کنسرت ارکستر ملی ایران برگزار شد

تماشای کنسرت فاخر در میدان گنجعلیخان

مینا قاسمی : شب گذشته، جمعه ششم اردیبهشت‌ماه کنسرت ارکستر ملی ایران برای نخستین‌بار در کرمان با رهبری فریدون شهبازیان و حضور سالار عقیلی در میدان گنجعلیخان به روی صحنه رفت، تا کرمانی‌ها تجربه‌ی لذت تماشای یک کنسرت فاخر را در میدان تاریخی گنجعلیخان در حافظه‌ی خود بسپارند.

به‌گزارش خبرنگار استقامت، کنسرتی که در پی تصمیم و اراده‌ای جمعی تدارک دیده شد و بر مبنای آن حقِ کرمان و کرمانی‌ها برای داشتن برنامه‌های فاخر فرهنگی که در شأن شهر باشد، بار دیگر یادآوری شد. تصمیمی که به دنبال اهمیت و جدیت برگزاری مناسب جشنواره موسیقی نواحی و برای بهبود اوضاع هنری کرمان اتخاذ شده بود و در حالی پیگیری می‌شد که سورج یاسایی، رئیس انجمن موسیقی استان کرمان در گفت‌وگویی که در پیش‌تراستقامت منتشر شد، نبود زیرساخت‌های مناسب برای تحقق چنین اهدافی را مانعی جدی قلمداد کرد؛ نبود سالن‌ مناسب برای اجرای سنگین کنسرت‌هایی که برگزاری آن‌ها تا پیش از این، بلندپروازی تلقی می‌شد. همین مسأله در طی هفته‌های اخیر، به طور خاص در مورد محل برگزاری کنسرت ارکستر ملی ایران با احتساب معادلات بسیار و چندین تجدیدنظر همراه بود تا اینکه بالاخره تصمیم نهایی بر برگزاری کنسرت در میدان گنجعلیخان عملی شد. این کنسرت، جمعه شب باوجود برودت هوا اما در فضای باز، با حدود ۶۰ نوازنده و با وجود سازهایی چون: ویلن، ویولنسل، کنترباس، ابوا، فلوت، فاگوت، کلارینت، هورن، پیانو، درامز، تار، ویولا، قانون، سنتور ، نی و تنبک به روی صحنه رفت.

به گزارش استقامت، ارکستر موسیقی ملی ایران در سال ۱۳۷۷ توسط فرهاد فخرالدینی و با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد. خواننده‌ی نخستین اجرای این کنسرت، محمدرضا شجریان بود و در آن از ساخته‌های علی تجویدی استفاده شد. در طی سال‌های فعالیت این ارکستر، علاوه بر سالار عقیلی، هنرمندانی چون: علیرضا افتخاری، محمد اصفهانی، علیرضا قربانی و محمد معتمدی خوانندگی این ارکستر را بر عهده داشتند. این کنسرت توسط بنیاد رودکی حمایت می‌شود و مقرر است تمام درآمد آن برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان صرف گردد.

گفتنی است، قطعات: اووتور “آوار، تبریز در مه، ساغر، گلرخ، سبکبال، چه بگویم، تنهایی، سپید و سیاه، ستارخان، به یاد صبا – نغمه ترک، سرو زیر آب، خوشه‌چین و ایران در این کنسرت به اجرا درمی‌آید. به گفته‌ی یاسایی، این کنسرت شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه نیز با اجرای تصنیف‌هایی متفاوت از شب قبل، به روی صحنه اجرا می‌شود.