آیین معارفۀ مدیرعامل جدید گلگهر در سیرجان برگزار شد

ملارحمان: یک ریال از گلگهر خارج نخواهد شد

هفته‌ی گذشته طی مراسمی در سیرجان، مدیرعامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر معرفی شد. در این مراسم که با حضور مقامات و جمع پرتعدادی از کارکنان این شرکت برگزار شد، جمشید ملارحمان برخی از اولویت‌های کاری خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار استقامت، وی با بیان این‌که اگر به مقوله‌ی تامین مواد اولیه نپردازیم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به هدر خواهد رفت، گفت: «نگاه به تولید و توسعه باید اساسی‌ترین استراتژی ما باشد و این مهم، جز از طریق نگاه ویژه به منابع انسانی و جهت‌دهی آن به سمت تولید و توسعه میسر نیست». او افزود: «بر خود فرض می‌دانم به حقوق منابع انسانی و معیشت و رفاه و آینده و ارتقای سطح زندگی آنها بپردازم». وی با تاکید بر توجه ویژه به مهندسی معکوس و خالق صنعت بودن ادامه داد: «امید و آرزوی من این است روزی به جای این‌که در گل‌گهر خریدار صنعت باشیم، ضمن این‌که صنعت مورد نیاز خودمان را تامین می‌کنیم فروشنده‌ی صنعت به دنیا هم باشیم».

مدیرعامل گل‌گهر اظهار کرد: «توسعه‌ی صنایع پایین‌دستی به ویژه بخش‌هایی که ارزش افزوده بالایی دارند و توجه به طرح‌های زیربنایی مشابه طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و تسریع در به ثمر رساندن این طرح‌ها از اولویت‌های ماست».

ملارحمان سپس با بیان این‌که توجه به مسئولیت‌های اجتماعی یک اصل علمی است و سلیقه‌ای نیست که نخواهیم به آن بپردازیم، گفت: «دیروز به استاندار کرمان گفتم قبل از راه‌اندازی معدن گل‌گهر، چند صد میلیارد پول را از ایمیدرو به این منطقه ارسال کردیم ولی امروز می‌گویم که یک ریال از منابع گل‌گهر را به جای دیگری نخواهیم فرستاد».

وی بیان کرد: «ما تمام تلاش‌مان بر نظام مدیریت مهندسی، هوشمندانه و عالمانه و نگاه به تحقیق و پژوهش و رسیدن به اهداف عالی مدیریت است و این هم جز با همدلی و همفکری و پرهیز از هرگونه حاشیه‌های غیرضرور ممکن نیست». ملارحمان اضافه کرد: «نقشه‌ی راه ما را رهبری مشخص کرده و نقشه معدن و صنایع معدنی کشور هم مشخص است. به جزئیات نمی‌پردازم فقط تاکید می‌کنم که ما هیچ چاره‌ای جز مهندسی مدیریت، نگاه عالمانه و علمی به مدیریت نهاده‌های تولید با رویکرد توسعه‌ی معدن و صنایع معدنی به عنوان پیش‌نیاز اقتصاد ملی کشور نداریم». وی اظهار کرد: «اگر بخواهیم به پیش‌نیازهای تولید در حوزه‌ی صنعت و معدن توجه کنیم، مزیت اصلی، معادن کشور هستند».

وی با تاکید بر صیانت از معادن گفت: «این، چیزی جز بهره‌وری بهینه و جلوگیری از اتلاف منابع آن نیست».

 

رونق تولید و امنیت پایدار

ارتباط مستقیم دارند

به گزارش استقامت، در این مراسم، محمدصادق بصیری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز با اشاره به نام‌گذاری سال به شعار رونق تولید گفت: «این یک شعار نیست بلکه محور عمل است، آنچه کشور را نجات می‌دهد و اقتدار را تضمین می‌کند رونق تولید است که بخش اعظم آن در گرو مدیریت شایسته است».

وی با بیان این‌که ما در بخش صنعت مدیرانی داریم که دارای روحیه‌ی خالصانه در صنعت هستند، برخی از ویژگی‌های مدیران شایسته را برشمرد و اظهار کرد: «مدیرانی که بتوانند خود را با دگرگونی و چالش‌ها هماهنگ کرده و همواره برنامه داشته باشند، به آموزش کارکنان خود توجه داشته باشند و بدانند چشم بستن به اندیشه‌ی دیگران زیان سنگین به دنبال دارد». وی ادامه داد: «کسی که به‌تنهایی تصمیم بگیرد موفق نمی‌شود». بصیری گفت: «همه‌ی کارکنان به ویژه مهندسان باید از سیاست‌های کلی یک مجموعه‌ی صنعتی و معدنی آگاه باشند و مدیران شایسته‌ی ما باید کسانی باشند که در افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات و رشد معدن ابتکار داشته باشند». وی اظهار کرد: «در شرایط کنونی کشور مدیران باید شجاع باشند و باید بتوانند تصمیمات به موقع بگیرند و همه‌ی مهارت‌های خود را برای چیره شدن بر مسائل به کار گیرند». وی با تاکید بر این‌که برای کاستن هزینه‌های غیرلازم همه‌ی کارکنان و مدیران باید تلاش کنند و مرغوبیت کالایی که تولید می‌کنند را در نظر داشته باشند، افزود: «مدیران تا وقتی همه‌ی راهکارها را بررسی نکرده‌اند نباید تصمیم بگیرند و این را هم بدانند اگر بخواهند از همه‌ی خطرها پرهیز کند به جایی نمی‌رسند».

