کارگردان تئاتر «همین امشب» مطرح کرد

مصیبت تئاتر کار کردن!

مینا قاسمی : نشست خبری تئاتر «همین امشب» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مهدی ملکی، شامگاه پنج‌شنبه ۲۰ دی‌ماه با حضور عوامل اجرایی پس از اجرای نمایش در محل پلاتوی کانون هنر برگزار شد.

در بروشور معرفی این نمایش آمده است:«همین امشب، حاصل سه ماه تمرین گروه پرتلاشی است که سعی بر ایجاد نمودی واضح و بیرونی از جامعه امروز دارد. در طول تمرین، اجرا از متن فاصله‌ای انتخاب‌شده گرفته است تا شما را بیشتر شاهد مسئله‌ی کاراکترها و وضعیت حاکم بر متن کند. خشونت، از هم‌گسستگی ارزش‌های انسانی و بحران هویت عناصر ملموس و تلخی است که فرزند روابط بی‌رحمانه هر روز ما است».

به گزارش خبرنگار استقامت، مهدی ملکی در این نشست با تأکید بر این‌که تئاتر کار کردن بسیار سخت است، چند مورد از چالش‌ها، مشکلات و دردسرهایی را که برای اجرای نمایش خود تجربه کرده را با خبرنگاران در میان گذاشت. او صحبت‌های خود را با وضعیت نامناسبی که پلاتوی هنر دارد پیش برد و شرایط آن را مانعی برای تأثیرگذاری مطلوب در ذهن تماشاچی دانست. او دراین‌باره گفت:«سالنی که ما در آن در حال اجرای این نمایش هستیم سالن مناسبی برای اجرای تئاتر نیست. ظرفیت این سالن بسیار کم است و ما شب‌های اجرا در بهترین حالت می‌توانیم ۳۰ تماشاگر داشته باشیم. آن هم در سالنی که همان‌طور که اشاره کردم اصلا سالن اجرا نیست! درواقع مسأله‌ی ما همین سالن است. من معتقد هستم چیزی که ما به روی صحنه می‌بریم برای تماشاگر یک اجرای متفاوت است و این تجربه به پدیده‌های صحنه بستگی دارد که یکی از آن‌ها محل نشستن تماشاگر است. شما اگر ملاحظه کنید می‌بینید که فاصله‌ی دکور نمایش ما با مخاطب بسیار کم است در حالی‌که نباید این‌طور باشد. این نوع از دکور با ایده‌ای که من در ذهن داشتم بسیار تفاوت دارد. علاوه بر این، تماشاگر نباید سقف را ببیند درحالی‌که این وضعیت وجود دارد و اساساً شکل و اندازه‌ی سقف این سالن نیز برای اجرای تئاتر درست طراحی نشده است! به هرحال تمام این‌ها در تاثیرگذاری نمایش بر ذهن تماشاچی تأثیر می‌گذارد. ما حتی چند شب است که داریم خواهش می‌کنیم که موتورخانه را خاموش کنند چون نمایش نیاز به سکوت دارد اما شما می‌بینید که در طول اجرا مدام صدای موتورخانه به گوش می‌رسد!»

وی افزود:«البته این که این سالن را هم داریم – اگرچه گفتن آن هم زشت است و هم توهین به من و شما – اما برای ما این سالن غنیمت است و لطف آقای قراری و آقای رشیدصالحی بود که همین سالن را هم در اختیار ما گذاشتند».

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ی تفاوت بین متن محمد چرمشیر با متنی که اکنون در حال اجرا است، توضیح داد:«تمام این متن درست مطابق با اصل متن استاد چرمشیر است و ما نیز به این مسأله آگاهیم که تا آن‌جا که کنش متن از بین نرود باید به متن وفادار باشیم. بنابراین چیزی به متن اضافه نکردیم.

فقط چند دیالوگ پیش‌برنده وجود دارد که موقعیت‌ساز یا کنش‌ساز نیستند. علاوه بر این، چند کنش را هم به متن اضافه کردیم چون در پی آن بودم تا از هم گسیختگی موقعیت را نشان بدهم. درواقع این نمایش با وضعیتی که با جامعه خودمان داریم تناسب دارد و تصور من از این متن، منِ ملکیِ تربیت‌شده در جامعه‌ی ایرانی است».

به گزارش خبرنگار استقامت، به گفته‌ی کارگردان اثر، متن نمایش «همین امشب» در سال ۸۴ نوشته شده و سال ۸۹ به چاپ رسید و تا کنون در تبریز و تهران اجرا شده است.

این نمایش تا پنجم بهمن‌ماه هرشب ساعت ۱۹:۰۰ در محل پلاتوی کانون هنر واقع در چهارراه سمیه (طهماسب‌آباد) ابتدای خیابان فردوسی، به روی صحنه خواهد بود.

بابک دقیقی و مریم ترشیزی به ترتیب مشاور کارگردان و مشاور پروژه‌ی این نمایش هستند و فرناز فرحی دستیاری کارگردان را بر عهده دارد. مهدی ملکی و آرش اخلاقی، طراحی صحنه و لباس؛ ماهنوش حسنی طراحی گریم؛ ام‌البنین گرامی، اجرای گریم؛ آرش اخلاقی، طراحی پوستر؛ آرمان میرحسینی، عکاس؛ محمدکاظم دامغانی، مدیر تولید و علیرضا لطفعلی‌پور مدیریت صحنه‌ی این تئاتر را بر عهده‌ دارند. پرنیا نوری، آتنا شهنازی، دانیال احمدی‌نژاد، آرمین ساروئیه، محمد ابوالحسنی و رضا دُرآفتابی نیز دستیاران صحنه این نمایش‌اند. همچنین اشکان عاشوری و رضوان جهان‌بخش دو بازیگر این نمایش هستند.