با حضور مقامات استان زیرگذر آزادی به بهرهبرداری رسید

افتتاح بزرگترین تونل شهری جنوبشرق

گروه جامعه ـ پروژه‌ی زیرگذر آزادی در شهر کرمان دیروز جمعه با حضور جمع زیادی از مقامات استانی و شهروندان کرمانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار استقامت، در این مراسم، شهردار کرمان گفت: «پروژه‌ی آزادی در پانزدهم مهرماه سال ۹۴ شروع شده و کار بسیار بزرگی است. وقتی بخواهیم در مرکز و قلب شهر پروژه‌ای اجرا کنیم اگر همراهی دستگاه‌ها و مردم نباشد موفق نخواهیم بود. در چنین پروژه‌هایی مردم اولین کسانی هستند که باید شرایط سخت را تحمل کنند و از این نظر، قدردان اهالی مجاور این پروژه هستیم که صبر و حوصله داشتند».

سیدمهران عالم‌زاده همچنین از دو شهردار پیشین و استاندار سابق و کنونی و معاون عمرانی استاندار کرمان برای همراهی شهرداری در اجرای زیرگذر آزادی قدردانی کرد و افزود: «دستگاه‌های خدمات‌رسان به‌ویژه آب و برق و مخابرات هم نقش مهمی در اجرای این پروژه داشتند. نیروی انتظامی و پلیس راهور هم همراهی فراوانی داشتند و از ایشان و همچنین از شورای چهارم و پنجم و همه‌ی همکاران سابق و امروز شهرداری تشکر می‌کنم». عالم‌زاده با قدردانی از قرارگاه خاتم و موسسه شهید رجایی و با بیان این‌که در حال حاضر، همدلی بسیار خوبی بین شورا و استانداری و شهرداری برقرار است، تصریح کرد: «هرگز دغدغه‌ای در حوزه‌ی شورا نداشتیم و همین باعث شده مسائل را پیش ببریم».  شهردار کرمان سپس گفت: «این پروژه در هنگام بهره‌برداری و پس از آن ممکن است با تبعات ترافیکی همراه باشد و ما چون نگرانی در حوزه‌ی کارکرد ترافیکی پروژه داشتیم ضمن این‌که تمایل داریم مردم در سطح صفر حرکت کنند و آن‌ها را مجبور نکنیم تا از پل عابر پیاده استفاده کنند بنابراین تصمیم گرفتیم به مدت سه ماه این پروژه کار کند و سپس، همکاران ما آن را رصد می‌کنند و پس از آن بهترین طرح را برای سطح میدان تهیه خواهیم کرد».

وی افزود: «بر همین اساس، در میانه‌ی میدان هزینه‌ی اضافی نکردیم تا بعدا مجبور نباشیم آن را تغییر دهیم. فعلا فضای سبز ایجاد می‌کنیم بعد تصمیم نهایی را خواهیم گرفت».

عالم‌زاده با بیان این‌که رویکرد جدید شهرداری این است که به سمت پروژه‌های مردم‌محور و انسان‌مدار برویم، ادامه داد: «در این رویکرد، پروژه‌هایی مثل زیرگذر و پل را به این شکل اجرا نخواهیم کرد بلکه می‌خواهیم فضا را برای حضور بیش‌تر مردم فراهم کنیم». شهردار کرمان اضافه کرد: «میدان ارگ و شورا و پارک گردشگری برای این‌که پیاده‌محور و مردم‌محور شوند، در دست طراحی هستند که از سال آینده عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد».

وی اظهار کرد: «در این یک سال که مسئولیت شهرداری را برعهده داشتم، سعی کردیم به‌دنبال تامین زیرساخت‌ها و پرداختن به مبانی کار باشیم ضمن این‌که پروژه‌ها را هم پیش ببریم».

شهردار کرمان گفت: «این قول را به مردم کرمان می‌دهم که از ابتدای این پروژه تا پایان سال ۱۰ پارک و فضای پیاده‌راهی را به بهره‌برداری خواهیم رساند. از ۲۷ اسفند تا ۲۷ فروردین هم برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری خواهیم داشت و قول می‌دهیم هر روز یک برنامه‌ی فرهنگی داشته باشیم». عالم‌زاده همچنین بیان کرد: «نخبگان و همه‌ی کسانی که دغدغه‌ی شهر را دارند بدانند که شهرداری از خودشان است و درهای شهرداری به روی آن‌ها باز است».

