در سومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی کرمان مطرح شد

بیتصمیمی دولت خسارتبار است

گروه جامعه ـ سومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان با حضور جمع زیادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان کرمان عصر دیروز جمعه برگزار شد. سعید لیلاز؛ تحلیل‌گر اقتصادی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و سید حسین مرعشی میهمانان ویژه‌ی این مراسم بودند.

به گزارش خبرنگار استقامت، در این مراسم، محمد میرزایی؛ رئیس شورای مرکزی جمعیت که ریاست کنگره  را نیز برعهده داشت در بخشی از سخنان خود گفت: «متاسفانه کاستی‌های مجلس به‌ویژه مجلس اخیر بر همگان آشکار شد و می‌بینیم کارایی و چالاکی لازم را ندارد که انتظار داشته باشیم هیات دولت قوی داشته باشیم». وی افزود: «یکی از مشکلات دو سال اخیر، خوش‌بینی بیش از حد دولت و مجلس بود. در حالی که ترامپ در برنامه‌های انتخاباتی خود خروج از برجام را مطرح کرده بود ولی کشور آمادگی لازم را ایجاد نکرد». وی همچنین گفت: «در کشور مشکلات ساختاری هم داریم که وظایف و اختیارات متوازن نیست». وی اظهار کرد: «امیدواریم لایحه‌ی جامع انتخابات هرچه زودتر تعیین تکلیف شود تا نظارت‌های شورای نگهبان قانونمندتر و مجلس قوی‌تری تشکیل شود».

میرزایی با بیان این‌که در کشور به نیروی انسانی به‌ویژه کسانی مهارت کمی دارند توجه نکرده‌ایم، ادامه داد: «در انتخابات سال آینده ما باید به سمت مردم طبقات پایین برویم. ۷۰ درصد مردم ما درآمدشان کفاف زندگی آبرومندانه نمی‌دهد و باید برای این وضعیت کاری بکنیم».

محمد فرشاد؛ دبیر کل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان نیز در این جلسه مروری بر فعالیت احزاب در کشور در یک قرن اخیر پرداخت و گفت: «در سال‌های اخیر ضرورت پرداختن به تحزب و کار سیاسی قانونمند بارز شده است و حتی مسئولین تراز اول کشور هم بر این مسئله اذعان دارند». وی سپس با بیان این‌که فعالان اصلاح‌طلب استان کرمان، همواره به‌صورت منسجم فعالیت کرده‌اند، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان متناسب با هر دوره موفقیت‌های قابل قبولی داشته‌اند». وی احداث پنج فرودگاه در استان، خودروسازی و ارگ جدید بم، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، هفت‌باغ علوی و احیای باغ شازده و … را از جمله تاثیرات فعالیت‌های اصلاح‌طلبان بر توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی استان برشمرد و در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «برای فعالیت سیاسی منسجم به پیشنهاد آقای مرعشی و همفکری اصلاح‌طلبان قرار شد ضمن این‌که همه مطابق نگرش سیاسی خود در سطح ملی فعالیت می‌کنند یک حزب جدید استانی را هم تاسیس کنند که جمعیت توسعه و آزادی شکل گرفت».

وی گزارشی از فعالیت‌های دو ساله‌ی این حزب ارایه کرد و یادآور شد: «اکثر اعضای حزب توسعه را جوانان تشکیل می‌دهند». وی اضافه کرد: «این تشکل خود را رقیب هیچ تشکل اصلاح‌طلبی نمی‌داند و در کنار سایز احزاب و تشکل‌ها و فعالان سیاسی استان فعالیت می‌کند».

به گزارش ایرنا کرمان، سیدحسین مرعشی؛ سخنگوی حزب کارگزاران نیز در بخشی از سخنان خود در این مراسم، گفت: «سیاست مقام معظم رهبری در برخورد با همه‌ی دولت‌ها این بوده که دولت‌های منتخب مردم با موفقیت دوران‌شان را تمام کنند اما عده‌ای در دولت آقای روحانی خلاف این سیاست کلی حرکت می‌کنند که این با منافع جمهوری اسلامی مغایرت دارد». وی تصریح کرد: «با وجود انتقاداتی که اصلاح‌طلبان به دولت دارند و حق هم با آن‌ها است اما فکر می‌کنیم ما باید در دفاع از رئیس‌جمهور و دولت راسخ‌تر از گذشته باشیم‌«. وی سپس با اشاره به مشکلات معیشتی مردم اظهار کرد: «دولت باید برای معیشت مردم تصمیمات خیلی شفاف‌تر و اجرایی‌تری را بگیرد چرا که بی‌تصمیمی برای کشور خسارت‌بار است».

به گزارش استقامت، سعید لیلاز نیز در این جلسه در بخشی از سخنان خود گفت: «بهترین عملکرد برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی در ایران بعد از انقلاب مربوط به اصلاح‌طلبان است». وی افزود: «در دولت دهم، از سال‌های ۸۹ تا ۹۲ حدود ۲۵ درصد از قدرت خرید طبقه‌ی کارگر ایران نابود شد اما دولت روحانی با همه‌ی انتقاداتی که در حال حاضر به آن داریم عملکرد نسبتا درخشانی در حوزه‌ی بهبود معیشت طبقات فرودست دارد». وی ادامه داد: «مساله‌ی الان ما اقتصاد و در انتخابات پیش‌رو معیشت و کارآمدی است».

وی گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو باید سرشان را بالا بگیرند که بهترین عملکرد در بهبود معیشت اقشار فرودست را دارند».

وی با بیان این‌که الان با یک دولتی روبه‌رو هستیم که گویی دست و پایش را در مقابل تحریم‌ها گم کرده است، اظهار کرد: «ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا کاملا عملی است و هیچ جایی برای عقب‌نشینی در برابر آمریکا نیست».

لیلاز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر دولت و مجموعه حکومت بخواهند؛ می‌توانند مهم‌ترین هدف‌گذاری سال آینده که کاهش تورم است را انجام دهند. مسئله‌ی اقتصادی ایران تحریم نیست و اگر دولت آقای روحانی بخواهد می‌تواند بهتر از سال ۹۷ کشور را اداره کند».