طی مراسم ویژهای با حضور معاون وزیر کشور در کرمان؛

بهرهبرداری از تقاطع ۳ سطحی ابوذر آغاز شد

گروه جامعه ـ شورای پنجم شهر و شهرداری کرمان که از ابتدای فعالیت، اولویت خود را بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام گذاشته‌اند، بعد از اتمام زیرگذر آزادی و دو روگذر باغ‌ملی و سیدی، روز پنجشنبه، سی‌ام خردادماه، تقاطع غیرهمسطح ابوذر(شهید الله‌دادی) که جزو پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است را نیز به پایان رساندند و طی مراسمی، با حضور جمع پرتعدادی از مقامات استان کرمان، کارشناسان و پرسنل شهرداری و همچنین مهدی جمالی‌نژاد، معاون وزیر کشور این پروژه را رسما افتتاح کردند.

به گزارش خبرنگار استقامت، در این مراسم، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشوراظهار کرد: «امروز بازدیدی از شهر کرمان داشتم؛ در دوران جنگ کدام‌یک از زیرساخت‌های امروز در شهر کرمان و حتی شهر اصفهان را داشتیم؟ هیچ‌یک از این‌ها را در دهه‌ی شصت نداشتیم ولی اعتماد مردم را خیلی قوی داشتیم الان که این زیرساخت‌ها را داریم ولی اعتماد مردم در حال کاهش است». وی گفت: «از مسئولان می‌خواهم در کنار زحماتی که می‌کشند اعتماد را هم ایجاد کنند و بین مردم و شهرداری و شورا، رفاقت و صمیمت و آشتی به‌وجود آورند». جمالی‌نژاد اضافه کرد: «تعداد پروژه‌های شهرداری‌ها در کشور بسیار زیاد است، شهرداری‌ها می‌توانند در ایجاد یا عدم رضایت مردم بسیار موثر باشند».

وی در ادامه، با بیان این‌که موسسه شهید رجایی یک بسته‌ی خوب عمرانی برای شهر کرمان تعریف کرده‌اند که هرکدام می‌تواند در آینده رضایت‌مندی مردم را ایجاد کند، تصریح کرد: «اما باید طوری عمل کنیم تا همین پروژه‌ها که باید رضایت ایجاد کند با زمان‌بر شدن و دیگر مشکلات احتمالی، نارضایتی ایجاد نکند». وی همچنین گفت: «شورای شهر کرمان بسیار یک‌دست است و نیروهای متخصصی هم در آن حضور دارند، ضمن این‌که همراهی خوبی نیز با شهردار دارند در حالی‌که در همین مدت محدود فعالیت این دوره‌ی شورا، در شهرهای بزرگی مثل تهران، چند شهردار را تغییر داده‌اند». جمالی‌نژاد با اشاره به همراهی استاندار و فرماندار کرمان با شورا و شهرداری تصریح کرد: «با شرایطی که در کرمان وجود دارد، می‌توانید یک دوران طلایی را رقم بزنید». در ادامه‌ی این مراسم، محمدجواد فدایی، استاندار کرمان نیز گفت: «تصمیمات ما باید مبنای کارشناسی داشته باشد اگر این‌طور باشد هیچ‌گاه با تغییر مدیریت و دولت‌ تصمیمات تغییر نمی‌کند و دچار دوباره‌کاری و اشتباه نمی‌شود». وی با بیان این‌که هم باید بنیه‌ی کارشناسی قوی داشته باشیم و هم مدیریت باید تابع نظارت کارشناسی باشد نه سلیقه‌های شخصی، افزود: «یکی از ضعف‌هایی که ما در کشور و استان داریم این است که برخی تصمیمات مبنای کارشناسی نداشته است و باعث شده در اجرای آن اشکالاتی ایجاد شود». فدایی یادآور شد: «در پروژه‌های عمرانی نیز باید اولویت‌بندی هم مدنظر قرار گیرد به‌ویژه وقتی منابع مالی محدود و درخواست و نیازهای جامعه زیاد است باید اولویت‌بندی و براساس آن عمل کنیم». استاندار کرمان ادامه داد: «گر این‌طور عمل کنیم هم مردم راضی‌تر هستند و هم منابع را درست هزینه می‌کنیم و با طولانی شدن پروژه‌ها مواجه نمی‌شویم».

