طی آیین ویژه‌ای در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد؛

تجلیل از برگزیدگان چهاردهمین دوره جایزه افضلی‌پور

 

پروین میرزا حسینی : مراسم چهاردهمین دوره‌ی جایزه افضلی‌پور، دهم اردیبهشت ماه جاری در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار و از منتخبین جوایز این دوره تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار استقامت در این مراسم که با حضور جمعی از اساتید، هنرمندان، مسئولین، دانشجویان و اصحاب رسانه برگزار شد از منتخب چهاردهمین دوره‌ی جایزه افضلی‌پور، دو برگزیده‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی هنری صبا، منتخب چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی کارآفرین برتر استان کرمان، برگزیده‌های هشتمین دوره‌ی جایزه‌ی علی افضلی‌پور، دومین دوره‌ی جایزه‌ی دانشجوی برتر دوره‌ی تحصیلات تکمیلی و نیز دومین دوره‌ی جایزه‌ی کارمند نمونه‌ی دانشگاه تجلیل شد.

 

گسترش فرهنگ نیکوکاری و بهتر از دیروز شدن

در ابتدای این مراسم دکتر محمدعلی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان این‌که از زمان اهدای جایزه‌ی افضلی پور تاکنون ۱۶ سال گذشته است، گفت: «فکر اولیه‌ی اهدای جایزه در جمعی کوچک و صمیمی که در میان آن‌ها مرحوم خانم فاخره صبا، آقای دکتر میرزایی رئیس اسبق دانشگاه و آقای دکتر مصطفوی حضور داشتند، مطرح شد». وی ادامه داد: «جایزه‌ی افضلی‌پور که به پاس نام و یاد و خدمت موسس دانشگاه در کرمان بنیان نهاده شده مثل خود دانشگاه محدود به شکل اولیه‌اش نبود و به سرعت رشد کرد و رشته‌های مختلف علمی را در برگرفت».

طاهر اظهار کرد: «در کنار جایزه‌ی اصلی، جایزه‌های معتبر دیگری در دانشگاه شکل گرفت که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی ادبی هنری صبا، جایزه‌ی کارآفرین برتر، جایزه‌ی کارمند برگزیده‌ی دانشگاه و جایزه‌ی دکتر علی افضلی‌پور اشاره کرد».

وی با بیان این‌که هر توسعه‌‌ای در حوزه‌ی کیفیت و کمیت بخش‌های مختلف دانایی و اجرایی و فضاهای دانشگاه بوجود می‌آید در وهله‌ی اول مرهون بینش وسیع  و آینده‌نگری دقیق زنده‌یاد افضلی‌پور است، افزود: «مرحوم افضلی‌پور با بینشی ژرف تحولات کشور را تا حداقل ۵۰۰ سال بعد از زندگی خود به روشنی می‌دید و از این‌رو در پی تاسیس دانشگاهی بود که بتواند هر نوع گسترش فیزیکی را پذیرا باشد و در سایه‌ی این نگاه بود که دانشگاه کرمان در زمینی با وسعت پنج میلیون مترمربع بنا نهاده شد».

رئیس دانشگاه باهنر کرمان در ادامه با اشاره به اهمیت جایزه‌ی افضلی‌پور بیان کرد: «اهدای این جایزه ضمن تکریم و بزرگداشت مقام والای افضلی‌پور و صبا و دیگر بانیان این جوایز، به نوبه‌ی خود نوعی فرهنگ‌سازی است، فرهنگ ایثار، تلاش، رقابت، نیکوکاری، انسان‌دوستی و هر روز بهتر از دیروز شدن».

وی ادامه داد: «از سوی دیگر معرفی و بزرگداشت شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار محافل دانشگاهی و علمی در این مراسم زمینه‌ای فراهم می‌شود که جامعه به نخبگان و مفاخر علمی بیشتر بیندیشند و آن‌ها را ارج بنهند».

طاهر بیان کرد: «همچنین اهدای جوایز سبب ترویج و گسترش فرهنگ سخت‌کوشی و دانش‌اندوزی در نسل جوان می‌شود و آن‌ها را در مسیری قرار می‌دهد که پایان آن پرورش انسان‌های مفید باشد».

دانشگاه شهید باهنر کرمان مفتخر است در راه اندازی چنین جوایز و فرهگ عمیقی در شمار دانشگاه‌های پیشرو در کشور است. امیدوارم این پیشگامی در تمام زمینه‌ها پیوسته نصیب این دانشگاه باشد».

 

جایزهای به پاس شخصیت و صداقت علمی

منتخب چهاردهمین دوره‌ی جایزه افضلی‌پور، دکتر افسانه صفوی استاد شیمی دانشگاه شیراز و پژوهشگر برتر کشور بود.

