نمایشگاه آثار نقاشی هنرمند آلمانی در کرمان افتتاح شد

کرنش به حافظ به شیوهی گونتر اوکر

مینا قاسمی : مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه «کرنش به حافظ» با آثاری از گونتر اوکر، هنرمند آلمانی عصر روز پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه در محل موزه هنرهای معاصر صنعتی و با حضور وی برگزار شد. در این مراسم جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری استان حضور داشتند و در میان عده‌ای از اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به هنر درمورد اقدام اوکر به خلق آثاری بر اساس اشعار حافظ به ایراد سخنرانی پرداختند. به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا علیزاده در این مراسم گفت:«کارهایی که آقای گونتر اوکر با تأثر از حافظ خلق کرده است، باعث ایجاد ارادت قلبی بین هنرمندان کرمانی و ایرانی با ایشان شده است. کاری که ایشان درمورد شاعر بزرگ ما انجام داده است جای سپاسگزاری دارد». در این مراسم، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، زهرا موسی‌پور با تأکید بر این‌که نمایشگاه حاضر نشان‌دهنده‌ی جاودانگی حافظ است، اظهار کرد:«آقای اوکر! حافظ برای ما بسیار باارزش است. دیوان حافظ تزئین‌کننده‌ی کتابخانه‌های خانه‌های ما است و هنوز دیوان حافظ در دست جوانان و میان‌سالان ما ورق می‌خورد. ما هنوز شب‌های عیدمان را با حافظ همراهیم و یلدای‌مان را با حافظ بلندتر می‌کنیم. خوشحالیم که اشعار حافظ در آثاری نمود پیدا کرده است که نشان از جاودانگیِ حافظ دارد».

وی افزود:«امروز حافظ فصل مشترک اندیشه‌های ما با هنرمند بزرگ آلمانی است و ما به آن افتخار می‌کنیم. آقای اوکر! از شما متشکریم که حافظ را شناختید و آثار خود را بر مبنای آثار او خلق کردید».

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، افشین درمبخش، مدیر پروژه، در مورد گونتر اوکر به ایراد سخنرانی پرداخت و آثار وی را نمادی از صلح دانست. وی دراین‌باره تشریح کرد:«گونتر اوکر که از ۱۴ سالگی به واسطه همزمانی با جنگ جهانی دوم با تک‌تک سلول‌های بدنش دردهای انسانی را تجربه کرده و در طول عمر پر ثمرش با تن دادن به مهاجرت و تحصیلات آکادمیک و تحصیل در دانشگاه‌ها و خلق آثار بی‌همتا که در نوع خود بی‌نظیرند، او را هنرمند بین‌المللی با آثاری با نماد صلح و ممنوعیت خشم معرفی می‌نماید. او با محتوای روشن‌فکری عمیقش و فلسفه‌ی هنرش تامل محکم جسم و روح را در آثار خود به نمایش می‌گذارد».

وی افزود:«اوکر، به دلیل علاقه‌اش به فرهنگ‌های ملل مختلف و سفر به اقصی نقاط جهان با حافظ و اشعار او آشنا می‌شود. او در اشعار حافظ مضامین عارفانه و عاشقانه را درمی‌یابد و با آنها ارتباط تنگاتنگ پیدا می‌کند. او با رسوخ در نمادهایی که از شعر حافظ تراوش می‌شود همنوایی با او را تجربه می‌کند که حاصلش حال عرفانی ویژه‌ای است. اوکر، پیوندی نهانی و غیبی با حافظ برقرار می‌کند».

درمبخش تصریح کرد:«در آخر، جمله‌ای در وصف این آثار از زبان خودش که می‌گوید در خلق این آثار نزدیکیِ عشق، احساسات انسانی و آزادی شاعرانه حافظ است که من به صورت نقاشی آن را خلق کردم».

گفتنی است، در این مراسم سورج یاسایی، نوازنده‌ی سه‌تار به اجرای موسیقی پرداخت. به گزارش فردای‌کرمان، گونتر اوکر، هنرمند ۸۹ ساله‌ی آلمانی از هنرمندان جنبش هنر معاصر و عضو گروه «زیرو» است. وی از سنین جوانی با اشعار حافظ مأنوس شد تا این‌که سرانجام در سال ۲۰۱۵ منتخبی از اشعار او را در مجموعه‌ای با عنوان «کرنش به حافظ» طراحی کرد.

نمایشگاه «کرنش به حافظ» که پیش از این در اصفهان برگزار شده بود، در کرمان تا سوم تیرماه دایر خواهد بود.