 

جزییات پروژه

از زبان نمایندة پیمانکار

در ادامه‌ی مراسم، فلاح، مدیرعامل موسسه عمران شهید رجایی با بیان این‌که با تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر این پروژه اجرا شده است، گفت: «این پروژه در مهرماه سال ۹۴ به صورت EPC توسط قرارگاه خاتم و گروه تخصصی شهید رجایی شروع شد. طراح آن، مهندسین مشاور کرانه بود و کار در زمان مهندس سیف‌الهی شروع شد و در دوران مهندس بابایی ادامه یافت و آقای عالم‌زاده هم پیگیری مجدانه‌ای داشت تا آن را به سرانجام برساند».

وی در تشریح مشخصات فنی پروژه توضیح داد: «این پروژه، دو هزار و ۶۰۰ متر مسیر رفت و برگشت دارد. طول شمع‌هایی که در آن کار شده ۳۳ کیلومتر بوده که به ارتفاع ۴۰ متر آرموتور و بتن‌ریزی شده است و در این‌باره جا دارد از کسبه‌ی مجاور پروژه تشکر ویژه کنیم که شرایط ویژه‌ای ایجاد شده بود را تحمل کردند».

وی با بیان این‌که حجم بتن‌ریزی این پروژه ۱۲۰ هزار مترمکعب و آرموتور مصرفی ۱۵ هزار تن بوده است، ادامه داد: «حجم خاکبرداری و لجن‌برداری ۲۲۵ هزار مترمکعب بوده است». وی اضافه کرد: «خاک کرمان غیرقابل نفوذ است و به همین دلیل، سطح آب بالاست و در این پروژه از جایی به بعد در لجن و گل کار کردیم. بنابراین، یکی از دغدغه‌های اصلی آب‌بندی پروژه بود و پیش‌بینی این‌که چگونه کار شود تا سطح آب که در آینده بالا می‌آید مشکلی پیش نیاید. به همین منظور، زیرگذر آزادی به صورت وان بتنی به ضخامت یک متر با بتن آب‌بند کار شد تا هیچ مشکلی در رابطه با نفوذ آب نداشته باشد».

وی گفت: «همچنین، در جریان اجرای این پروژه، با معارضان زیادی برخورد می‌کردیم که ارگان‌های مختلف همراهی کردند تا بتوانیم ۲۵ کیلومتر انواع مختلف این معارضات را جابه‌جا کنیم».

فلاح اظهار کرد: «۱۰۸ میلیارد تومان کل مبلغ اجرای آن و ۱۰۸ هزار نفر ـ روز در این پروژه کار کردند».

وی با بیان این‌که مهندسین مشاور گارنو مشاور کارفرما و عامل چهارم در این پروژه بود، ادامه داد: «قرار شد قرارگاه در شهر کرمان ۹ پروژه را شروع کند. برای همین کارخانه‌ای را براساس تکنولوژی روز در کرمان تجهیز کردیم تا نه فقط در شهر کرمان که در استان بتوانیم از این امکان استفاده کنیم».

مدیرعامل موسسه عمران شهید رجایی افزود: «سال گذشته در بهمن‌ماه پروژه‌ی باغ‌ملی واکنون زیرگذر آزادی را به پایان رساندیم. سه ماه آینده پروژه‌ی زیبا و تکنیکال ابوذر را افتتاح خواهیم کرد. تقاطع راه‌آهن ـ صدوقی را هم سال آینده تمام می‌کنیم و پس از آن پروژه‌های امیرکبیر و بلوار هوانیروز را اجرا خواهیم کرد».

فلاح گفت: «با ورود خاتم و سپاه به کرمان یکی از اهداف استفاده از نیروی بومی و اشتغال‌زایی بود؛ از حدود ۴۵۰ نفر نیرو که در این پروژه‌ها مشغول هستند کمتر از سه درصد آن غیربومی بودند، علاوه بر این، از پیمانکارانی که استفاده می‌شد به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی در کرمان ایجاد شد». وی اظهار کرد: «روزی که از کرمان برویم رسوب دانشی در این شهر انجام شده و نیروهای متخصص خوبی خواهیم داشت که بدون هیچ دغدغه‌ای کار را پیش خواهند برد».

مدیرعامل موسسه عمران شهید رجایی در ادامه، با بیان این‌که قرارداد این پروژه‌ها تهاتری است، افزود: «اکنون قرارگاه تمام تلاش خود را می‌کند تا وقفه‌ای در اجرای آن ایجاد نشود ولی الان ۱۶۰ میلیارد تومان از مطالبات ما پرداخت نشده  وبا توجه به این‌که پایان سال باید حقوق نیروها و پیمانکاران را پرداخت کنیم، امیدواریم مسئولان در این زمینه نیز حمایت داشته باشند».

