رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنیات و سوپرمارکت کرمان:

برنامههای اقتصادی در راستای رونق تولید باشد

گروه اطلاع‌رسانی ـ مهدی مهدوی، رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنیات و سوپرمارکت کرمان درباره‌ی وضعیت فعلی بازار توضیحاتی داد.

به گزارش استقامت، وی در این‌باره گفت: «موضوع مورد نظر، گرانی بی‌رویه بعضی از اقلام و کالاها است و وقتی که می‌گوییم بی‌رویه به این معنا است که افزایش بها در حدی است که از روال طبیعی خود خارج و کشش بازار تابع متغیرهای نامتوازن شده است. در چنین شرایطی است که اقتصاد دچار رکود و بیماری مزمن می‌شود و این وضعیت به همین نحو به صلاح و مصلحت نظام اقتصادی کشور نیست».

مهدوی با اشاره به شعار سال افزود: «همان‌طوری که قبلا در بعضی از مصاحبه‌ها عرض کرده‌ام نام‌گذاری و تعیین شعارها در هر سال توسط رهبر فرزانه برآمده از تفکر و اندیشه‌ای است اندیشمندانه و بر اساس شرایط موجود کشور مشخص و عنوان می‌شود». وی ادامه داد: «ما به‌خوبی می‌دانیم که جنگ اقتصادی، به مراتب گسترده‌تر از جنگ نظامی است و تبعات آن فراگیر و وسیع‌تر است و در چنین شرایطی است که رونق تولید به عنوان شعار سال ابلاغ شده و انتظار است که تمامی برنامه‌ها به ویژه در عرصه‌ی اقتصادی متاثر از این معنا باشد».

وی در پاسخ به این پرسش که رونق تولید چه زمانی و چگونه محقق می‌شود؟ اظهار کرد: «زمانی که تولید از نظر کمی و کیفی ارتقاء یافته و در مقابل تحریم‌های ظالمانه دشمن قسم خورده رفع سوء کند. وی تصریح کرد: افزایش تولید محقق نمی‌شود مگر با رفع موانع تولید».

مهدوی با بیان این‌که موانع تولید بسیارند و عوامل گوناگون دارند، توضیح داد: «ولی به اختصار یکی از  موثرترین این عوامل و موانع رکود در بازار عرضه و توزیع کالا است و عدم تناسب بین نرخ‌ها، ضمن این‌که وضعیت مالی و درآمدی خانوار ما بیش‌ترین تاثیر در این فرایند را دارد، به این معنا که تولید صورت می‌گیرد و جنس و کالا وجود دارد ولی نرخ‌ها در حدی است که بازار و جیب مردم کشش آن را ندارند». وی افزود: «لذا در چنین شرایطی، تولیدات دپو شده و در انبارها می‌ماند و به تدریج نیز از بین می‌روند».

وی گفت: «نمونه‌ی بارز آن وضعیت برنج ایرانی در بازار فعلی است که در حدی گران شده که قدرت خرید برای عامه مردم وجود ندارد؛ در مغازه‌ها برنج فراوان است ولی خریداری نیست».

رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنیات و سوپرمارکت کرمان ادامه داد: «این وضعت برای تمامی کالاهایی که بی‌رویه گران می‌شود وجود دارد که بایستی چاره‌اندیشی شود».

وی اضافه کرد: «نهاده‌های دامی شامل ذرت، جو، سویا، سبوس بایستی از طریق پشتیبانی امور دام سازمان کشاورزی توزیع و در اختیار دام و دام‌دار قرار گیرد تا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان نرخ شیرخام را تعیین کند که متاسفانه کلیه‌ی نهاده‌ها از بازار آزاد و قیمت‌هایی بی‌رویه در این بازار آشفته وجود دارد».

وی گفت: «در این شرایط، از مسئولین و متولیان و دست‌اندرکاران توقع آن را داریم تا با یک اجماع به مشکل مردم و مصرف‌کنندگان بذل توجه کرده و ریاست این اتحادیه آمادگی خود را برای همراهی و همکاری صادقانه اعلام می‌دارد».