دکتر نوروزیان در معرفی شخصیت این دانشمند بزرگ با بیان این‌که مایه‌ی افتخار ما و جامعه‌ی شیمی کشور است که امروز شاهد اهدای جایزه‌ی افضلی‌پور در چهاردهمین دوره‌ی اهدای این جایزه به چهره‌ی ماندگار کشور و استاد فرهیخته هستیم، گفت: «این جایزه نه تنها به پاس قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه‌ی ایشان در زمینه‌های علمی کشور بلکه به دلیل خضوع، افتادگی، شخصیت و صداقت علمی ایشان، به ایشان اهدا می‌شود».

وی افزود: «دلسوزی، تلاش و کوشش زایدالوصف سرکار خانم دکتر صفوی در تعلیم و تربیت و انتقال تجربیات ارزشمند در کنار برقراری رابطه‌ی صمیمی با دانشجویان و همکاران خود و ایجا فضای دلنشین برای کسب علم و پیشبرد مرزهای دانش قابل ستایش است».

نوروزیان در ادامه به برخی فعالیت‌های علمی و جوایز و مدارج دکتر صفوی اشاره کرد. گفتنی است دکتر افسانه صفوی که متولد شیراز است، تحصیلات کارشناسی خود را سال ۱۳۵۵ در رشته‌ی شیمی در دانشگاه شیراز به ‌اتمام رساند و پس از آن دوره‌ی کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۵۷ و دوره‌ی دکتری را در سال ۱۳۶۰ در دانشگاه بیرمنگام انگلستان به پایان برد، و به عنوان نخستین زن ایرانی در علوم پایه به رتبه‌ی استادی رسید. وی استادتمام علم شیمی دانشگاه شیراز است و بیش از ۲۷۰ مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی منتشر کرده و ۲۵۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی نیز ارائه داده است. او همچنین راهنمایی و سرپرستی ۴۱ رساله دکتری و ۵۵ پایان‌نامه کارشناسی ارشد وسرپرستی ۶ پروژه فوق دکترا را در کارنامه‌ی خود دارد. دکتر صفوی تا کنون ده‌ها جایزه‌ی ملی و بین‌المللی دریافت کرده است.

 

خدمات افضلیپور در تاریخ فراموششدنی نیست

دکتر افسانه صفوی نیز در این مراسم با اشاره به دوران کوتاه فعالیت خود در دانشگاه کرمان، خاطرنشان کرد: «هرگز فراموش نمی‌کنم سال ۵۶ چند ماهی به اتفاق همسرم، قبل از عزیمت برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان، توفیق این را داشتیم که در دانشگاه کرمان مشغول به کار بشویم».

وی افزود: «دانشگاه کرمان و بخش شیمی، آن زمان از یک اتاق و آزمایشگاه تشکیل شده بود و ما در حضور اساتید بزرگواری مانند پروفسور فیروزآبادی و چند تن از همکاران کار را شروع کردیم و بعد متاسفانه چون باید برای ادامه‌ی تحصیل می‌رفتیم توفیق بیشتری نداشتیم که در دانشگاه باشیم».

صفوی اظهار کرد: «مقایسه‌ی دانشگاه آن زمان با دانشگاهی که الان در آن حضور داریم با این همه عظمت نه فقط از نظر امکانات و فضای علمی بلکه از نظر تعداد اساتید فرهیخته‌ای که در این‌جا تدریس می‌کنند و دانشجویان نمونه‌ای که در کل ایران سرآمد هستند، یادآور خدمات ارزشمند شادروان مهندس افضلی‌پور و همسرشان بانو فاخره صبا است». وی گفت: «خدمات این بزرگواران که مجموعه‌ی تمام خصوصیات اخلاقی و انسانی بودند باعث ایجاد الگویی بود که هرگز در تاریخ کرمان و ایران فراموش‌شدنی نیست». صفوی بیان کرد: «بسیار خرسندم که مسئولین استان و دانشگاه کار این بزرگواران را ارج می‌نهند و یاد و خاطره‌ی آن‌ها را زنده نگه می‌دارند». وی سپس به ارائه‌ی گزارشی در خصوص پژوهش‌ و چالش‌ها و راهکارهای آن در ایران پرداخت.