همواره حامی شهرداری هستیم

محمد فرشاد؛ رئیس شورای شهر کرمان نیز در این مراسم در بخشی از سخنان خود، گفت: «شورای پنجم شهر به زحمات همه‌ی پیشینیان برای توسعه‌ی شهر در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی احترام می‌گذارد و برای اصلاحاتی که ممکن است برخی اقدامات توسعه‌ای گذشته نیاز داشته باشد، همچنین شروع طرح‌های توسعه‌ای جدید از هیچ مساعدتی دریغ نخواهد کرد».

فرشاد با قدردانی از شهرداری برای اتمام پروژه‌های شهید بهشتی، باغ‌ملی و آزادی اظهار کرد: «تقاضا داریم برنامه‌ریزی طوری صورت گیرد که یادگاران ارزشمندی از این دوره‌ی شهرداری باقی بماند که آیندگان به دیده‌ی تحسین به آن بنگرند و شورای شهر هم تضمین می‌کند همواره پشتیبان باشد کما این‌که تا کنون نیز هیچ پیشنهاد و لایحه‌ای از شهرداری به شورا نیامده که بلاتکلیف بماند و یا تصویب نشده باشد».

وی گفت: «مردم تقاضاهای دیگری از شورا و شهرداری دارند که ساماندهی میدان ابتدای هفت‌باغ، ایجاد پارکینگ مناسب و ساماندهی ترافیک و بهبود حمل‌ونقل عمومی، زیباسازی مناسب شهر و احیای بافت تاریخی، توسعه‌ی فضای سبز، توسعه‌ی زیرساخت‌های فرهنگی شهر، تعیین تکلیف دو محور شرقی ـ غربی کوثر و شهید مطهری و در یک جمله توسعه‌ی متوازن شهر کرمان را دارند».

رئیس شورای شهر کرمان از همه‌ی نهادها خواست تا برای ایجاد پروژه‌های جدید و اتمام دیگر پروژه‌ها شورا و شهرداری را یاری برسانند.

 

حمایت از شهرداریها در بودجة ۹۸

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: «سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۱۱ ماهه‌ی امسال ۱۲۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری کرمان پرداخت شده است». وی افزود: «در قانون بودجه‌ی سال جاری مصوبه‌ای بسیار مهم داشتیم که به همه‌ی دستگاه‌های بدهکار به نظام بانکی و طلبکار از دولت امکان تهاتر بدهی داده می‌شد.  پیمانکارانی در کرمان داریم که می‌توانستند از این امکان استفاده کنند البته در استان کرمان آن‌طور مطلوب ما بود محقق نشد».

نماینده کرمان و راور در مجلس سپس اظهار کرد: «این بند قانونی مجدد در بودجه‌ی سال ۹۸ هم تصویب شد و ظرفیت بسیار خوبی است».

وی با اشاره به رکود ساخت‌وساز و مشکلاتی که شهرداری‌ها با آن مواجهند، گفت: «برای حل مشکلات مردم می‌توان پروژه‌های شهری مانند زیرگذر آزادی را اجرا کرد اما باید امکانی برای درآمدزایی از طریق این پروژه‌ها فراهم شود».

پورابراهیمی افزود: «در حوزه‌ی بازآفرینی شهری نیز اعتبارات خیلی خوبی در نظر گرفته شده که وزیر برای تامین پنج هزار تن قیر در کرمان قول داده است».  وی همچنین با تاکید بر پرداخت حقوق کارگران شهرداری، اظهار کرد: «از مدیرکل محترم دارایی استان می‌خواهم اگر منابعی از محل مالیات بر ارزش افزوده شهرداری باقی مانده را بپردازند تا حقوق کارگران پرداخت شود».

 

پروژة فاضلاب ضرورت شهر کرمان

محمد مهدی زاهدی؛ دیگر نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم از ساکنان و کسبه‌ی مجاور پروژه عذرخواهی کرد که در مدت اجرای پروژه با مزاحمت‌هایی روبه‌رو و گاهی برخی دچار ورشکستگی نیز شده‌اند. وی از استانداری و شهرداری و شورای شهر خواست تا از کسانی که خسارت دیده‌اند دلجویی شود. وی سپس گفت: «شوراهای شهر ما اختیارات کافی ندارند و بار بیش‌تر مسائل بر دوش استانداری و حتی نمایندگان می‌افتد که باید برای حل این مشکل، قانون شوراهای شهر اصلاح و مدیریت واحد شهری ایجاد شود». وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که فاضلاب شهر کرمان ۱۸ سال راه افتاده ولی تنها حدود ۳۰ درصد شهر از این امکان بهره‌مند شده است، افزود: «پیگیری برای این‌که میدکو کار را به دست بگیرد در حال انجام است و از استاندار محترم تقاضا داریم که این مسئله را در اولویت قرار دهند». وی همچنین اظهار کرد: «مناطق محروم شهر نیاز به پارک دارند. شورای محلات اقدام بسیار خوبی است اما از هیات امنای مساجد اگر در کنار این شوراها استفاده شود می‌تواند باعث تحولات خوبی شود».

