جشنواره موسیقی نواحی را از کرمان نبرند!

محمد لطیف‌کار : برگزاری جشنواره‌ی موسیقی نواحی در ایران سال‌هاست که با نام کرمان پیوند خورده است. فواد توحیدی مدرس و پژوهشگر موسیقی می‌گوید کرمان نه‌تنها خاستگاه جشنواره موسیقی نواحی در ایران است؛ بلکه این سرزمین یکی از خاستگاه‌های مهم این نوع موسیقی هم است، که با توجه به گستردگی و تنوع اقلیم کرمان؛ ما در این زمینه خیلی حرف برای گفتن داریم.

او چند روز پیش خبر داد گویا امسال میزبانی جشنواره را از کرمان گرفته‌اند. این خبر که بعد متوجه شدم پروسه‌ی انجام آن در دست اقدام است، مثل ‌یک سطل آب یخ روی سرم خالی شد! ساعتی بعد که با سورج یاسایی رییس انجمن موسیقی کرمان تماس گرفتم اندکی امیدوارم شدم و متوجه شدم که هنوز کاملا وقت نگذشته است. به‌همین منظور با او مصاحبه کردم تا واکنش انجمن موسیقی را در این زمینه بدانم.

جان کلام یاسایی این است؛ میزبانی جشنواره موسیقی نواحی حق کرمان است؛ اما تلاش‌هایی در حال انجام است که جشنواره به شیراز برده شود! طولانی شدن دوره‌ی سرپرستی استاندار کرمان در ماه‌های گذشته موجب شده تا استان کرمان، قدرت چانه‌زنی کافی برای تداوم میزبانی جشنواره را در کرمان نداشته باشد.

یاسایی می‌گوید: مدیریت ارشاد خیلی خوب یه ما کمک کرده، اما تا به‌حال موفق نشده است. او همچنین کوشش انجمن موسیقی را برای نگهداشت این جشنواره در کرمان قابل ملاحظه می‌داند؛ اما حاصل همه‌ی حرف‌های این هنرمند موسیقی که به تازگی این مسئولیت را پذیرفته، این است که ممکن است کرمان حق میزبانی‌اش را از دست بدهد ، و در واقع نظر او این است که مگر استاندار بتواند در این زمینه کاری بکند.

نمی‌دانم صدایم به آقای دکتر فدایی استاندار کرمان می‌رسد یانه؟! اما از همین تریبون عرض می‌کنم؛ یکی از دل‌خوشی‌ها و مزیت‌های نسبی استان کرمان در حوزه فرهنگ‌وهنر، برگزاری همین جشنواره موسیقی نواحی است که اتفاقا برگزاری آن در کرمان، سال‌های زیادی دوام آورده است، اما حالا ناگهان به‌واسطه‌ی فقدان یک قدرت تصمیم‌گیر و موثر در استانداری، مسئله‌ی رفتن جشنواره از کرمان تبدیل به یک گره و معضل ناخوشایند شده، و بیم آن می‌رود که شیراز در این زمینه دست پیش را بگیرد، و انباشت تجربه‌ی کرمان عملا نادیده گرفته شود.

همه‌ی حرف و درخواست من این است؛ آقای استاندار، لطفا اجازه ندهید صدای موسیقی نواحی در کرمان خاموش شود! اگر یک روز همه‌ی کارهای اداری دفترتان را تعطیل کنید و تا دیر نشده، خودتان را به دفتر وزیر ارشاد در تهران برسانید این امید می‌رود که حق میزبانی کرمان را تمدید کنید.  می‌دانم که اهالی موسیقی و علاقه‌مندان به هنر از شما انتظار دارند؛ و مطمئن باشید این اقدام مهم شما جای دوری نمی‌رود.

از یادمان نرود این جشنواره یک سرمایه‌ی اجتماعی، فرهنگی و هنری برای استان کرمان است و وجوه گردشگری قابل تاملی دارد   .