 

تجلیل از میراثدار غزل فارسی

محمدعلی بهمنی استاد غزلسرای کشور یکی از برگزیدگان چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی هنری صبا بود که در این مراسم از وی تجلیل شد. دکتر حامد حسینخانی، در معرفی این شخصیت ادبی، گفت : «استاد محمدعلی بهمنی در سال ۱۳۲۱ متولد شدند و بیشتر دوران زندگی ایشان در کنار دریا و بندر سپری شد و حضور ایشان در بندر و جنوب کشور سبب شد تا در طول سال‌ها آن جغرافیا و اقلیم پایگاه و قطب شعر امروز باشد». وی بهمنی را میراث‌دار غزل فارسی دانست و افزود: «غزل از پُر مخاطب‌ترین حوزه‌های شعر فارسی بوده و غزل استاد بهمنی در واقع غزل پسا نیما و غزل رو به جلو و نویی است».

حسینخانی ادامه داد: «بی‌تردید زنده‌یاد منوچهر نیستانی، زنده‌یاد حسین منزوی و استاد محمدعلی بهمنی مثلث درخشان غزل نو فارسی هستند».

گفتنی است محمدعلی بهمنی در نه سالگی، توسط زنده‌یاد فریدون مشیری کشف می‌شود و با تشویق استاد، شعر «مادر» را می‌سراید. او بعد از آن، سرودن شعر و تصنیف و ترانه را پی می‌گیرد و در سال ۱۳۴۲  به عضویت شورای شعر رادیو ایران در می‌آید. در سال ۱۳۵۰ اولین مجموعه‌ی شعر او با عنوان «باغ لال» منتشر می‌شود و از آن زمان تاکنون ده‌ها اثر از استاد بهمنی به چاپ رسیده است. بسیاری از غزلیات و ترانه‌های استاد بهمنی توسط خوانندگان درجه یک موسیقی ایران اجرا شده است.

استاد بهمنی در این مراسم به قرائت چند غزل پرداخت.

 

اهدای جایزه صبا به استاد نینوازی ایران

حسن ناهید، استاد نی‌نوازی کشور دیگر برگزیده‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی هنری صبا بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.

ناهید در سخنانی با اشاره به زندگی هنری خود گفت: «خاطره‌ی زیادی از دوران کودکی خود در کرمان ندارم زیرا زمانی که چهار ساله بودم به دلیل شغل پدرم که ارتشی بود به شیراز منتقل شدیم و تا سن ۱۷ سالگی که به تهران رفتم درشیراز ساکن

بودم». وی افزود: «بعد از ورود به تهران با مرحوم مهدی کمالیان آشنا شدم که استاد سه‌تار و سازنده‌ی ماهر سه‌تار بودند، ایشان برای آموختن نت من را به استاد حسین دهلوی، رئیس هنرستان موسیقی و رهبر ارکستر صبا معرفی کردند».

ناهید خاطرنشان کرد: «بعد از آموختن نت، استاد دهلوی من را به مرحوم نصرت‌الله گلپایگانی معرفی کردند که ارکستر سازهای ملی را رهبری می‌کردند و من آن‌جا به عنوان نوازنده انتخاب شدم».

استاد نی‌نوازی کشور با اشاره به فعالیتش در ۱۳ ارکستر، گفت:«طی این مدت در سه دانشگاه نیز تدریس داشتم و چند کلاس خصوصی هم داشتم که به دلیل سکته، پزشک کار کردن را برای من منع کرد و الان فقط یک کلاس دارم، گاهی اوقات داور جشنواره‌ی فجر و یا استاد راهنمای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هستم».

ناهید در ادامه با اشاره به فاخره صبا، همسر مهندس افضلی‌پور گفت: «رشته‌ی خانم صبا خیلی با من تفاوت داشت اما شهرت و فعالیت ایشان به گونه‌ای بود که ایشان را می‌شناختیم و این‌طور که آقای دکتر ارجمند به من گفتند ایشان در ساخت تالار وحدت کنونی و تالار رودکی سابق نظارت داشتند و همسر محترم ایشان بزرگ‌ترین خدمت را به فرهنگ ایران کردند».

 

به پاس ۵۰ سال تلاش خستگیناپذیر

پایان بخش برنامه‌های مراسم چهاردهمین دوره‌ی جایزه‌ی افضلی‌پور، تجلیل از دکتر منوچهر ارجمند کرمانی، برگزیده‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی کارآفرین برتر استان کرمان بود.دکتر تبریزچی که برای معرفی این شخصیت علمی استان پشت تریبون قرار گرفته بود با اشاره به فعالیت‌های دکتر ارجمند، گفت: «دکتر ارجمند ۵۰ سال تمام بدون هیچ چشمداشت اقتصادی، راه و نیت پدرشان که صرفا خدمت به جامعه بود را با تمام مشکلات تا امروز که در آستانه‌ی ۹۰ سالگی هستند با انرژی روحی و روانی فوق‌العاده‌ای که دارند ادامه داده‌اند».

