«دهقانی» در گفت‌‌وگو با استقامت خبر داد

کرمان میزبان «فنتور» بزرگ خارجی

گروه جامعه ـ  کرمان که در جریان یکی از برنامه‌های مهم گردشگری کشور نادیده گرفته شده بود، با تلاش‌های صورت گرفته، توانست میزبانی دو روزه‌ی گروهی را از آنِ خود کند که از بزرگ‌ترین نقش‌آفرینانِ گردشگری ایران هستند. ۴۰ نفر از مدیران آژانس‌های مسافرتی و مدیران عملیات تورهای گردشگری (در قالب فن‌تور) از ۱۲ کشور جهان همچون هلند، فرانسه، آلمان، اتریش، مکزیک، روسیه ، برزیل و … عازم ایران بودند تا از «یزد، اصفهان، شیراز و کاشان» بازدید کنند. کرمان اما در این برنامه دیده نشده بود. مسعود دهقانی؛ نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان به «استقامت» می‌گوید: «در جریان یک نمایشگاه گردشگری بود که از این برنامه خبردار شدم و این‌که کرمان را در بازدید این گروه نگذاشته‌اند. از شرکت ایرانی که این تور را اجرا می‌کند دلیل حذف کرمان را پیگیری کردیم. گفته شد در کرمان ناهماهنگی زیادی وجود دارد و اجرای چنین برنامه‌هایی دردسر فراوان دارد و دلسرد بودند. ما از طریق اتاق بازرگانی پذیرفتیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم و خوشبختانه کرمان هم به این برنامه افزوده شد و همین هفته، در دو روز، میزبان این هیات خارجی خواهیم بود».

این گروه ۴۰ نفره که نخستین فن‌تور بزرگی است که به کرمان می‌آید؛ به گفته‌ی دهقانی، مدیران آژانس‌های مسافرتی و مدیران عملیات عمده‌ی تورهای خارجی‌ای هستند که سالانه به ایران می‌آیند.

او اظهار می‌کند: «این افراد براساس همین مسیرهایی که بازدید می‌کنند، تورهای خود را در طول سال تعریف می‌کنند».

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان درباره‌ی جزییات برنامه‌ی سفر این هیات خارجی توضیح می‌دهد: «به‌دلیل این‌که سفر کوتاه است امکان بازدید از شهرستان‌ها وجود ندارد؛ در مسیر آمدن به کرمان تنها از رفسنجان بازدید خواهند کرد سپس برنامه‌هایشان در همین شهرستان کرمان خواهد بود. بازدید از ارگ راین را نیز در برنامه گنجانده‌ایم. البته در جلساتی که با این گروه داریم، دیگر جاذبه‌های گردشگری استان را معرفی خواهیم کرد. همچنین، در پایان این سفر، با حضور این هیات، یک جلسه‌ی تبادل‌نظر با مسئولین استان خواهیم داشت تا مشکلاتی را که در استان وجود دارد از دید بازدیدکنندگان خارجی که در دنیا مشغول به فعالیت مطرح شود و احیانا اگر پیشنهاداتی هم داشته باشند ارایه خواهند کرد».

وی با بیان این‌که شهرداری کرمان، اتاق بازرگانی و مدیریت باغ شاهزاده ماهان در این برنامه مشارکت دارند، ابراز امیدواری می‌کند که این برنامه، برای ارتقای گردشگری استان مفید باشد.

دهقانی در پاسخ به این پرسش که آیا شخص استاندار نیز در این جلسه حضور خواهد داشت؟ می‌گوید: «از ایشان، نمایندگان محترم مجلس، فرماندار محترم و دیگر مدیران استان که در زمینه‌ی گردشگری تاثیرگذار هستند دعوت کرده‌ایم. امیدواریم حضورشان را در این جلسه داشته باشیم».

وی اضافه می‌کند: «از همه‌ی مدیران و مسئولان و به‌ویژه آقای دکتر فدایی می‌خواهیم که بخش خصوصی را برای ادامه‌ی این فعالیت‌ها دلگرم‌ کنند. در استان کشاورزی با مشکل جدی مواجه شده است، صنعت هم مشکلات خاص خود را دارد؛ گردشگری اما با کم‌ترین سرمایه‌گذاری بیش‌ترین درآمد پایدار را می‌تواند برای استان در پی داشته باشد».

وی سپس در پاسخ به این پرسش که از این نوع برنامه‌ها که افراد شاخص در گردشگری دنیا به کرمان بیایند پیش از این نیز داشته‌ایم؛ از قطار گردشگری تا ابرماراتن یا همایش نمایندگان گردشگری ایران در کشورها دنیا؛ ولی تاثیرگذاری ملموس و پایداری از این برنامه‌ها بر گردشگری استان را شاهد نیستیم؛ توضیح می‌دهد: «این رفت‌وآمد کردن و بازدید ایران از نزدیک باعث می‌شود به‌جای تصویر بدی که دشمنان ما در اذهان شکل می‌دهند، چهره‌ی واقعی ایران نمایش داده شود. وقتی امنیت و آثار تاریخی و فرهنگ ما را از نزدیک می‌بینند، حتما تجربه‌ی آن را در کشور خودشان نقل کرده و این، در جلب گردشگر بسیار تاثیرگذارتر از تبلیغات خود ما خواهد بود».

وی سپس اظهار می‌کند: «اما متاسفانه در کرمان به‌دلیل ناهماهنگی‌هایی که در حوزه‌ی گردشگری داریم، ورود تورها به استان محدود شده است. مثلا همین شرکت ایرانی که مجری این تور است؛ می‌گوید: وقتی درخواست مجوز برای حضور در لوت داریم، از طرف استان کرمان، خیلی دیر به ما پاسخ داده می‌شود و ما هم نمی‌توانیم تور را معطل نگه داریم بنابراین تور را به استان‌های دیگر می‌بریم».

دهقانی می‌افزاید: «همچنین پرواز مستقیم خارجی هم در کرمان نداریم و طی مسیر تهران ـ کرمان و بالعکس باعث ایجاد هزینه‌های اضافه می‌شود». نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان ادامه می‌دهد: «مشکل بزرگ دیگری که کرمان دارد این است حضور کرمان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خیلی ضعیف است. ما حتی در نمایشگاه‌های داخلی هم که شرکت می‌کنیم ابزار تبلیغاتی و اداره کل میراث فرهنگی حتی یک بروشور مناسب ندارد در اختیار ما قرار بدهد و همه‌ی این بار بر گرده‌ی بخش خصوصی قرار گرفته است در حالی‌که ما هم دیگر توانایی نداریم همه‌ی این هزینه‌ها را بپردازیم».

وی با یادآوری این‌که کرمان طی سال‌های اخیر در هیچ نمایشگاه خارجی گردشگری شرکت نکرده است، اظهار می‌کند: «بگذارید از تاثیر این نمایشگاه‌ها بر گردشگری یک مثال بیاورم؛ تبریز سال قبل در نمایشگاه برلین شرکت کرد. شهرداری تبریز تعدادی غرفه را برای بخش خصوصی گرفت. به فاصله‌ی چهار هفته بعد از نمایشگاه پرواز مستقیم تبریز ـ هامبورگ راه‌اندازی شد ما اما در این زمینه خیلی ضعیف عمل کردیم».

وی می‌گوید: «امیدواریم بخش دولتی و دست‌اندرکاران حمایت کنند تا بخش خصوصی گردشگری، با روحیه و انگیزه‌ی جدید ورود کند. بخش خصوصی در کرمان دست‌تنها مانده است».