 

2 پروژه باقیماندة خاتم بهموقع تمام شود

فدایی در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به گفته‌ی مدیرعامل گروه تخصصی شهید رجایی که گفته بود ظرفیت انجام کارهای بیش‌تری در کرمان دارند، توضیح داد: «ما خواستیم به قرارگاه خاتم پروژه بدهیم خودتان قبول نکردید. وقتی درباره‌ی زیرگذر آزادی و ابوذر تصمیم گرفتیم من گفتم سراغ راه‌آهن و امیرکبیر هم برویم خود شما گفتید نه صبر کنید تا ببینیم شهرداری هزینه‌ی این پروژه‌ها را چه‌طور پرداخت می‌کند». وی افزود: «درباره‌ی پروژه‌ی ابوذر نیز، توافق بر بهره‌برداری در اسفندماه بود که سه ماه تاخیر داشته است». استاندار کرمان اضافه کرد: «قطعا مشکلاتی وجود داشته و نمی‌خواهم بگویم کوتاهی صورت گرفته است اما پل راه‌آهن (پروژه‌ی بعدی که خاتم باید بعد از ابوذر به پایان برساند) باید طبق توافق ۱۵ آذر ۹۸ به اتمام برسد و پروژه‌ی امیرکبیر نیز ۱۵ تیرماه ۹۹ باید به بهره‌برداری برسد». سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان هم در آئین بهره‌برداری از پل ابوذر گفت: «۲۰ ماه از فعالیت شورای جدید و ۱۷ ماه از زمان مسئولیت بنده می‌گذرد و در این مدت، به‌طور میانگین، هر پنج ماه یک‌بار، شاهد بهره‌برداری از یک پروژه‌ی بزرگ در شهر کرمان بوده‌ایم». وی افزود: «در شورا و شهرداری، از ابتدای کار تصمیم گرفته شد به‌جای پروژه‌های جدید، پروژه‌های نیمه‌تمام به ثمر برسد و در این راستا، با قرارگاه و موسسه شهید رجایی به توافق رسیدیم که به تدریج و با اولویت پروژه‌های این بخش را جلو ببریم که تاکنون سه پروژه‌ی آن به اتمام رسیده است».

 

راه‌‌اندازی تراموا و بیآرتی در دست بررسی است

عالم‌زاده با بیان این‌که اقدام دیگری که انجام شده، ارتقای کیفیت حمل‌ونقل درون شهری کرمان بوده است، اظهار کرد: «شهرداری‌ها درآمدهای خوبی در حوزه‌ی حمل‌ونقل ندارند و تنها یک‌سوم از هزینه‌ها توسط کاربران وسایل حمل‌ونقل عمومی پرداخت می‌شود با این وجود، از ۷۰ دستگاه اتوبوسی که در مالکیت شهرداری بوده، ۳۵ دستگاه به‌روز رسانی شده است».

وی از بازنگری مطالعات طرح حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان نیز خبر داد و ادامه داد: «راه‌‌اندازی تراموا و بی‌آرتی در شهر کرمان نیز در حال بررسی است». شهردار کرمان سپس گفت: «سال گذشته، بیش از ۲۰ بوستان محلی در شهر کرمان به بهره‌برداری رسیده و برای آسفالت معابر نیز به‌طور جدی پیگیری شده و در محلات هدف کارهای بسیار خوبی انجام شده که رضایت نسبی مردم در این حوزه‌ها را به‌دنبال داشته است».

عالم‌زاده اظهار کرد: «با همکاری استانداری پارک گردشگری که در جنوب‌شرق کشور منحصربه فرد است در دستور کار قرار گرفته که تاکنون مطالعات آن تمام شده و مراحل اجرایی آن در دو فاز قرار است صورت گیرد». وی با بیان این‌که سایت اول این پارک در مجاورت جنگل قائم و سایت بعدی در پارک شوراست که قرار است پیاده‌راه شود، افزود: «پروژه‌ی پیاده‌راه سازی میدان ارگ هم به‌زودی آغاز می‌شود».

 

مجوز جذب نیروی متخصص نیاز است

وی سپس با یادآوری تورم نیروی انسانی در شهرداری اظهار کرد: «ظرف ۱۷ ماه ۲۷۰ نفر در شهرداری کرمان بازنشسته شدند». عالم‌زاده خطاب به جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور گفت: «زمینه‌ی جذب استخدام ۱۰ درصد از این تعداد را فراهم کنید تا بتوانیم نیروهای متخصص را جذب کنیم».

