معاون شهردار مطرح کرد

نمزدگی حمام «تَهباغ لَلِه» پیش از پایان مرمت!

گروه جامعه ـ حمام تاریخی ۲۰۰ ساله‌ی «تَه باغ لَله» در کرمان در آستانه‌ی تخریب کامل بود که سال ۹۴ تصمیم به مرمت آن گرفته شد. این پروژه، اکنون وارد چهارمین سال مرمت شده اما همچنان نیمه‌کاره مانده است. ماکلیت و مسئولیت آن با شهرداری است.

شامگاه یکشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان در صحن علنی شورای شهر از برنامه‌های عمرانی امسال گزارشی داد و در بخشی از سخنان خود، وعده‌ی تکمیل و بازسازی این حمام را نیز داد.

محمدعلی قنبری در عین‌حال گفت: «هنوز پروژه‌ی مرمت حمام کامل اجرا نشده که دیدیم تمام گچ‌کاری‌های حمام در اثر رطوبت نم زده است»!

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، او افزود: «برای حل این مشکل، مشاور گرفتیم تا بررسی کند. باید کانال‌ برای انتقال آب‌های زیرسطحی توسط آب منطقه‌ای احداث شود یا سیستم فاضلاب آن محدوده اجرا و حمام به این سیستم وصل شود».

سال گذشته، شهردار کرمان درباره‌ی توقف پروژه به فردای‌کرمان گفت: «در بررسی‌ای که انجام دادیم به ما گفته شد بدون این‌که طرحی تهیه و مشکل پساب‌های بالا آمده در این محل را پیش‌بینی و حل کنند، پروژه‌ی مرمت را شروع کرده بودند. بعد از مدتی اما آب‌های زیرسطحی بالا آمده و به همین دلیل، در مقطعی، پروژه متوقف می‌شود. مشکل اعتباری هم مزید برعلت شده و سقف قرارداد پیمانکار قبلی هم تمام شده بود». سید مهران عالم‌زاده افزود: «وقتی ما به شهرداری آمدیم، چون پیمانکار فعالیت خود را در پروژه متوقف کرده بود، سطح پساب بالاتر آمده بود. ما هم یک مشاور گرفتیم تا بررسی و مطالعه کند که برای زهکشی آب در این محل چگونه باید عمل کرد تا بعد از مرمت مجدد مشکل تکرار نشود. مشکل اصلی در این پروژه اما به نظر من، کمبود اعتبار بوده که موجب کندی و توقف پروژه شده است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «تاسیسات پروژه هم مشکل دارد و وقتی پروژه را شروع کردند برای این مسئله هم فکر نکرده بودند. همه‌ی این مشکلات باید حل شود تا پروژه قابل استفاده باشد».

به گزارش فردای‌کرمان، یکی از عواملی که اسباب تخریب این حمام را موجب شده است؛ بالا آمدن پساب در این محدوده بوده که پس از توقف فعالیت‌ حمام، به این بنای تاریخی صدمات شدیدی زد. اکنون معاون شهردار کرمان تکمیل این پروژه را یکی از اولویت‌های امسال شهرداری اعلام کرده است.