معاون استاندار کرمان سپس گفت: «در گل‌گهر بنا به موقعیت و جایگاه ویژه‌ای که وجود دارد مدیران ما همه‌ی این شرایط را با درجات مختلف داشتند و آقایان جلال‌ماب و تقی‌زاده و ملارحمان همگی از افراد با سابقه‌ی درخشان مدیریت در صنعت زبانزد خاص وعام هستند».

بصیری تصریح کرد: «بنای مدیریت استان از گذشته تاکنون این بوده که از کسانی که این مسئولیت سنگین را در گل‌گهر برعهده دارند حمایت کند و از گذشته این حمایت‌ها بوده و اکنون نیز همین‌گونه خواهد بود».

وی در ادامه، با اشاره به ظرفیت‌های بالای صنعتی و معدنی و کشاورزی و نیروی انسانی توانمند در استان کرمان اظهار کرد: «در جلسه با آقای ملارحمان و استاندار محترم سوالی مطرح شد که چرا با این همه ظرفیت‌ها در شاخص‌های توسعه از میانگین کشور پایین‌تر هستیم؟ باید جواب این سوال را یافت».

معاون استاندار کرمان افزود: «امنیت پایدار در استان در همه‌ی زمینه‌ها مرهون آرامش در عرصه‌ی تولید است؛ یعنی اگر تولید را جدی بگیریم، تولید باعث رفاه اجتماعی و به دنبال آن امنیت و آسایش خواهد شد».

بصیری یادآور شد: «تولید و امینت در تعامل یکدیگر هستند و یکی از مطالبات ما از آقای ملارحمان این است که به رشد و رونق تولید کمک کنید».

 

گلگهر یک شرکت بینالمللی است نه محلی

داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور نیز در این مراسم با یادآوری تلاش مدیران سابق گل‌گهر گفت: «آقای جلال‌ماب در تهیه‌ی نقشه راه گل‌گهر نقش زیادی داشت و آقای تقی‌زاده نقشه را عملیاتی و فازهای توسعه‌ای را با سرعت خوبی شروع کرد و ادامه داد و امروز هم آقای ملارحمان با تجربه‌ی ارزشمندی که به‌ویژه در این حوزه دارد به سرعت پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای خواهد افزود». وی با بیان این‌که آقای ملارحمان از ابتدای تشکیل ایمیدرو به‌عنوان کارشناس و قبل از آن هم کارگر معدن بوده، دیگر سمت‌های او تا سرپرستی ایمیدرو را نیز برشمرد و تصریح کرد: «تقریبا تمام طرح‌های توسعه‌ای گل‌گهر بعد از تایید آقای ملارحمان به اجرا تبدیل شده است و او نسبت به مجموعه‌ی گل‌گهر بیگانه نیست بلکه علم توسعه را نیز به دست داشته است».

اسماعیلی افزود: «از ویژگی‌های بسیار مهم در شرایط کنونی کشور، صفا و صداقت و پاکدستی مدیریتی است که آقای ملارحمان واجد این ویژگی‌هاست و حضور ایشان نوید خوبی برای توسعه‌ی مناسب این مجموعه است».

وی با قدردانی از تلاش‌های حسن‌پور در حمایت از توسعه‌ی گل‌گهر ادامه داد: «وزیر فعلی صمت، به توسعه‌ی معدن اعتقاد عمیق دارد و در این راستا، مس و گل‌گهر در کرمان مورد توجه‌ی خاص ایشان است».

وی گفت: «آنچه در حوزه‌ی معدن کشور برای اولین‌بار اتفاق افتاده تهیه‌ی نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه‌ی چهار ساله‌ی وزارت صمت در این حوزه است».

وی با اشاره به ابلاغ این نقشه‌ی راه در شهریورماه سال گذشته اظهار کرد: «خود وزیر محترم در تهیه‌ی این نقشه حضور داشت و وقتی می‌خواست رای از مجلس بگیرد این را اعلام کرد از اجرای آن حمایت می‌کند». وی افزود: «کارگروه نقشه اجرایی تشکیل شده و امیدواریم سامان بیشتری به معدن و بخش صنایع معدنی داده
شود».