وی اظهار کرد: «پدر دکتر ارجمند، مرحوم حاج محمد ارجمند در آن زمان به دلیل امکانات پایین درمانی در کرمان تصمیم می گیرند یک بیمارستان خوب برای شهر بسازند و با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان، این بیمارستان را خیریه قرار می‌دهند و برای آن پشتوانه‌ی مالی قرار دادند. کار ساخت بیمارستان تا سال ۱۳۳۲ تمام می‌شود و در همان سال‌ها شروع به کار می‌کند».

تبریزچی خاطرنشان کرد: «دکتر منوچهر ارجمند در سال ۱۳۰۹ در کرمان متولد شدند و بعد از سپری کردن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در کرمان به خواست پدر برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی به آمریکا سفر می‌کند، علوم پایه‌ی پزشکی را در آن‌جا فرا می‌گیرد و بعد هفت سال در سوئیس دوره‌ی پزشکی عمومی را می‌گذراند و جواز طبابت درسوئیس را دریافت می‌کند».

وی ادامه داد: «دکتر ارجمند پس از آن، برای گذراندن دوره‌ی تخصص مجددا به آمریکا برمی‌گردد و تا سال ۱۳۴۸ تحصیلات خود در رشته‌ی جراحی زنان و زایمان تمام می‌کند و موفق می‌شود جواز کار در آمریکا را کسب کند».

این پزشک کرمانی اظهار کرد: «دکتر ارجمند همان سال به کرمان برمی‌گردد و احداث ساختمان جدید بیمارستان را شروع می‌کند و در سال ۵۲ یک بخش جدید و به‌ر‌وز را با ۵۰ تخت به بیمارستان قدیم اضافه می‌کند». وی افزود: «در سال ۷۳ نیز بخش‌های دندانپزشکی و فیزیوتراپی را تاسیس می‌کنند و سال گذشته نیز یک واحد بسیار مدرن را با ۳۰ تخت به مجموعه‌ی بیمارستان اضافه می‌کنند. بیمارستان ارجمند طی این سال‌ها از ۲۰ پرسنل در سال ۴۸ به ۱۵۰ پرسنل رسیده است».

وی در ادامه با بیان این‌که متاسفانه آن‌قدر که در علوم پیشرفت داشته‌ایم در معنویات پیشرفت نکردیم، گفت: «دکتر ارجمند که در آمریکا تحصیل کرده، امروز و در این سن و سال، هر روز ساعت هشت صبح در اتاق مریض را باز می‌کند، سلام و احوال‌پرسی می‌کند، لبخند می‌زند و می‌گوید ان‌شالله شفا باشد و نگاه می‌کند که اتاق تمیز و در شان نام بیمارستان ارجمند باشد، او تمام اتاق‌ها را سرکشی می‌کند اما در همین حال بسیاری از شاگردان من و یا اساتید، اگر از آن‌ها وقت بخواهی سه ماه دیگر و یا ۶ ماه دیگر نوبت می‌دهند».

تبریزچی اظهار کرد: «با کتاب نمی‌توان اخلاق پزشکی را درس داد. ما از این نخبگان داریم و باید از دانشجویان بخواهیم بروند آن‌ها را از نزدیک ببینند که چطور کار می‌کنند و برنامه‌ی کاری آن‌ها چه شکل است تا یاد بگیرند».

در ادامه از دانشجویان برگزیده و کارمند نمونه دانشگاه به شرح زیر تقدیر به عمل آمد.

 

منتخب دومین دوره کارمند برگزیده دانشگاه:

یدالله کافی‌زاده

 

 برگزیده دانشگاه شهیدباهنر کرمان (دوره دکتری):

نجمه منصوری، رشته علوم کامپیوتر/  متین نقی‌زاده، رشته نانوشیمی / امین قاسمی‌نژاد، رشته اقتصاد / حمیدرضا باقری، رشته مهندسی شیمی.

 

منتخبین دومین دوره دانشجویان برتر علمی دوره کارشناسی:

مریم السادات موسوی رمضان‌زاده، کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث / نازنین امیری‌نژاد، کارشناسی رشته زیست شناسی –علوم گیاهی / محمدمهدی بدیعی، کارشناسی رشته مهندسی مکانیک.

 

منتخبین دریافت هشتمین دوره جایزه علی افضلیپور:

علی‌اصغر جلالی کهنوج، کارشناسی رشته شیمی / مهلا جعفری، کارشناسی رشته آمار / فاطمه رحیم‌آبادی، کارشناسی رشته آمار .

گفتنی است در بخشی از این مراسم پیام ژیلا افضلی‌پور، برادرزاده‌ی مرحوم افضلی‌پور و فرزند علی افضلی‌پور، حامی جایزه‌ی دکتر علی افضلی‌پور قرائت شد.