رضا بیجاری در مراسم رونمایی آلبوم تازهاش:

«روز عشق» قابل رقابت با کارهای کشوری است

گروه فرهنگ‌وهنر – مراسم رونمایی و جشن امضاء آلبوم روز عشق با صدای رضا بیجاری، در محل کتاب‌فروشی شهر فرهنگ کرمان  با حضور دو نماینده کرمان و راور، شهردار کرمان، مدیر روابط عمومی استانداری، تعدادی از علاقه‌مندان، مسئولان و هنرمندان استان شامگاه پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، استاد آواز و خوشنویسی استان کرمان در این آیین با اشاره به هنر رضا بیجاری در ترکیب موسیقی سنتی و پاپ گفت: مشکل موسیقی ما حذف پدیده‌های قدیمی با ورود ابزارهای جدید است که در این زمینه باید از هرکدام از ابزار موسیقی در جایگاه خود در راستای ملی شدن موسیقی استفاده ببریم.

محمد میرزایی تاکید کرد: بسیاری از ابزارهای جدید اینک در دل سبک‌های موسیقی ما جای گرفته و اصل بر اصالت و اتکا به آن است.

وی افزود: آثار هنری باید ریشه در سرچشمه‌های کهن داشته باشند و در اتکا به موسیقی کهن از اصالت‌ها استفاده کنیم تا کاری نو ارائه شود.

این پیشکسوت عرصه‌ی هنر استان کرمان بیان کرد: بیجاری سبک موسیقی مورد علاقه‌ی خود را پیش گرفته و از کارآموزی فروگذار نبوده است. در این زمینه امیدوارم سعی کنیم برای مردم کار کنیم، نه به سلیقه مردم. وی افزود: سلیقه مردم را با اثر هنری فاخر، خوب و اثرگذار راستین ارتقا بخشیم؛ زیرا موسیقی برای تمامی اقشار می‌تواند تاثیرگذار باشد. میرزایی اضافه کرد: استان کرمان در هنرهای موسیقی و خوشنویسی و شعر سرآمد است و امیدواریم هنر در این استان حمایت شود. وی با بیان این‌که موفقیت روزافزون رضا بیجاری را امروز شاهد هستیم گفت: خودم را در قبال موفقیت این خواننده کرمانی مسئول می‌دانم و چهره‌ی خندان خانواده بیجاری بزرگترین علت خوشحالی امروز من است.

این استاد آواز استان کرمان یادآور شد: بر خلاف تصوراتی که وجود دارد، حساسیت و جبهه‌گیری در برابر دیگر انواع موسیقی، خوشنویسی و آواز ندارم زیرا اصالت مهمترین شرط موسیقی است. رضا بیجاری خواننده‌ی آلبوم روز عشق نیز در این آیین گفت: موزیک شهر کریمان را در آلبوم ملی گنجاندم و سعی کردم آلبوم روز عشق از نظر کیفی و کمی قابل رقابت با کارهای کشوری باشد. وی عنوان کرد: آلبوم جدیدم را که شامل ۱۱ بخش است را به هم استانی‌های کرمانی تقدیم کرده‌ام.

 

عدم برگشت سرمایه‌ حتمی است

به‌گزارش خبرنگار استقامت، این خواننده‌ی خوش صدای کرمانی روز سه‌شنبه‌ی گذشته یعنی دو روز قبل از مراسم رونمایی، با حضور در یک نشست خبری، در مورد کار تازه‌اش آلبوم روزعشق با خبرنگاران به‌گفت‌وگو پرداخت.

این خواننده‌ی موسیقی پاپ در این نشست، از دومین آلبوم خود با عنوان «روز عشق»، به‌عنوان یک اثری متفاوت‌تر از کار اول یاد کرد. وی دراین‌باره گفت:«آلبوم روز عشق، امروز بعد از سه سال و نیم وقفه منتشر می‌شود با این توضیح که کار اول من با نام «مهم نیست» خرداد سال ۹۴ منتشر شده بود. فضای روز عشق اما با کار اول من متفاوت است؛ آن زمان که وضعیت اقتصادی بهتر بود با ۹ ترک و با تیراژ ۱۰ هزارتا آلبوم اول خود را منتشر کردم اما روز عشق که تمام آن در تهران و با تیم تهرانی ضبط شده، شامل ۱۱ ترک است و دو، سه برابر بیشتر از کار اولم برایم هزینه داشت». وی دلیل هزینه‌ی بالای آلبوم خود را، کار کردن با برندهای مهم تهران عنوان کرد و توضیح داد:«به نظرم می‌آید تا کنون در استان کرمان کاری با این هزینه تولید نشده است. به عنوان مثال می‌گویم: ترک سوم آلبوم روز عشق فقط ۱۰ میلیون برایم هزینه داشت. این را از این بابت می‌گویم که سعی کردم آلبومی را تولید کنم که ملی و کشوری باشد. معمولا آلبوم‌هایی که در کرمان منتشر می‌شوند در خود کرمان تهیه می‌شوند و طبیعتاً هزینه‌های پایین‌تری برای روند تولید دارند، اما من سعی کردم با برندهای کشوری کار کنم برای همین هم کار برایم هزینه داشت».