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، اکتشاف و استخراج را از جمله تاکیدات این برنامه دانست و با بیان این‌که بخش خصوصی باید این عملیات را در دست بگیرد، اظهار کرد: «اعتبارات بسیار خوبی برای اجرای نقشه راه معدن دیدیم و یکی از نیازهای جدی استخراج است که دو برابر تولید امروز باید استخراج
کنیم».

اسماعیلی با تاکید بر حضور گل‌گهر در اجرای این برنامه‌ گفت: «اگر قرار باشد تولیدات ما صادر شود زیرساخت‌های آن را چه‌کسی می‌تواند تامین کند؟ از دولت باید انتظار داشته باشیم؟ طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و یزد را مگر بخش خصوصی انجام نمی‌دهد؟ پس، شرکت‌هایی از جمله گل‌گهر باید مقدمات زیرساختی صادرات را نیز تامین کنند».

وی سپس تاکید کرد: «از متخصصان و کارشناسان و مهندسان و مسئولان این انتظار را داریم که گل‌گهر را به‌عنوان یک مجموعه‌ی ملی بلکه بین‌المللی ببینند و هرگز گل‌گهر را در محدوده‌ی سیرجان و کرمان و حتی ایران نگنجانیم که این بزرگترین بلا برای کشور است».

اسماعیلی اظهار کرد: «پیشنهادی که به آقای ملارحمان دارم این است بحث تحقیق و توسعه و پژوهش‌های کاربردی باید جدی گرفته شود و بزرگ‌ترین واحد تحقیقات توسعه‌ی آهن و سنگ‌آهن کشور را گل‌گهر می‌تواند داشته باشد».

اسماعیلی با بیان این‌که در نقشه راه معدنی کشور ۱۰ ماده معدنی را تعریف کردیم و گفتیم هر عنصری را یک دانشگاه کار کند، گفت: «حتما دانشگاه کرمان واحد تحقیقات و توسعه‌ی مس یا آهن را راه‌اندازی کند تا اگر کسی خواست در سطح بین‌المللی قدم بردارد با مسائل روز دنیا آشنا باشد».

امام جمعه سیرجان:

رونق تولید مدنظر رهبری

محقق شود

امام جمعه سیرجان نیز در این مراسم با بیان این‌که قطعا پیروزی با ما و شکست با دشمنان است، خطاب به ملارحمان گفت: «از همه‌ی ظرفیت‌های انسانی استفاده کنید تا کار را پیش ببرید».

حجت‌الاسلام سید محمود حسینی خطاب به ملارحمان افزود: «با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های موجود، قطعا به رونق تولید که مدنظر مقام معظم رهبری است، خواهید رسید». وی تاکید کرد: «در گل‌گهر، توسعه و اشتغال باید مدنظر قرار گیرد».

 

شهباز حسنپور:

نقش مردم سیرجان در گلگهر کمرنگ است

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که وحدت و انسجام و همدلی در شهرستان سیرجان وجود دارد، گفت: «نقش مردم سیرجان در کنار گل‌گهر کمرنگ دیده می‌شود».

وی افزود: «سیرجان نه‌تنها دارالحسین است بلکه امروز در تمامی فاکتورها مردم سیرجان نقش اول در همراهی با نظام را دارند؛ اولین مردمی هستند که بنیاد دانشگاهی را در این شهر بنا نهادند، اولین مجموعه خیرین سلامت را که نسبت به جمعیت بالاترین اقدامات در سطح کشور را انجام داده در سیرجان است. در حالی‌که مدارس غیرانتفاعی در کشور هشت درصد جمعیت را شامل می‌شود و در بهترین نقاط تهران به ۲۵ درصد می‌رسد اما مشارکت مردم سیرجان در حوزه‌ی آموزش و پرورش بالای ۳۶ درصد است».

وی سپس بیان کرد: «آقای تقی‌زاده، مدیرعامل سابق در گل‌گهر به‌ویژه در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی بسیار تلاش کرده است».

وی با بیان این‌که تغییرات مدیریتی امری طبیعی است، اظهار کرد: «آمریکا گفت که نفت را تحریم می‌کند ولی دید ما دکترای دور زدن تحریم‌ها را داریم». حسن‌پور گفت: «برای این‌که دشمنی خود با ملت ایران را به اوج برسانند گفتند فولاد و مس و صنعت شما را تحریم
می‌کنیم».  وی افزود: «امروز اما اعلام می‌کنم هیچ بن‌بستی برای مردان بزرگ وجود ندارد. ما و مجموعه‌ی گل‌گهر دست به دست هم می‌دهیم و در خدمت مهندس ملارحمان تا بتوانیم تحریم‌های فولاد را دور بزنیم، آمریکایی‌ها را غافلگیر کرده و سر جای خودشان می‌نشانیم».

