مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در جمع خبرنگاران:

بحران آب را با کنترل فشار مدیریت می‌کنیم

بارندگی‌های اخیر بر سفره‌های آب تاثیر نداشته است

پارامترهای کیفی آب کرمان در حد استاندارد است

گروه جامعه – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار استقامت مبنی بر وجود نگرانی‌های قطع آب و مشکل کمبود آب در زمان برگزاری جشنواره ۲۰ تا ۲۰ تابستانه کرمان، گفت: «درباره‌ی جشنواره اصلا جای نگرانی نیست هر برنامه‌ای که در شهر کرمان بخواهد انجام شود آب را با چنگ و دندان تامین می‌کنیم».
به گزارش استقامت، محمد طاهری در نشست خبری در خصوص مدیریت مصرف آب در فصل تابستان، اظهار کرد: «میانگین بارندگی استان کرمان ۱۰ سال پیش بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلی‌لیتر بود اما در دهه‌ی گذشته این میزان به کمتر از ۱۳۰ میلی‌لیتر رسیده است».
وی افزود: «در شمال استان بارندگی‌ها به تناسب کمتر و عمدتا رگباری هستند».
مدیرعامل آبفا کرمان با بیان این‌که شرایط اقلیمی منطقه در دست هیچ جناح و حاکمیتی نیست، یادآور شد: «باید توقعات را متناسب با این شرایط جغرافیایی و اقلیمی تنظیم کنیم».
وی بیان کرد: «در سال‌های گذشته آب را خوب مدیریت نکردیم. این موضوع را همه‌ی بزرگان کشور قبول دارند و انداختن توپ در زمین دیگری و نبش قبر فایده‌‌ای ندارد».
طاهری با بیان این‌که به نظرات و کارشناسی‌های قبل بی‌توجهی کردیم، گفت: «بسیاری از دشت‌های ما در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ ممنوعه بود».
وی ادامه داد: «مشکل آب فرهنگی است، هیچ حاکمیتی با استفاده از قوه‌ی قهریه نمی‌تواند کار را در موضوع آب پیش ببرد. اگرچه باید قانون‌مداری، انضباط و امنیت باشد اما تا زمانی که مردم اراده نکنند سرزمین خود را بسازند موفق نخواهیم بود».
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان این‌که در حق وزارت نیرو ظلم می‌شود، افزود: «زمانی که می‌خواستند چاه‌ها را حفر کنند همه‌ی سازمان‌ها و نهادها حضور داشتند اما حالا که زمان پر کردن این چاه‌ها رسیده، وزارت نیرو تنها مانده و کسی این وزارت‌خانه را همراهی نمی‌کند».
وی با اشاره به آخرین تحقیقات انجام شده در رابطه با میزان مصرف آب در استان کرمان، خاطرنشان کرد: «بر اساس این مطالعات، ۹۵ درصد آب استان در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود که اگر یک تا نیم درصد به میزان آب شرب اضافه شود، مشکل کمبود آب شهرهای استان حل می‌شود».
طاهری اظهار کرد: «۳۶۵ حلقه چاه در استان کرمان، آب شرب را تامین می کنند که از این میزان ۹۰ حلقه چاه به شهر کرمان اختصاص دارد».
وی با بیان این‌که استان کرمان کمترین میزان برداشت از آب‌های سطحی را دارد، یادآور شد: «کرمان تنها شهری است که با این وسعت و جمعیت، ۱۰۰درصد وابسته به آب چاه است».
مدیرعامل آبفا کرمان خاطرنشان کرد: «عمق چاه‌های حفر شده در استان کرمان به ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر می‌رسد».
وی ادامه داد: «۱۵۰ میلی‌متر بارندگی بر سفره‌های زیرزمینی و آب‌خوان‌هایی که طی میلیون‌‌ها سال شکل گرفته‌اند و در عمق ۳۰۰ متری زمین قرار دارند نمی‌تواند تاثیر بگذارد».