وی تأکید کرد:«اما این کار، ۱۰ پله از کار اول من قوی‌تر است و امیدوارم که کاری در شأن مردم خوب کرمان و فرهیختگان و هنرمندان باشد».

بیجاری همچنین تشریح کرد:«در آلبوم روز عشق، شاید ۲۰ نفر به عنوان افراد اصلی در کار نقش داشتند؛ از جمله: شاعر، آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده، ناظر ضبط، طراح، مدیر تولید، مدیر پخش، مدیر هنری و … که خود آنان نیز شامل افراد مختلفی هستند. فتاح فتحی، سامان امامی، مهدی معظم و شاهین طاها از مهم‌ترین تنظیم‌کننده‌هایی بودند که با آن‌ها کار کردم. این در حالی است که در آلبوم اولم تمام شعرها و تنظیم‌ها متعلق به یک نفر بود. تمام شعرهایم را آقای سید میلاد حسینی‌نسب سروده بود و از این جهت کار یکدست‌‌تری بود. طبیعتا به همین دلیل هم، هزینه‌ی کمتری داشتم. اما همان‌طور که گفتم در کار جدیدم با حدود شش شاعر و شش تنظیم‌کننده‌ی مختلف کار کردم که البته همین امر سختی‌های خودش را هم داشت».

وی دراین‌باره اضافه کرد:«گاهی برای اخذ فینال کارم باید یک ماه و نیم صبر می‌کردم تا مسئول مربوطه جواب تماس مرا بدهد»! این خواننده‌ی کرمانی همچنین در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوال استقامت مبنی بر این‌که:«شما برای تولید این آلبوم در تهران، دردسرهایی داشتید. اکنون برای عرضه‌ی کار جدید خود در خارج از کرمان دچار مشکل نیستید؟ آیا برای بازگشت سرمایه‌تان برنامه‌ریزی کرده‌اید؟»، پاسخ داد:«بگذارید این را به شما بگویم که سرمایه‌گذاری در این کار هرگز برنمی‌گردد! برای تولید این آلبوم تا ۱۱۰ میلیون تومان خرج کردم. تیراژ هم دو هزارتا است؛ اگر تمام سی‌دی‌های ۱۰ هزارتومانی را بفروشم، می‌شود ۲۰ میلیون تومان! پس عملا برگشت سرمایه‌ای در این کار وجود ندارد».

او ادامه داد:«من با تهرانی‌ها هم کار کردم؛ آن‌ها برای پخش هم پول می‌گیرند یعنی اگر سودی هم از فروش سی‌دی‌ها به دست آید، نصیب آن‌ها می‌شود! بازار سی‌دی من هم، در کرمان است. پس عملا پخش کشوری هم منتفی است. من تمام این راه‌ها راه رفته‌ام».

بیجاری در همین‌باره تصریح کرد:«برای همین است که می‌دانم به جای آن‌که سی‌دی‌هایم را ببرم در اصفهان که شاید یک نفر آن را بخرد و یا نخرد، بهتر است آن‌ها را در خانه‌ی خودم نگه‌داری کنم و طوری که شرایط را ارزیابی می‌کنم آن را پخش کنم. هیچ هنرمندی البته حاضر نیست این‌هایی که من دارم به شما می‌گویم را به زبان بیاورد اما حقیقت همین است که پخش کشوری به لحاظ بازار و سود اساساً منتفی است»..

وی اذعان کرد:«بیشترین فروش آلبوم‌هایم در مراسم جشن امضا است».

گفتنی است در آیین رونمایی و جشن امضاء روزعشق، رضا بیجاری در حضور طرفداران کرمانی خود، بخشی از این آلبوم را اجرا کرد.