زاهدی سپس اظهار کرد: «کمبود منابع مالی شهرداری مسئله‌ای همیشگی بوده است و از همه‌ی کسانی که حمایت کردند تا شهرداری بتواند در این شرایط پروژه‌ها را به پایان ببرد تشکر می‌کنیم».

تاکید بر تعهد به زمانبندی پروژهها

استاندار کرمان نیز در این مراسم، با بیان این‌که یک پروژه‌ی عمرانی به شهر ما اضافه شد و این جای شکرگزاری دارد، گفت: «اما سوال این است که آیا پروژه‌ها به تنهایی می‌تواند موجب رضایت شهروندان باشد؟». محمدجواد فدایی سپس توضیح داد: «آن‌طور که متخصصان می‌گویند رضایت‌مندی شهروندان فقط به اجرای پروژه‌ها نیست بلکه جنبه‌های فرهنگی شهروندی نیز اهمیت دارد. نگرش شهروندان به مسائل اجتماعی و آگاهی آن‌ها به وظایف شهروندی بسیار در حوزه‌ی خدماتی که در شهر انجام می‌شود تاثیر دارد».

وی افزود: «رضایت‌مندی ما از زندگی در شهر بخشی از آن به این برمی‌گردد که چه نگرشی و چه قدر آگاهی از وظایف خود داریم بنابراین یکی از وظایف مدیران و شهرداری این است که به موازات این پروژه‌های عمرانی نگرش و بینش جامعه را با انجام کارهای فرهنگی اصلاح کنند».

استاندار کرمان سپس با قدردانی از کسبه و ساکنان مجاور پروژه‌ی آزادی که تاخیر آن را تحمل کرده‌اند، ادامه داد: «در مورد زمان‌بندی پروژه‌ها باید یک آسیب‌شناسی داشته باشیم که چرا طبق موعد مقرر به پایان نمی‌رسد. وقتی با هم توافق می‌کنیم که پروژه در یک تاریخ به پایان برسد معمولا این اتفاق نمی‌افتد».

وی گفت: «به نظر من یا کارشناسی که انجام می‌دهیم اشتباه است و دانش کافی برای ارزیابی زمان پروژه نداریم یا از لحاظ کارشناسی می‌دانیم زمانی اعلام می‌شود منطقی نیست ولی بنا به ملاحظات و تعارفاتی آن را امضا می‌کنیم یا کارشناسی درست است ولی ما به آن امضایی می‌کنیم تعهد نداریم و متعهدانه کار را پیگیری نمی‌کنیم». وی بیان کرد: «حالت بعدی این است که گاهی اتفاقاتی غیرمترقبه پیش می‌آید که مانع از اتمام پروژه در آن زمان‌بندی مقرر می‌شود».

فدایی اظهار کرد: «در این‌باره باید به مردم شفاف اعلام کنیم. خبرنگاران از من سوال می‌کنند که شما صورت‌جلسه را امضا کردید تا پروژه‌ی آزادی آخر مهرماه به بهره‌برداری برسد اما چرا شش ماه تاخیر کرد؟ این را باید به مردم بگویید که چرا این اتفاق افتاده و این شفاف‌سازی به ارتباط بهتر ما و مردم هم کمک می‌کند».

وی با اشاره به وعده‌ی نماینده‌ی خاتم که گفت پروژه‌ی ابوذر سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، نیز گفت: «قرار ما این بوده که این پروژه تا اسفندماه تمام شود و این را باید توضیح دهند که چرا زمان‌بندی تغییر کرده است».

فدایی افزود: «در پروژه‌ی آزادی، روزانه ۹۰ میلیون تومان هزینه شده است و روزی ۹۰ کارگر به‌طور متوسط در این پروژه فعالیت کردند حالا سوال من این است که آیا این‌ها اعداد قابل قبولی برای چنین پروژه‌ای است؟

نمی‌خواهم زحمات شهرداری و قرارگاه خاتم‌الانبیاء را زیرسوال ببرم. ما مدیون زحمات آن‌ها هستیم ولی همه‌ی ما باید بر فرهنگ کار و تعهد به کار بیش‌تر توجه کنیم». استاندار کرمان همچنین با بیان این‌که تله‌کابین کرمان هم طبق موعد مقرر باید آخر اسفندماه مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گیرد تاکید کرد که طبق زمان‌بندی به این پروژه عمل
شود.

در پایان این مراسم که در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، همه‌ی حاضران به محل پروژه رفتند و رسما افتتاح آن را انجام دادند.