مدیرعامل آبوفاضلاب شهری کرمان هشدار داد؛

وضعیت قرمز کرمان، زرند و رفسنجان

 مشکل آب شهر کرمان با ۵ چاه جدید حل نمیشود

گروه جامعه ـ افت شدید فشار و قطعی مکرر آب در شهر کرمان طی هفته‌های اخیر، اعتراضات و تجمعاتی از سوی مردم را به‌دنبال داشته است. در این‌باره، تصمیم گرفته شده که پنج حلقه چاه جدید در مجاورت پروژه‌ی تونل انتقال آب صفارود حفر و وارد مدار آبرسانی به شهر شود. طول خط انتقال این آب به کرمان ۱۱ کیلومتر و مجری آن قرارگاه خاتم‌الانبیاء است. در این‌باره اما مدیرعامل آبفای شهری کرمان گفت که این کار چندان مشکل را حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، ابراهیم علیزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان، ظهر پنجشنبه، سیزدهم تیرماه، در نشست بررسی پروژه‌های قرارگاه خاتم در استان کرمان گفت: «یکی از کارهایی که قرارگاه خاتم در کرمان انجام می‌دهد تونل و خط انتقال صفارود به کرمان است». وی با بیان این‌که خط انتقال پروژه ۷۷ کیلومتر طول دارد، افزود: «از آنجا که شهر کرمان در تابستان امسال مشکل کمبود آب داشت، تصمیم گرفته شد ۱۱ کیلومتر انتهای این پروژه را که لوله ۱۶۰۰ میلیمتری دارد تا تابستان ۹۸ با اولویت اول انجام شود تا آب چند چاه را از طریق آن، به مرکز استان برسانیم و بخشی از کمبود آب برطرف شود».

علیزاده با بیان این‌که این ۱۱ کیلومتر حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: «در جلسه‌ی استاندار محترم با دکتر محمد (فرمانده قرارگاه خاتم) در ۱۲ اسفند ۹۷ قرار شد حدود ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار پروژه را ما تامین کنیم و مابقی را، قرارگاه به‌صورت طلب نگه دارد و این کار اضطراری را برای استان کرمان انجام دهد».

وی اظهار کرد: «ما اسناد این پروژه را دادیم منتها دو ماه تاخیر ایجاد شد چون کد تحویل اسناد دیر اعلام شد؛ با این حال ۲۸ میلیارد تومان اسناد را به قرارگاه دادیم؛ اگرچه تامین اعتبار از طرف ما طول کشید و کار دیر شروع شد اکنون اما کل ۱۱ کیلومتر لوله‌ی مورد نیاز این خط تولید و ۵۰ درصد آن پوشش شده، ضمن این‌که سه هزار و ۷۲۰ متر لوله‌گذاری نیز صورت گرفته است». علیزاده یادآور شد: «استاندار محترم هفته‌ی پیش، از کارگاه این پروژه که با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است، بازدید کردند». وی افزود: «زمان‌بندی ما برای پایان این پروژه، ۳۱ تیرماه است. استاندار محترم تاکید داشتند چنانچه امکان دارد زودتر از این موعد کار انجام شود ولی پیمانکار قول بهره‌برداری در اول مردادماه را داده است». وی با بیان این‌که مشکلی وجود ندارد و کار در حال انجام است، گفت: «پیش از بازدید استاندار محترم از کارگاه پروژه، روزانه ۳۰ لوله جوشکاری می‌شد، اما با دستور ایشان عدد به ۳۵ شاخه لوله رسیده است و امیدواریم مشکلی پیش نیاید و پروژه به‌موقع به پایان برسد تا جلوی مردم شرمنده نباشیم».

محمد طاهری، مدیرعامل آب‌وفاضلاب شهری کرمان اما تصریح کرد: «این ۱۱ کیلومتر مشکل آب شهر کرمان را حل نمی‌کند و نباید در این زمینه توقع ایجاد شود».

