بخشدار ماهان:

قناتغستان و لنگر در مسیر سیلاب قرار دارند

گروه جامعه ـ بنا به گفته‌ی بخشدار ماهان، دو روستای «قناتغستان» و «لنگر» در مسیر اصلی سیلاب قرار دارند. با این حال، ایزدی گفت که تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات سنگین سیلاب‌های احتمالی در این مناطق اندیشیده شده است.

به گزارش فردای‌کرمان، از ابتدای امسال، بارش‌های سیل‌آسا بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده و خسارات هنگفتی را به بار آورده است. کرمان اما به گفته‌ی مسئولین همچنان کم‌آب است. با این‌حال، عصر دوشنبه، نوزدهم فروردین‌ماه، خبر رسید که در پی یک بارش شدید، برخی خانه‌های مردم در بخش ماهان دچار آبگرفتگی شده‌اند. بنا به اعلام معاون عمرانی استاندار کرمان، هفت واحد مسکونی در قناتغستان، دو واحد مسکونی قدیمی نیز در امیرآباد و یک واحد در ماهان به دلیل بارش باران عصر دوشنبه دچار آب گرفتگی شد که البته نیروهای امدادی آب را به وسیله‌ی پمپ از این واحدهای مسکونی خارج کردند. درباره‌ی نگرانی‌هایی که در بخش ماهان وجود دارد، حمیدرضا ایزدی، بخشدار ماهان  در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای‌کرمان» توضیحاتی داد.

او با بیان این‌که خطر سیل شهر ماهان را تهدید نمی‌کند، گفت: «برای جلوگیری از ورود سیلاب‌های احتمالی به شهر ماهان، سیل‌بند وجود دارد ضمن این‌که لایروبی رودخانه را نیز انجام داده‌ایم. بخشداری و شهرداری ماهان نیز در آمادگی کامل هستند».

ایزدی افزود: «اما قناتغستان و لنگر در مسیر سیلاب اصلی قرار دارند». وی اظهار کرد: «سیلاب از بالادست وارد بخش ماهان می‌شود؛ اتوبان هفت‌باغ در مسیر این سیلاب قرار دارد. دهنه‌هایی برای عبور این آب در نظر گرفته و پل‌هایی احداث کرده‌اند. دهنه‌ی اول که در کنار میدان ساعت قرار دارد، مشکلی ندارد ولی دهنه‌های دوم و سوم به گونه‌ای هستند که اگر رودخانه‌ی ماهان جاری شود، با توجه به این‌که قناتغستان هم در مسیر سیلاب قرار دارد؛ آب وارد شهرک علی‌ابن‌ابیطالب و قناتغستان خواهد شد».

ایزدی با بیان این‌که در واقع سیلاب باید از خیابان اصلی قناتغستان عبور کند، ادامه داد: «سالیان درازی است که در بارندگی‌های شدید، مشکلاتی برای قناتغستان پیش می‌آید».

وی گفت: «در سیلاب عصر دوشنبه نیز، تعدادی خانه که پنج، شش مورد بیش‌تر نبود، دچار آبگرفتگی شد که لودر و نیروهای امدادی فورا به منطقه رفته و مشکل را حل کردند».

بخشدار ماهان بیان کرد: «بیش‌تر هم برای خانه‌های قدیمی این مشکل پیش می‌آید که در عمق پایین‌تری از سطح مسیر قرار دارند. اگر صاحبان این خانه‌ها همکاری می‌کردند و از طریق وام‌های مسکن روستایی اقدام به نوسازی منازل خود می‌کردند ما دیگر این مشکل را هم نداشتیم».

ایزدی درباره‌ی وضعیت روستای لنگر هم گفت: «در روستای لنگر، آب بیش‌تر وارد مزارع می‌شود که همین الان هم مزارع و باغات لنگر خساراتی در اثر سیلاب دیده‌اند که در حال برآورد آن هستیم».

وی در پاسخ به این پرسش که برخلاف گفته‌ی شما که شهر ماهان را خطری تهدید نمی‌کند، معاون عمرانی استاندار گزارش داده که یک خانه هم در شهر ماهان دچار آبگرفتگی شده است، دلیل این تناقض چیست؟ توضیح داد: «این خانه در روستای علی‌آباد قرار دارد؛ یک روستای خیلی نزدیک به شهر ماهان که به شهر الحاق شده است. خانه‌ی فوق هم در عمق پایین‌تری از مسیر قرار دارد به همین دلیل دچار آبگرفتگی شد».

وی در عین حال تاکید کرد که آمادگی کامل در بخش ماهان برای جلوگیری از خسارات سیلاب‌های احتمالی وجود دارد و شهرداری‌های جوپار، محبی‌آباد و ماهان نیز امکانات و ماشین‌آلاتی برای مواقع بحرانی از جمله سیل دیروز در اختیار دارند و در مواقع ضروری، به کمک خواهند آمد.