مدیریت بحران با کنترل فشار آب
طاهری با بیان این‌که آب‌دهی چاه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: «شهر کرمان روزانه به سه‌هزار لیتر در ثانیه آب نیاز دارد اما اگر هر ۹۰ حلقه چاه فعال باشند حداکثر آبی که می‌توانیم استحصال کنیم بین هزار و ۸۵۰ تا هزار و ۹۰۰ لیتر است و باز یک‌هزار و ۱۰۰ لیتر کمبود آب داریم».
وی افزود: «دو راه برای جبران این کمبود آب وجود دارد. یکی از این راه‌ها جیره‌بندی آب است اما بررسی استان‌هایی که از این شیوه استفاده کردند نشان داد این کار مصرف را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد زیرا مردم ظرف‌ها را از آب پر می‌کنند و بعد هم ممکن است از این آب استفاده نشود و دور ریخته شود».
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: «از سوی دیگر جیره‌بندی آب سبب می‌شود شبکه‌های آب به دلیل خالی شدن و هوا گرفتن بیشتر دچار شکستگی شوند و آمار اتفاقات افزایش یابد و بعد از وصل مجدد آب نیز شهروندان به دلیل تلاطمی که در شبکه ایجاد می‌شود آب باکیفیت دریافت نکنند».
وی خاطرنشان کرد: «برای جلوگیری از این مشکلات قرار شد با کاهش فشار شبکه، آب را مدیریت کنیم».
طاهری با بیان این‌که در کرمان، زرند و رفسنجان با بحران اساسی روبه‌رو هستیم، گفت :«مشکل رفسنجان را مدیریت کردیم و در زرند نیز به دلیل این‌که تفاوت کسری زیاد نبود با اجاره‌ی چاه از ارگان‌های دیگر مشکل را برطرف کردیم».
وی با تاکید بر این‌که آب در کرمان با کنترل فشار در حال مدیریت است، یادآور شد: «از ساعت ۲۳ فشار شبکه را برای ذخیره‌ی آب در مخازن سطح شهر و مرکزی کاهش می‌دهیم تا ساعت ۵ صبح، در آن زمان ذخیره را تعطیل و آب را پمپاژ می‌کنیم تا ساعت ۹ صبح، مجددا ساعت ۹ صبح تا ۱۱ کار ذخیره را انجام می‌دهیم و از ۱۱ تا ۱۵ شبکه را شارژ می کنیم، از ساعت ۱۵ تا ۱۸ با افت فشار آب را ذخیره می‌کنیم و بعد تا ساعت ۲۳ پمپ‌ها روشن و آب به شبکه هدایت می‌شود».
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اظهار کرد: «۴۰ روز است که شهر کرمان به این شکل اداره می‌شود و طبیعی است که مردم در ساعت‌هایی دچار مشکل شوند».
وی ضمن عذرخواهی از مردم برای مشکلاتی که وجود دارد، گفت: «در یک اقلیم گرم و خشک با بارندگی کم زندگی می‌کنیم، ما هر چه در توان داریم برای تامین آب انجام می‌دهیم اما از مردم هم خواهش می‌کنیم به اندازه‌ی نیاز مصرف کنند تا تابستان را با مشکلات کمتر پشت سر بگذاریم».

کیفیت آب استان روزانه پایش می‌شود
طاهری همچنین با بیان این‌که کیفیت آب در اقصی نقاط استان روزانه پایش می‌شود، اظهار کرد: «مجهزترین آزمایشگاه جنوب‌شرق متعلق به شرکت آبفا کرمان است».
وی با بیان این‌که در مناطقی که کیفیت آب دچار مشکل است دستگاه تصفیه نصب می‌شود، افزود: «در سیرجان دستگاه تصفیه نصب شده و برای شهرهای رفسنجان، نگار، بردسیر، شهربابک، دشت‌کار، فهرج، ریگان و جیرفت نیز دستگاه تصفیه خریداری شده که نصب می‌شود».
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: «در کوهبنان و کیانشهر نیز به دلیل بالا بودن فلور آب، دستگاه تصفیه نصب شده است».
وی با بیان این‌که نظارت بر کیفیت آب شهر کرمان به عهده‌ی دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: «پارامترهای کیفی آب کرمان در حد استاندارد است و اگر هر یک از پارامترها خارج از استاندارد باشد به سمت تصفیه می‌رویم».
طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار استقامت مبنی بر وجود نگرانی‌های قطع آب و مشکل کمبود آب در زمان برگزاری جشنواره ۲۰ تا ۲۰ تابستانه کرمان، یادآور شد: «درباره‌ی جشنواره اصلا جای نگرانی نیست هر برنامه‌ای که در شهر کرمان بخواهد انجام شود آب را با چنگ و دندان تامین می‌کنیم».
وی با بیان این‌که آب هتل‌ها و مراکز اقامتی در مدت زمان برگزاری جشنواره تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: «الان تانکر سیار داریم و اکثر هتل‌ها و مراکز پر جمعیت شهر مراکز ذخیره‌ی آب دارند و در چند روز اخیر بیش از ۲۰ دستگاه تانکر حتی مخازن آب مجتمع‌های مسکونی را پر کردند که مردم دچار مشکل نشوند».

مشکل تامین آب حاشیه‌نشین‌ها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با تاکید بر این‌که هیچ جای نگرانی نیست، ادامه داد: «به هتل‌ها حتما از چند روز قبل سرویس می‌دهیم».
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار استقامت درخصوص تامین آب شهرک صنعتی کرمان، گفت: «در دولت آقای احمدی‌نژاد و زمان استانداری آقای دهمرده، ما بر اساس نظر استاندار وقت این محله را زیر پوشش آوردیم و آب دادیم و محدوده را بستیم. الان کسانی که معترض هستند کسانی هستند که بعد از محدوده‌ای که به عنوان مرز حاشیه‌نشینی تعیین شده بود خانه ساخته‌اند‌ و الان ۱۰۰ خانوار در آن‌جا ساکن هستند».
طاهری افزود: «همچنین منطقه‌ی پشت کمربندی را نیز به روستا تبدیل کردند و اسم آن را الله‌آباد گذاشتند و برای آن طرح هادی تعریف کردند و قرار شد به آن‌ها آب، برق و گاز داده بشود اما بعد پشت آن شهرک ۱۴ معصوم را تشکیل دادند».
وی بیان کرد: «آقای استاندار دستور دادند در فصل گرما آب قطع نشود ما هم نه تنها آب را قطع نکردیم بلکه داریم آب را تانکری هم توزیع می‌کنیم».
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اظهار کرد: «اما من به عنوان یک شهروند کرمانی این شیوه‌ی اداره‌ی شهر را نمی‌پذیرم. این‌که ما دائم عقب‌نشینی کنیم و محدوده‌‌ی شهر را مشخص نکنیم، هیچ شهری آباد نخواهد شد».