وی افزود: «در این روزها، در پیک مصرف، حدود سه مترمکعب در ثانیه نیاز آبی شهر است و هم‌اکنون یک‌هزار و ۸۵۰ لیتر بر ثانیه در حال تولید است که از ۹۰ حلقه چاه برداشت می‌شود. اضافه کردن این پنج چاه، حداکثر ۱۵۰ لیتر آب به حجم موجود اضافه کرده و به دو هزار لیتر می‌رسیم اما باز هم هزار لیتر بر ثانیه کسری آب خواهیم داشت».

وی ادامه داد: «خط انتقال اگر ۳۱ تیرماه تحویل آبفا شود، شش، هفت روز شست‌وشوی خط زمان می‌برد». طاهری با بیان این‌که خط انتقال جدید، ۵۶ هزار مترمکعب آب برای شست‌وشو نیاز دارد، اظهار کرد: «اگر این حجم آب را طی ۲۴ یا ۴۸ ساعت از مدار تامین آب شهر خارج کنیم کل شهر بی‌آب می‌شود».

مدیرعامل آب‌وفاضلاب شهری کرمان افزود: «ضمن این‌که محل تخلیه‌ی این آب هم باید مشخص شود». او با بیان این‌که این ۵۶ هزار مترمکعب آب را نمی‌توانم طی یکی، دو روز وارد خط کنم، گفت: «برای این کار، باید ۱۵ چاه را از مدار خارج کنم که در این‌صورت، شهر با مشکل جدید روبه‌رو می‌شود».

طاهری با یادآوری مشکلات خرید چاه‌های آب جدید برای ورود به مدار، اظهار کرد: «در حال حاضر آب کرمان، رفسنجان و زرند و شهرهای پیرامون آن‌ها در وضعیت قرمز هستند». او بیان کرد: «اگر مردم زرند برای مشکل کمبود آب اعتراض نمی‌کنند به این دلیل است که چاه‌هایی را از شهرداری، دانشگاه آزاد، نیروگاه، دانشگاه صنعت‌ومعدن و زغالسنگ اجاره کردم و آب را وارد مدار زرند کرده‌ام».

وی گفت: «با ادامه‌ی وضع موجود، سیرجان هم سال آینده به لیست شهرهای مشکل‌دار ما اضافه خواهد شد». وی تصریح کرد: «این چند شهر را نمی‌توانیم در تابستان جاری مدیریت کنیم و نیاز است فکری عاجل برای آن داشته باشیم».

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز در این جلسه گفت: «برای اجرای این خط انتقال، قرار بود سال قبل ۳۰ میلیارد تومان و تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال نیز ۳۰ میلیارد تومان تامین شود که بتوانیم تا خردادماه ۱۱ کیلومتر را اجرا کنیم». وی با بیان این‌که این تعهدات محقق نشد و امسال یک‌سری اوراق بهادار به ما داده شد، افزود: «نصف این اوراق نیز به‌دلیل ریزش بهای آن، از بین رفت». سردار محمد ادامه داد: «خودمان بدهکار شدیم چون ورق و شیرآلات و ابزارآلات دیگر را برای این پروژه خریداری کرده‌ایم و کلی زیر بار بدهی رفتیم و الان حدود ۷۰ میلیارد تومان برای این ۱۱ کیلومتر مطالبه داریم». وی بیان کرد: «برنامه‌ریزی کردیم تا آخر تیرماه این آب به شهر کرمان برسد؛ فقط تعهدات را تا آخر تیرماه محقق کنید، چون بدهکار هستیم». علیزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان خطاب به وی گفت: «خواهش می‌کنم اجرای این ۱۱ کیلومتر را تعطیل نکنید»!

حیدری، نماینده خاتم در این پروژه نیز اظهار کرد: «فعالیت کارگاه در حال حاضر شتاب بیش‌تری گرفته و روزانه ۴۰۰ متر جوشکاری دارد انجام می‌شود ولی نیاز است پول نقدی به این پروژه تزریق کنید».

استاندار کرمان سپس گفت: «کرمان، تا پایان تیرماه ۱۰ میلیارد تومان برای خاتم تامین می‌کند که ۱۱ کیلومتر را تحویل دهد».