سازنده و حفظ عزت و کرامت با همه‌ی گروه‌ها بتوانند برای ارتقای استان کرمان تمام قد تلاش کنند». وی ادامه داد: «توسعه امری غیرسیاسی است و انتظار این است افرادی همراه با دولت که نگاهی غیرسیاسی دارند بر مسند کار قرار گیرند. منتها اولویت در انتصابات مدیران استانی را به جوانان و به‌ویژه بانوان بدهند».

معاون وزیر کشور گفت: «انتظار وزارت کشور این است در انتصابات مجموعه‌ی استانداری حتما توجه‌ی ویژه به بدنه‌ی وزارت کشور داشته باشند و این بدان معنی نیست نیروی از بیرون نیاورند. هرجا امکان نبود از ظرفیت متحصص ومتعهد سایر دستگاه‌ها هم استفاده شود».

 

رفع مشکلات بنگاههای اقتصادی

وی اضافه کرد: «تکریم ارباب‌رجوع نیز از مسائل بسیار مهم است. روزانه احتمالا بیش از پنج میلیون نفر به دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی مراجعه می‌کنند اگر این آمار راضی نباشند؛ قطعا آسیب خواهیم دید». ناصریان اظهار کرد: «شرایط کشور خاص است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی داریم. منابع ما محدود است و با افزایش بهره‌وری باید بتوانیم از این منابع استفاده بهینه داشته باشیم».

وی گفت: «همچنین انتظار می‌رود استاندار محترم نشست‌های دوره‌ای با نخبگان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی وروحانیون داشته باشند».

وی ادامه داد: «مردم از فاصله‌ای که بین آنان و مسئولین ایجاد شده گلایه‌ دارند. لازم است استاندار محترم، دیدارهایی منظم به همراه مدیران تاثیرگذار استانی در مناطق داشته باشند تا مشکلات مردم را در همان منطقه حل کنند».

وی با بیان این‌که تحریم‌ها فشار مضاعفی به کشور وارد می‌کند اما تا حدودی بر شرایط مسلط شده‌ایم، اظهار کرد: «ولی انتظار است با توجه به این شرایط خاص، استاندار محترم با بنگاه‌های اقتصادی جلسات منظمی برای رفع مشکلات آن‌ها برگزار کنند و در راستای حفظ اشتغال در کشور اقدام کنند».

وی سپس گفت: «آفت بزرگ کشور و از جمله استان کرمان؛ اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است و انتظار می‌رود با تمام ظرفیت و هماهنگی‌ای با ستادهای مبارزه با مواد محدر و قاچاق کالا و ارز این را مدیریت و ریشه‌کن کنیم».

 

امیریخامکانی:

مجمع نمایندگان در کمک به استاندار کوتاهی نخواهد کرد

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز تاکید کرد که مجمع نمایندگان استان در همکاری با استاندار جدید کرمان کوتاهی نمی‌کند.

حسین امیری‌خامکانی، ابتدا با عذرخواهی از عدم حضور اغلب نمایندگان استان در این مراسم گفت: «همکاران مجمع علاقه‌مند به حضور در جلسه بودند اما امروز، جلسه‌ی علنی مجلس بود و تنها آقای پورابراهیمی حضور یافتند».

وی سپس از خدمات علیرضا رزم‌حسینی؛ استاندار سابق کرمان قدردانی کرد و افزود: «ایشان در دفاع مقدس هم‌رزم سردار سلیمانی و دیگر سرداران نام خیلی خوبی در تاریخ دارند. در استانداری هم نام ایشان به نیکی در بین مردم و کارآفرینان خواهد ماند. تصمیمات شجاعانه‌ی ایشان در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی و استفاده از شرکت‌های بزرگ در مناطق مختلف به ویژه قلعه‌گنج، توجه به مناطق محروم و پیگیری پروژه‌های انتقال آب برای تامین آب شمال و مرکز و جنوب استان و امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با سرمایه‌گذاران کارهای بزرگی است که ایشان انجام داد». وی با بیان این‌که مجمع نمایندگان استان، حداکثر تعامل و هماهنگی را با آقای رزم‌حسینی داشت، افزود: «دکتر فدایی؛ استاندار جدید کرمان، فرزند استان و چهره‌ی فرهیخته‌ای هستند که با تجاربی که در دانشگاه و سمت‌های مختلف اجرایی کسب کردند، اشراف کامل به این استان پهناور دارند و با نیازها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان آشنا هستند و این یک فرصت مهم است ضمن این‌که روحیه‌ی آرام، معتدل و مقتدری که دارند، امید به موفقیت ایشان را بیش‌تر می‌کند».

امیری اظهار کرد: «مجمع نمایندگان استان در همکاری با ایشان کوتاهی نمی‌کند».