 

محمد محمودآبادی:

همة مسئولان سیرجان گلگهر را حمایت خواهند کرد

حجت‌الاسلام محمد محمودآبادی سرپرست فرمانداری سیرجان نیز در این مراسم با بیان این‌که امروز برای بخش صنعت و معدن روزی به یاد ماندنی است، گفت: «گل‌گهر از افتخارات سیرجان و استان کرمان است و در همه‌ی عرصه‌ها همواره موفق درخشیده و نام صنعت و معدن و پرچم ایران را در همه‌ی نقاط برافراشته نگاه داشته است». وی افزود: «شهرستان سیرجان دارای ظرفیت‌ها و ثروت غنی و نیروی انسانی توانمند و متخصص و کارآمدی است که در حوزه‌های مختلف توانسته خود را به اثبات برساند». وی سپس با بیان این‌که تغییر مدیریت در هر عرصه‌ای پویایی و نوآوری را با خود به همراه دارد و سازنده است، با اشاره به غیبت تقی‌زاده مدیرعامل سابق گل‌گهر در جلسه‌ گفت: «ایشان زحمات و تلاش‌ها و جسارت‌ها و تصمیمات ارزشمندی داشته که باید از آن تقدیر کنیم».

وی افزود: «آقای ملارحمان هم کارنامه‌ای درخشان و بسیار روشن در حوزه‌ی صنعت و معدن و توان و تجربه‌ای بالا دارد و هم متقی و پاکدست و زیرک است و می‌تواند این چرخه را با حرکتی شتابان رو به رشد برساند».

وی ادامه داد: «اگر در کشور چند شرکت را بخواهیم نام ببریم که در رونق تولید موثر هستند قطعا گل‌گهر جزو ردیف اول این شرکت‌هاست و باید به آقای ملارحمان تبریک گفت». محمودآبادی با بیان این‌که راهی سخت و دشوار پیش‌روی ایشان است، اظهار کرد: «اما با اراده‌ای پولادین ومردانی توانمند در کنار توانایی ایشان کارها سهل و آسان می‌شود». وی سپس گفت: «معین‌های اقتصادی در استان کرمان از سال‌های گذشته فعال شده‌اند و گل‌گهر نیز توانسته به خوبی ماموریت خود را انجام دهد اما همچنان مردم سیرجان چشم به راه فعالیت این شرکت در حوزه‌ی معین بودن و مسئولیت‌های اجتماعی هستند». محمودآبادی بیان کرد: «در سال‌های گذشته بیش‌ترین نقش در رفع بیکاری در شهرستان را گل‌گهر داشته اما همچنان انتظار داریم نیروهای توانمند و متخصص در کنار این شرکت باشند». وی افزود: «یکی از ارزشمندترین اقدامات زمان تقی‌زاده حضور خانواده‌ی ایثارگران در شرکت بوده که اسباب برکت شده است».

محمودآبادی خطاب به مدیرعامل جدید گل‌گهر اضافه کرد: «به‌عنوان فرماندار این نوید را می‌دهم که مسئولان شهرستان با تمام قوا در کنار شما خواهند بود و می‌توانند مشاوران خوب و سازنده و توسعه‌محوری برای شما در اداره کردن گل‌گهر باشند».

 

مهندس ملارحمان

 با مسائل گلگهر آشناست

مهندس عتیقی، معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع گل‌گهر  نیز در این مراسم با بیان این‌که شرکت در بحث توسعه و پیشرفت ثابت‌قدم بوده است اظهار کرد: «این شرکت در بورس و در صنعت فولاد و صنایع زیربنایی آهنی کشور الگو بوده است». او با قدردانی از اقدامات ملارحمان درتوسعه‌ی گل‌گهر در زمانی که مسئولیت‌های مهمی در ایمیدرو داشته است، افزود: «از کسانی که ایشان را انتخاب کرده‌اند تشکر می‌کنیم چرا که ایشان با زیرساخت‌ها و مسائل گل‌گهر کاملا آشنا هستند و برای توسعه‌ی این شرکت تلاش کرده‌اند». وی خطاب به مدیرعامل جدید ادامه داد: «همه‌ی واحدهای شرکت گل‌گهر هم‌قسم شده‌ایم تا همچون گذشته برای موفقیت شما قدم برداریم». وی با قدردانی از مدیرعامل سابق گل‌گهر گفت: «آقای تقی‌زاده هم بر گردن گل‌گهر وتوسعه‌ی این شرکت حق دارد».

به گزارش استقامت، در این آیین که در محل مجتمع گل‌گهر در سیرجان برگزار شد، تقی‌زاده، مدیرعامل سابق گل‌گهر حضور نداشت.