شهرداری در لاک سکوت فرو نرود!

محمد لطیف کار : انتشار ویدیویی در فضای مجازی که لاشه‌ی تعدادی سگ را در بیابان‌های اطراف شهر کرمان نشان می‌دهد، و انتساب این کشتار به ماموران شهرداری، می‌تواند باردیگر سازمان شهرداری را به‌سرعت در کانون توجه و نفرین حامیان سگ‌های بی‌پناه قرار دهد؛ و مگر قرار نداده است؟!

اگرچه این انتساب با خبرهای بعدی اینک تا حدودی مورد تردید قرار گرفته؛ اما بعد از ماجرای کودک آزاری(دو گل‌فروش) که دو هفته‌ پیش اتفاق افتاد، انتظار می‌‌رفت شهرداری بتواند در موارد مشابه به‌سرعت روشنگری کند و با موضع‌گیری درست و اصولی، مانع گسترش چنین اخباری بشود. کما این‌که عملکرد رسانه‌ای شهرداری در موضوع کودک‌آزاری نسبتا نتیجه داد.

این ویدیو پس از آن منتشر می‌شود که به‌همراه آن، موجی از نگرانی در میان حامیان سگ‌های بدون صاحب، به‌گوش می‌رسید و رسانه‌ها نیز در این باره مطالبی منتشر کردند. حتی چند روز پیش، عده‌ای از حامیان سگ‌ها مقابل شهرداری تجمع کردند و از شهردار در باره‌ی سرنوشت تعدادی از سگ‌ها که برای عقیم‌سازی از محل اردوگاه به بیرون برده شده‌ و برنگشته‌اند، خواستار توضیح شدند.

فعلا به اصل ماجرا و صحت و سقم این اتفاق کاری ندارم؛ اما با خبرهای ضد و نقیضی که در فضای مجازی منتشر شده است، شهرداری هنوز در شمار متهمان قرار دارد. بنابراین در این زمینه بهتر است شهرداری پاسخگو باشد، و اگر تقصیری رخ داده مسئولیت آن را بپذیرد و عذرخواهی کند. و به عکس اگر هیچ نقشی نداشته است، باید نسبت به اخبار موجود واکنش‌های سنجیده‌تر و اقناع کننده‌ای داشته باشد.  در همین ارتباط، معتقدم از منظر رسانه‌ای حیف است دستگاه عریض و طویلی مثل شهرداری در زمینه‌ی اطلاع رسانی و تعامل با انجمن‌های مدنی مرتبط، تعامل کارآمدی نداشته باشد. وقتی گروهی از جوانان مقابل شهرداری تجمع می‌کنند و خواهان توضیح از این نهاد می‌شوند، شهردار و سایر مسئولان نباید فرصت این گفت‌وگو را از دست می‌‌دادند.

حالا که این لاشه‌ها پیدا شده و فیلم آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ مسئولان نباید با سکوت خود فرصت توضیح در باره‌ی این ویدیو را از دست بدهند. نباید آن‌قدر تاخیر کنند تا این خبردر کل کشور و حتی فراتر از مرزها به یک مسئله و بحران برای شهرداری تبدیل شود؛ و بعد سعی کنند با عذرخواهی و توضیحات شتابزده، آبروی از دست رفته را به‌جوی برگردانند.

از آن‌جا که ‌در دو سه‌سال اخیر شهرداری کرمان با انجمن حمایت از سگ‌های بدون صاحب، ارتباط و همکاری نسبتا خوبی داشته‌، و زمینه‌ی گفت‌وگو و تفاهم فراهم بوده است، به‌نظر می‌رسد تا دیر نشده، بهتر است شهرداری با بررسی موضوع، نسبت به اتفاق اخیر، واکنش سریع و شایسته‌تری نشان دهدتا جای هیچ ابهامی باقی نماند  و موضوع موکول به پاسخگویی در پیچ و خم‌های اداری نشود.

معتقدم ماجرای کودک آزاری اخیر در کرمان، با همه‌ی تلخی‌هایش برای شهرداری از این بابت درس‌آموز بود، که متوجه شد افکار عمومی را نباید دست‌کم بگیرد. بر همین اساس، حالا هم ضروری است به انجمن‌های مسئول، دل‌سوز، متخصص و آماده بکار اعتماد کند و از آن‌ها برای حل مشکلات جامعه بهره بگیرد. اما اگر واکنش شهرداری این باشد که در این مورد و یا موارد مشابه، سر در لاک خود فرو برد، قطعا بازنده است.