وی سپس با اذعان به این‌که هر گوشه‌ای از استان مسائل خاص خودش را دارد، ادامه داد: «کویر و امنیت آن، حضور اتباع خارجی در استان، عبور قاچاقچیان از حاشیه‌ی کویر، خشکسالی که محصولات کلیدی استان مثل پسته و گردو را تحت تاثیر قرار داده و از همه مهم‌تر تنش شدید آبی استان را با مشکلاتی مواجه کرده است».

وی با بیان این‌که بیکاری چالش اصلی خانواده‌هاست، افزود: «فقر با نوسانات اقتصادی به دهک‌های بالاتر کشیده شده؛ مردم ما پای انقلاب و نظام مانده‌اند ولی تحت فشار و سختی قرار دارند».

وی اظهار کرد: «این فضا به مدیرانی چابک، ریسک‌پذیر و دلسوز و خلاق نیاز دارد و مدیرانی هم‌افزا که با ابتکار عمل و نفوذ در دولت و سازمان مدیریت بتوانند امور را پیش ببرند. ما هم به‌عنوان نمایندگان مردم، کمک و همراهی می‌کنیم و انتظار داریم مدیران سهم استان را از ردیف‌های مجزا اخذ کنند».

امیری بیان کرد: «ورود نمایندگان به امور نباید طوری باشد که جای مجری و ناظر عوض شود ولی در استفاده از ظرفیت مجمع قول می‌دهم کوتاهی نکنیم».

وی با تاکید بر توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام و استفاده از ظرفیت‌های متعدد بودجه‌ای برای تدوین بودجه‌ی ۹۸ افزود: «در کشور، تاکید بر واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام است. استان باید در این زمینه بتواند بیلان بدهد».

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورا ادامه داد: «همچنین استان برای تهاتر بدهی‌ها و مطالبات باید پیشرو باشد، طرح‌های اقتصاد مقاومتی را باید به کمک هم پیش ببریم و طرح‌های جدید شروع کنیم. شرکت‌های بزرگی در استان فعال شدند باید کارشان ادامه یابد. آب باید در دستور کار اصلی باشد و طرح‌های این حوزه باید در اولویت کاری مشترک ما باشد».

وی با یادآوری این‌که بسیاری از شهرهای استان دچار مشکل کم‌آبی هستند، اظهار کرد: «شرکت‌های بزرگی که از آب و خاک استان استفاده می‌کنند در استای مسئولیت اجتماعی خود، قبل از هرچیز باید نسبت به اجرای تامین آب مردم استان اقدام کنند».

وی گفت: «همچنین خط ریلی بافق ـ کرمان باید تعمیر شود. این ریل بر صنعت گردشگری و حمل‌ونقل مسافر استان تاثیر گذاشته است».

امیری‌خامکانی اضافه کرد: «امهال وام‌های کشاورزی طولانی شده؛ این را در مجمع استان شروع کردیم. دو بار در دولت تصویب شده و باید برای اجرای آن اقدام کنیم».

رزمحسینی:

قرار بود ۸ سال استاندار باشم

در این مراسم، علیرضا رزم‌حسینی؛ استاندار سابق کرمان با بیان این‌که قرار بود هشت سال استاندار کرمان باشم اما نتوانستم ادامه بدهم و از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنم؛ از کارنامه‌ی پنج ساله‌ی خود، تامین امنیت برگزاری اجتماعات فرهنگی و سیاسی در استان را برگزید و درباره‌ی آن خاطراتی نقل کرد و آن را یکی از موفقیت‌های خود دانست.

وی اظهار کرد: «در حد بضاعت فکری و جسمی‌ام توانستم با کمک همکاران ارجمند استانداری، روحانیون، ائمه‌جمعه و نمایندگان مجلس و مدیران قدمی کوچک در راه توسعه‌ی استان بردارم».

وی سپس با بیان این‌که به نمایندگی از اعضای شورای تامین؛ قصد دارم راهبرد امنیتی و اجتماعی استان در چند سال گذشته را تشریح کنم؛ به ذکر سه خاطره پرداخت. یکی درباره‌ی همزمانی سه برنامه در اسفندماه ۹۶  شامل چهارشنبه سوری، مراسم عزاداری به میزبانی سردار قاسم سلیمانی و با حضور میهمانانی از سراسر استان و استان‌های مجاور همچنین برگزاری کنسرت موسیقی بود که به گفته‌ی رزم‌حسینی نظر برخی اعضای شورای تامین بر لغو کنسرت موسیقی بوده که وی مانع آن شده و هر سه برنامه بی‌هیچ مشکلی برگزار شده است.

وی با بیان این‌که مسئول اصلی شورای تامین استاندار است، ادامه داد: «من گفتم مسئولیت برعهده‌ی من و هر سه برنامه را برگزار می‌کنیم. چرا مردم و جوانان را به نظام بدبین کنیم؟».

