مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جشنواره ملی داستان آهن در سیرجان:

رویداد بزرگی در حوزه داستان رقم خورد

گروه فرهنگ و هنر – شامگاه پنجشنبه سیرجان در حوزه‌ی ادبیات داستانی در سطح کشور خبرساز شد. حاصل چندین ماه تلاش شبانه‌روزی تیم برگزاری جشنواره‌ی سراسری داستان آهن، با حمایت مادی و معنوی شرکت گل‌گهر به ثمر نشست و آیین ویژه‌ی اختتامیه برای اعلام نتایج و تقدیر از برگزیده‌ها در سالن غدیر سیرجان برگزار شد.

مدعوین مراسم پس از آن‌که نمایشگاه جنبی جشنواره (عکس مردان معدن؛ کارهای بسیار خوب لاله خواجویی) را می‌دیدند وارد سالن می‌شدند. پیش‌درآمد شروع مراسم نیز با آوای موسیقی محلی سیرجان تدارک دیده شده بود.

در این مراسم، علاوه برمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، بسیاری از چهره‌های فعال فرهنگی و به ویژه داستان نویس آمده بودند. داورهای بخش پایانی جشنواره شامل علی خدایی، بلقیس سلیمانی و رضا زنگی‌آبادی؛ هرسه از چهره‌های موثر داستان‌نویسی کشورمان نیز حضور داشتند. میزبانی مراسم را روابط عمومی شرکت گل‌گهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیرجان برعهده داشت.

 

گلگهر در جشنواره داستان همراهی فرهنگی کرد

در آغاز مراسم؛ ابوذر حلوایی‌پور، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهرگفت:«مجموعه‌ی صنعتی گل‌گهر سیرجان در جوار شهر سیرجان در کنار تمام تحولات معدنی و صنعتی، منشاء بسیاری از تحولات اقتصادی است. این مجموعه تمام تلاش خود را برای همراهی واقعی فرهنگی در سیرجان به‌کار گرفته است و جشنواره‌ی داستان نیز در راستای این همراهی است».

حلوایی‌پور افزود: «پیشنهاد جشنواره داستان را جمعی از فعالین داستان در سیرجان به مجتمع گل‌گهر دادند و خانم ایران‌نژاد(صدرا پاریزی) به عنوان محور این جشنواره بسیاری از فعالیت‌ها را از نزدیک هماهنگ می‌کردند، که در ادامه‌‌، گزارشی از روند اجرایی این جشنواره ارائه می‌شود».

وی یادآور شد:«تا پایان سال جشنواره‌های متعددی که در برناه داریم و امید که در همین سالن اختتامیه‌شان را برگزار کنیم».

 

از بالندگی داستاننویسان کرمان به خود میبالم

در ادامه، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت:«برگزاری نخستین جشنواره ملی داستان کوتاه آهن مناسبت بزرگی است، و با این جشنواره، رویداد بسیار خوبی در شهرستان سیرجان رقم خورد»

علیزاده خاطرنشان کرد: « نمونه‌ی این رویداد در سطح استان شاید کمتر در قالب یک رویداد فرهنگی دیده شده است. هرچند خوشبختانه داستان‌نویسان ما فعال و پویا هستند و کارهایشان را در سطح کشور و استان شاهد هستیم، اما این رویداد یکی از رویدادهای بزرگی است که در حوزه‌ی داستان رقم خورده است. مدیرکل ارشاد استان افزود: «می‌دانم و می‌دانید که برگزاری این جشنواره کار بزرگی است. از تمام عوامل برگزاری آن تشکر می‌کنم. درک درست مهندس حلوایی‌پور از هنر و فرهنگ، همیشه باعث شکل‌گیری رویدادهای فرهنگی و هنری است».