شهردار کرمان همچنین به برخی اقدامات شهرداری در حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی از جمله شبکه شهروندی، جشنواره نوبهار اشاره و بیان کرد: «جشنواره تابستانی ۲۰۲۰ نیز از بیستم تیرماه تا بیستم مردادماه در شهر کرمان برگزار می‌شود که در سفر اخیرم به تهران، در تعامل با افراد مختلف، زمینه‌ی تخفیفات مختلف برای کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند را فراهم کرده‌ایم و امیدواریم برای این جشنواره در سطح ملی اطلاع‌رسانی خوبی شود و حضور گردشگران داخلی و خارجی را داشته باشیم».

 

بودجة شهرهای گردشگری واقعی نیست

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم از مسئولان وزارت کشور خواست تا برای حل مشکلات و کمبودهایی از جمله تامین تجهیزات آتش‌نشانی و حمل‌ونقل زباله و حاشیه‌شنینی به کرمان کمک کنند. او سپس گفت: «در استان کرمان، پیمانکاران توانمندی داریم که باید مورد توجه قرار گیرند تا در کنار ظرفیت‌های ملی، از ظرفیت‌های استانی نیز استفاده شود تا موجب بیکاری و تعطیلی کارگاه‌های آن‌ها نشود». وی سپس بر افزایش اختیارات شوراها تاکید کرد و افزود: «شوراها پایگاه‌های اصلی مدنیت هستند و اعضای آن باید قدر خود را بدانند».

 

احداث پلهای راهآهن و امیرکبیر سرعت میگیرد

فلاح، مدیرعامل گروه تخصصی شهید رجایی وابسته به قرارگاه خاتم و پیمانکار پروژه‌ی ابوذر نیز در این مراسم، با قدردانی از کسبه و مجاوران پروژه گفت: «تردد ماشین‌آلات و ایجاد سر و صدا و گردوخاک برای آن‌ها زحمت ایجاد کرد و من تشکر ویژه دارم که تحمل کردند». وی افزود: «طول مسیر پروژه‌ی ابوذر یک‌هزار و ۱۰۰ متر طول مسیر است و بیش‌ترین عرض مسیر ۲۱ متر برای تعیین لاین‌های عبوری در نظر گرفته شده، ارتفاع عرشه هم ۱۸ متراست و سه کلیومتر حفاری در این پروژه انجام شده است». وی ادامه داد: «سه هزار تن میلگرد مصرفی در این پروژه بوده و دو هزار و ۱۰۰ تن آسفالت و ۲۰ هزار مترمکعب بتن در آن به‌کار رفته است».

فلاح اظهار کرد: «این پروژه از مجموعه‌ی ۹ گانه‌ی پروژه‌هایی بوده که در سال ۹۳ طی تفاهم‌نامه‌ای انجام آن به قرارگاه خاتم سپرده شد». وی با اشاره به اتمام ۳ روگذر و زیرگذر از این مجموعه، گفت: «به‌زودی عملیات اجرای تقاطع غیرهمسطح امیرکبیر و قبل از آن تقاطع راه‌آهن سرعت می‌گیرد و سپس، پروژه‌ی هوانیروز شروع خواهد شد».

وی سپس گفت: «براساس بودجه‌ی موجود و منابع مالی تک‌تک پروژه‌ها را جلو می‌بریم اما ما ظرفیت انجام کارهای بزرگ‌تر را هم در کرمان داریم در حالی‌که اکنون با انرژی کمتری داریم کار می‌کنیم ولی اگر منابع مالی تامین شود با توان بیش‌تری می‌توانیم در کرمان فعالیت کنیم».  وی اضافه کرد: «آمادگی داریم تا پروژه‌های دیگری نیز برای ما در کرمان تعریف شود به‌ویژه تراموا که در مشهد و ارومیه و رشت دارد اجرا می‌شود و هلدینگ راه و شهرسازی (وابسته به خاتم) این پتانسیل را در این حوزه هم دارد».

* ‘گزارش کامل این مراسم را  به این نشانی در پایگاه خبری فردای کرمان مطالعه فرمایید.