رزم‌حسینی تصریح کرد: «من افتخار می‌کنم که هیچ‌یک از مراسمات موسیقی و اجتماعی در استان تعطیل نشد.». وی با بیان این‌که درایت، تدبیر و قاطعیت راهبردهای امنیتی شورای تامین استان بود، خاطره‌ی دیگری از حضور علی مطهری نماینده مجلس در دانشگاه شهید باهنر کرمان را نقل کرد که در مقطعی که در شیراز و مشهد؛ حضور وی با حواشی‌ای همراه شده بود کرمان میزبان او شد و هیچ حاشیه‌ای هم شکل نگرفت. خاطره‌ی سوم او مربوط به اعتراضات دی‌ماه بود که به گفته‌ی رزم‌حسینی مسئله‌ی آن در کرمان مدیریت و تمام شد. وی گفت: «در آن زمان، جلسه‌ی شورای امنیت ملی برگزار و اعلام شد بهترین مدیریت بحران از سوی استانداری کرمان بوده است». وی سپس اظهار کرد: «من در زمان مسئولیتم در استانداری کرمان، با حریت و آزادگی مطالبی به آقای رئیس‌جمهور می‌گفتم و برخورد ایشان جای تشکر دارد». رزم‌حسینی اضافه کرد: «از این‌که ایشان بنده را لایق دو پست وزارت می‌دیدند هم تشکر می‌کنم؛ با من پیشنهاد وزارت صنعت و معدن و راه و شهرسازی در میان گذاشته شد، مشورت و استخاره کردم و ضمن عذرخواهی، نپذیرفتم. وزیر محترم کشور هم طی سه هفته‌ی اول خروج من از استانداری کرمان، پیشنهاد استانداری اصفهان و مشهد و تهران را دادند که من نتوانستم». وی با بیان این‌که از دکتر جهانگیری نیز تشکر می‌کنم که چند تصمیم مهم برای کرمان گرفتند؛ در این‌باره توضیح داد: «خط اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی دایمی و مستقل برای جنوب مصوب شد، خط راه‌آهن جیرفت به شبکه‌ی سراسری و گازرسانی به عنبرآباد و جیرفت و موافقت برای این‌که کرمان مترو داشته باشد از جمله این اقدامات است. در شورای عالی آب نیز از پروژه‌های آبی استان حمایت کردند». وی سپس از دیگر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی که او را حمایت کردند قدردانی کرد و افزود: «برخی معین‌های اقتصاد مقاومتی به کرمان نمی‌آمدند و تردیدهایی داشتند. توانستم آن‌ها را راضی کنم و حالا خواسته‌ام این است که نگذارید رنجیده خاطر شوند. دلگرم‌شان کنید تا بمانند». وی در ادامه، دکتر فدایی استاندار جدید کرمان را فردی متدین، پاکدست، نجیب و عالم به کار خویش معرفی و تاکید کرد: «از همه می‌خواهیم ایشان را حمایت کنند؛ همچنین فعالان سیاسی انتظارات خود را تنظیم کنند، در برخی موارد، محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان به هرکسی پست داد».

استاندار سابق کرمان در بیان دلخوری خود از کسانی که پس از رفتنش برایش شایعاتی درست کرده بودند، نتوانست صحبتش را ادامه دهد که تشویق ممتد حضار او را به آرامش فراخواند.  او سپس گفت: «من چه گناهی کرده بودم و جای چه کسی را در استان کرمان تنگ کرده بودم؟ این همه شایعه و حرف و حدیث برایم درست شد؟».  رزم‌حسینی سپس قطعه شعری خواند؛ «هرآنکه خدا را ستایش برد، خدا را به نامی صدا می‌برد / یکی نام الله و رب می‌برد، یکی نام یزدان و ایزد برد / یکی کار ناکرده را آبرو می‌برد، یکی هم گنه کرده را آبرو می‌خرد / کدام را خداوند به اعماق آتش برد؟ گمانم کسی را که کفر کرده و آبرو می‌برد».  استاندار سابق کرمان در پایان گفت: «قرار بودم هشت سال استاندار کرمان باشم اما نتوانستم ادامه دهم و از مردم عذرخواهی می‌کنم». وی همچنین اظهار کرد: «در شورای تامین، مصوب کنید منشا شایعات را بیابند. بحث شخص نیست. با چنین اقداماتی، اعتماد مردم را می‌سوزانیم».