وی افزود:«من، نه به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، بلکه به عنوان یک شخص ناظر، از رشد و بالندگی داستان و داستان‌نویسان کرمان به خود می‌بالم. علیزاده تصریح کرد: «از خواندن و شنیدن خبر موفقیت‌های داستان‌نویسان دیار کریمان سرشار از لذت می‌شوم و امید که این رود جاری همچنان زلال ادامه داشته باشد».

وی با اشاره به این‌که حیف است از نویسندگان زبردست سیرجانی یادی نکنیم؛ گفت: محمدعلی آزادیخواه انسانی بسیار وارسته هستند و من هرگاه که در سیرجان برنامه‌ای باشد خدمت ایشان می‌رسم.

همچنین مرحوم محمدعلی مسعودی، مرحوم باستانی‌پاریزی، مرحوم طاهره صفارزاده از افتخارات و سرمایه‌های سیرجان هستند که هریک آثار ارزشمندی نوشتند».

 

با خواندن داستانها هیجان زده شدیم

در ادامه صدرا پاریزی، دبیر جشنواره در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از تمام عوامل اجرایی و کسانی که در طول برگزاری جشنواره همراه او بودند، با اشاره به زمان شکل گرفتن ایده‌ی اولیه‌ی جشنواره گفت:«جشنواره داستان آهن از اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ که برای بازدیداز معدن مس سرچشمه رفته بودیم شکل گرفت. آذرماه آن سال بود که پیشنهاد این جشنواره را به مهندس حلوایی‌پور دادم و ایشان نیز با روی باز پذیرفتند. پس از آن، تیم داستان سیرجان قدم به قدم مرا در این راه همراهی کردند و بدون خستگی ادامه دادند و خستگی را هم از من هم گرفتند».

وی افزود: «بعد از انتشار فراخوان، به سرعت داستان‌ها برایمان ارسال شد و اوایل ما فکر می‌کردیم در این حجم از ایمیل‌ها، داستان قابلی وجود نداشته باشد. اما خوشبختانه داستان‌های خوبی را خواندیم. به‌طوری‌که ما مرتباً داستان‌ها را می‌خواندیم و هیجان‌زده با یکدیگر تماس می‌گرفتیم که چه کسی چه داستانی را خوانده است».

پاریزی ادامه داد:«در آثار ارسالی، ۳۶۲ داستان داشتیم که ۲۱۸ مورد آن‌ها به مرحله‌ی نیمه‌نهایی رسیدند. بعد از آن ۸۵ داستان در خوانش اولیه انتخاب شد و درنهایت ۴۳ اثر را برای داوری نهایی ارسال کردیم».

 

جشنواره آهن آغازگر حرکت نوین ادبی است

در ادامه‌ی مراسم؛ رضا زنگی‌آبادی یکی از سه داور اصلی جشنواره بیانیه‌ی هیات داوران را قرائت کرد. در بیانیه‌ی داوران عنوان شد؛ هرسال جشنواره‌های ادبی زیادی با ژانر داستان کوتاه در کشور برگزار می‌شود که هرکدام اهداف و دغدغه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. جشنواره ملی داستان کوتاه از آن جهت که توجه ویژه‌ای به ادبیات کارگری داشته و آغازگر حرکتی نوین در میان جشنواره‌های ادبی کشور بوده در نوع خود قابل تقدیر و ستودنی است.

در بخش دیگری از این بیانیه نقش محوری گل‌گهر در برگزاری جشنواره مطرح شد؛ تیزهوشی و نکته‌سنجی مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در برگزاری جشنواره‌ای با این مضمون فرصتی ناب است. برای نویسندگان جوانی که در صدد محک زدن خودشان هستند تا بتوانند با مشاهده و بازخوانی زندگی کارگران معادن که به نوعی با بافت و بوم مردم این منطقه گره خورده؛ فصلی تازه در این ژانر ادبی رقم بزنند.

