در برنامه شب سنتور انجمن نغمة ماندگار مطرح شد؛

هنرجویان به موسیقی زیاد گوش نمیدهند!

گروه فرهنگ‌وهنر – دومین برنامه از سلسله برنامه‌های «شب‌های ساز» که توسط انجمن مردم‌نهاد نغمه‌ی ماندگار طراحی و برنامه‌ریزی شده است، این‌بار با عنوان «شب سنتور»، شامگاه جمعه ۹ آذرماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور عده‌ای از اهالی موسیقی و علاقه‌مندان به این هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، در این برنامه عده‌ای از سنتورنوازان به اجرای آثاری بر اساس موسیقی دستگاهی ایران و اجرای قطعاتی از ساخته‌های پرویز مشکاتیان و اردوان کامکار پرداختند؛ امین اخلاقی در دستگاه نوا، اتابک نظری در دستگاه چهارگاه، دانیال دریانی در آواز اصفهان، احسان عزیزی در آواز اصفهان و فردین فتحی‌زاده در دستگاه شور در این برنامه قطعاتی را نواختند.

مقرر بود حامد احمدی طباطبایی، مدرس سنتور نیز در این برنامه اجرا داشته باشد، اما به دلیل ضرب‌دیدگی دست قادر به اجرای قطعه‌ای که بنا بود در دستگاه آواز اصفهان بنوازد، نشد. وی اما در این برنامه، در یک سخنرانی کوتاه، نسبت به نوع آموزش هنرجوهان موسیقی انتقاد کرد و گفت:«به عنوان معلم موسیقی در این سال‌ها دیده‌ام که ما در موسیقی ورودی زیاد داریم، اما خروجی‌های ما به اندازه انگشتان دست نیستند. احمدی طباطبایی تصریح کرد: نمی‌توانم عامل مشکلات هنرجوها را معلم‌های موسیقی بدانم بلکه بر این باورم بخشی از این‌ مشکل که نوازنده‌ها و هنرجوهای‌مان از یک جایی به بعد دیگر بالاتر نمی‌روند این است که موسیقی گوش نمی‌کنند. وی گفت: نوزادی که از مادر متولد می‌شود دو سال فقط گوش می‌کند و بعد به زبان خودش حرف می‌زند. این معلم موسیقی توضیح داد: یادگیریِ موسیقی نیز بدون گوش کردن به موسیقی وضعیت‌اش همین می‌شود که می‌بینید. درواقع بگذارید این‌طور بگویم که یکی از معضلات ما این است که هنرجوهای ما «هوشمندانه» موسیقی گوش نمی‌کنند. احمدی طباطبایی بیان کرد: من برای آقایان بهنام بانی، حامد همایون و حمید هیراد احترام قائل هستم اما گوش کردن به این عزیزان برای نوازنده‌ی ساز تار و سنتور درست نیست. کسی که سنتور می‌زند باید روزی دو ساعت فقط سنتور گوش بدهد و کسی هم که ساز تار می‌زند هم همین‌طور. بنابراین فکر می‌کنم هنرجویان ما باید بیشتر به این سمت بروند».

گفتنی است، طبق بیانیه‌ی انجمن مردم‌نهاد نغمه‌ی ماندگار، این انجمن در سال ۱۳۸۷ با محوریت «هنر و ادبیات: موسیقی» و در حال حاضر با محوریت «هنری – ادبی» مشغول به فعالیت می‌باشد و اهداف خود را ارتقاء سطح کیفی و کمی هنرمندان با تاکید بر جامعه جوان، شناسایی، هدایت و حمایت استعدادهای درخشان هنری و اشاعه هنر اصیل و علمی تعیین کرده است. این انجمن در دومین برنامه از پروژه سلسله شب‌های ساز در راستای تحقق هدف اجرای موسیقی اصیل در قالب تکنوازی، از هنرمندان و مدرسین مطرح ساز مربوطه، دعوت به عمل آورد.