 

 

فدایی:

چارهای جز فعال شدن

بخش خصوصی نداریم

استاندار جدید کرمان نیز در این مراسم، با اشاره به طولانی شدن دوره‌ی سرپرستی خود و قدردانی از امام جمعه کرمان و دیگران که وی را در این مدت حمایت کردند، گفت: «برنامه‌های کاری بنده بر دو اصل استوار است؛ اصل اول اصالت استدلال است. یعنی برای کارهایی انجام می‌دهیم باید دلیل عقلی و منطقی و توجیه کافی داشته باشد. نه من کاری انجام می‌دهم که بدون استدلال عقلی باشد و نه دیگران باید انجام دهند. کاری را می‌کنم که قانع شده باشم آن کار درست و مفید و اصولی و به نفع مردم و جامعه و نظام است». وی گفت: «اگر استدلال را حذف کنیم یا نیرنگ و فریب یا زور و فشار جای آن را می‌گیرد. همه قبول داریم در فرهنگ ما، نه نیرنگ و نه زور، جایی ندارد. بنابراین باید عادت کنیم با منطق و استدلال کارها را انجام دهیم». استاندار کرمان بیان کرد: «اصل دوم ضرورت پاسخگویی است و همه باید در قبال کاری انجام می‌دهیم پاسخگو باشیم».

فدایی کلیاتی از برنامه‌ها و اولویت‌های خود را نیز ارایه و اظهار کرد: «نکته‌ی مهم، ابزار کار است. ما برای انجام هر کاری ابتدا باید ابزار آن را فراهم کنیم؛ به نظر من ابزاری که باید از آن استفاده کنیم سیستم اداری ماست. اگر می‌خواهیم در استان توسعه داشته باشیم و قوانین و مقررات را اجرا کنیم و رضایت مردم را جلب کنیم؛ که رضایت مردم هم بارها مورد تاکید رهبری است نیاز به یک سیستم اداری قوی داریم. اول در استان باید تکلیف این مسئله را روشن کنیم. به‌ویژه در این جلسه، مدیران باید در این راستا کمک کنند».

وی با بیان این‌که ما سیستم اداری سالم و کارا و پویا می‌خواهیم، افزود: «چند ایراد در سیستم اداری فعلی داریم. کارها باید با کارشناسی درست انجام شود و بنیه‌ی کارشناسی ادارات قوی باشد. بسیاری از تصمیمات غلط و دوباره‌کاری و موازی‌کاری برای این است کارها درست کارشناسی نشده؛ یا ضعف بنیه‌ی کارشناسی داریم یا مدیریت به کارشناسی بها نمی‌دهد». وی ادامه داد: «همچنین؛ کارکنان ما باید به قوانین و آیین‌نامه‌ها مسلط باشند. یکی از مشکلات ما برای این است از حداکثر ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌کنیم و به همین دلیل بخشی از نیازهای مردم را پاسخ نمی‌دهیم». استاندار کرمان با بیان این‌که ایراد بعدی این است که با مراجعین برخورد یکسان نمی‌شود، تاکید کرد: «باید این رویه اصلاح شود». فدایی یادآور شد: «نکته‌ی بعدی این است که دستگاه‌های ما سریع و چابک نیست و کارها با تاخیر و در مدت زمان طولانی انجام می‌شود. برای همه‌ی این موارد مصداق دارم اما فرصت کافی برای شرح آن وجود ندارد؛ به صراحت می‌گویم اگر کارمندی یا مدیری کاری را الان و امروز بتواند انجام دهد و با مسامحه آن را به فردا بسپارد چنین فردی به دولت و نظام و مردم ظلم کرده است و به نسبت این تعلل، دریافتی که دارد هم غیرشرعی است».

وی اظهار کرد: «ایراد بعدی جدی نگرفتن کارهاست و مصادیق زیادی است که سیستم اداری ما دستورات را سهل و ساده تلقی کرده و خود را متعهد به اجرای برنامه‌ها نمی‌دانند که این ایراد هم باید رفع شود». فدایی در ادامه‌ی اظهارات خود، با بیان این‌که توجه به جایگاه بخش خصوصی نکته‌ی مهمی است، افزود: «در شرایط فعلی منابع دولت به‌تنهایی نمی‌تواند نیازهای کشور را پاسخ بدهد و چاره‌ای جز فعال شدن بخش خصوص نداریم. دستگاه‌های دولتی ما بخش خصوصی را ارباب رجوع معمولی نپندارند بلکه باید دنبال فعالان خصوصی باشند».

وی سپس به چالش‌ها و مزیت‌ها در استان اشاره و اضافه کرد: «برخی مزیت‌های نسبی را در استان نداریم. مثلا استانی مرزی یا بندری نیستیم و نفت و گاز نداریم  و منابع آب فراوان هم نداریم؛ برای توسعه باید خلق مزیت کنیم و در گذشته هم در استان همین روال بوده است. با مزیت‌های جدید باید مشکلات اقتصادی را حل کنیم و این کاری است همه‌ی ما با مطالعه و تحقیق باید انجام دهیم».

وی گفت: «کم‌آبی، خشکسالی، بیکاری، فقر و مشکلات تولید را در استان داریم که باید رفع آن، در راس همه‌ی کارهای ما باشد».