 

نتایج نهایی جشنواره ملی داستان آهن

در بخش آزاد؛ مراتب یادآوری/ کاظم حاجی آقایی/ رتبه‌ی اول؛ آب کتری خشک شده بود/ سمانه استاد/ رتبه‌ی دوم و راپرت/ معصومه قدردان، رتبه سوم شدند.

در بخش آهن؛ آخرین برف روی شیروانی نوشته‌ی بهرام غلامی،  رتبه‌ی ویژه را کسب کرد.

در بخش زندگی کارگران معادن؛ زمستان یورت، نوشته‌ی فاضله فراهانی، رتبه‌ی ویژه را کسب کرد.

در بخش شایسته‌‌های تقدیر؛ بالمیل / افرا سرنایه؛ آه بزکوهی به وقت باران‌های مشاهیرمه/ احمد دادخداپور؛ زخم و تله / جواد صفایی؛ جشن سایه‌بان‌ها / آرش محمودی؛ ردپاهایی در برف / احمد سوسرایی؛ صفحه‌ی پنج روزنامه‌ی صبح تهران / ندا نوبخت؛ مثل دعوا با مایک تایسون/ حمید بابایی؛ پرنده‌ای برای قفس خالی / علی امیرریاحی؛ لایه‌ها / ندا علی‌پور؛ و تاریخ مصرف نوشته‌ی نرگس خلیفه‌ای برگزیده شدند.

 

تقدیر از داوران دو مرحلهی جشنواره

در این مراسم از هردو گروه داوری مرحله اول و دوم تقدیر شد.

گفتنی است بدلیل حجم بالای آثار رسیده به این جشنواره؛ برنامه‌ریزی داوری به‌گونه‌ای طراحی شده است که آثار رسیده در مرحله‌ی اول توسط تیم داوری مقیم سیرجان آثار داوری شوند و صرفا نمونه‌های منتخب برای داوری نهایی تحویل گروه داوران اصلی شود. داوران مرحله اول جشنواره شامل: مهرداد فروتن، مجتبا شول افشارزاده، حجت مهرعلیزاده، ابوالفضل عمادآبادی و صدرا پاریزی بودند.

 

جاذبههای دیگر مراسم

از جاذبه‌های مراسم، شعرخوانی حمید نیک‌نفس و اجرای سنتورنوازی بود که هردو برحال و هوای مراسم تاثیرگزار بودند. یکی هم انتشار ویژه‌ نامه‌ی پیک آهن بود که کلیه‌ی آثار برگزیده در آن منتشر شده است و در پایان مراسم در اختیار حاضرین قرار گرفت؛ کاری که معمولا با این سرعت خیلی کم اتفاق می‌افتد. برگزاری نمایشگاه جنبی عکس با عنوان: مجموعه عکس مردان معدن، از کارهای لاله خواجویی عکاس هنرمند و خوب مطبوعات نیز جلب توجه می‌کرد.

در ویژه‌نامه‌ی پیک آهن با اشاره به این مجموعه عکس می‌خوانیم:  عکس‌های مستند «مردان معدن» از دریچه‌ی دوربین لاله خواجویی، با نگاهی متفاوت به زوایای سختی کار در معدن گل‌گهر، خلق شده‌اند. معمولا معدن‌چیان افرادی با ظاهر سخت و چهره‌هایی خشن در دید افراد جامعه به‌نظر می‌رسند، اما مردم باید به دل‌های رئوف و مهربان آن‌ها نیز آشنا شوند.

آثاری هم که در این مجموعه عکس به نمایش گذاشته‌اند، نشان دهنده‌ی همین موضوع است. این مجموعه عکس، پیش از این و به همت روابط عمومی گل‌گهر به مدت دو روز و در قالب یک نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

 

آرزوی تداوم این نوع فعالیتها

تقدیر از سایر عوامل و فعالان مرتبط با جشنواره نیز در این مراسم پیش‌بینی شده بود. همگی خسته نباشند و با امید به این‌که این‌نوع فعالیت‌ها تداوم داشته باشد.