جمع‌‌آوری سگ‌های بلاصاحب و مدیریت پناهگاه به حامیان واگذار شد

تفاهم ۳ ماهه بر سر ساماندهی سگ‌ها

گروه جامعه ـ سرانجام و پس از مدت زیادی کشمکش بین حامیان حیوانات کرمان و نهادهای متولی، کار ساماندهی سگ‌ها از سوی شهرداری برون‌سپاری شد. طی یک تفاهم‌نامه‌ای که پیش‌نویس آن با حضور نمایندگانی از انجمن حامیان حیوانات، شهردار کرمان، مدیران و نمایندگانی از اداره کل دامپزشکی، علوم پزشکی، محیط زیست و شهرداری نوشته شد، تا سه ماه آینده، کار به انجمن حامیان حیوانات واگذار شد. در جریان این برون‌سپاری، انجمن حمایت از حیوانات از زنده‌گیری تا غذارسانی حیوانات را باید انجام دهد و شهرداری نیز به‌ازای هر سگ، ۸۰ هزار تومان به انجمن پرداخت می‌کند.
به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، پیش از این، از سوی سازمان پسماند شهرداری، پیش‌نویس قراردادی هفت صفحه‌ای درباره‌ی این واگذاری را تهیه شده بود قراردادی که حامیان حیوانات برخی مفاد آن را نپذیرفتند. شهردار کرمان اما روز پنجشنبه، ۲۰ تیرماه، در جلسه‌ای که دو ساعت به‌طول انجامید، تک‌تک بندهای این پیش‌نویس را قرائت و طبق نظر حامیان و با رعایت منافع شهر و شهرداری اصلاح کرد.
براین اساس، قرار شد ساخت‌وساز پناهگاه و سایت رهاسازی به‌گونه‌ای که مصالح را انجمن حامیان و زمین و نیروی اجرایی را شهرداری تامین کند، صورت گیرد. جمع‌آوری و انگل‌زدایی داخلی و خارجی حیواناتی که جمع‌آوری می‌شود را انجمن انجام می‌دهد و بنا به گفته‌ی مدیرعامل انجمن، برای جلوگیری از زاد و ولد بیش‌ترِ سگ‌ها، انجمن، یا سایت جداسازی سگ‌های نر و ماده را ایجاد می‌کند یا اگر توان مالی کافی داشت، عقیم‌سازی را انجام می‌دهد. نگهداری و غذارسانی سگ‌ها هم از جمله وظایفی است که انجمن آن را برعهده گرفته که تا سه ماه آینده انجام دهد. بنا به تفاهم طرفین، انجمن باید روزانه ۱۰ تا ۱۵ سگ را زنده‌گیری کرده و توسط خودروهایی که پلاکارد مربوط به انجمن را دارند و به GPS نیز مجهز هستند، حیوانات را برای خدمات بعدی به سایت پناهگاه منتقل می‌کنند.
زمانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات کرمان پیش‌بینی می‌کند چنانچه این پروسه با حمایت همه‌ی دستگاه‌های متولی پیش برود، طی دو سال کنترل جمعیت سگ‌ها در شهر کرمان صورت می‌گیرد.
انجمن همچنین متعهد شد که با بهترین کیفیت، کار غذارسانی به حیوانات را انجام دهد. سمپاشی سایت نیز توسط حامیان اما تخلیه فاضلاب را شهرداری قرار است انجام دهد.
یک دامپزشک قرار است به‌عنوان مسئول فنی در پناهگاه حضور داشته باشد و بنا به اعلام شهردار، هزینه‌ی آب پناهگاه را هم خود شهرداری تامین می‌کند. GPS خودروها نیز توسط شهرداری تامین و نصب می‌شود. از سوی سازمان پسماند شهرداری نیز نظارت کامل بر اجرای فرایندی که در متن قرارداد آمده صورت می‌گیرد.
همچنین مقرر شد در صورت عدم اجرای هر یک از تعهدات توسط پیمانکار، کارفرما سه‌ مرتبه تذکر و اخطار انجام دهد و در صورت عدم توجه، شرایط مربوط به جریمه و حتی فسخ قرارداد اعمال شود.
این قرارداد بندهای متعددی دارد و علیرضا شهیدی، نایب رئیس انجمن حمایت از حیوانات به فردای‌کرمان می‌گوید که به‌احتمال زیاد، در همین هفته‌ی پیش‌رو متن کامل آن تهیه می‌شود و به امضای طرفین خواهد رسید.
او به نمایندگی از حامیان حیوانات کرمان از سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان قدردانی و اظهار می‌کند: «ایشان تفاهم‌نامه‌ی هفت صفحه‌ای را خط به خط خواندند و با خط خودشان اصلاح کردند و باعث شدند کار ساماندهی حیوانات در شهر کرمان به سرانجام برسد».
وی با این‌حال می‌گوید: «در جلسه‌ی روز پنجشنبه همه‌ی ما تمرکز بر مفاد قرارداد داشتیم و همین باعث شد که درباره‌ی تعیین‌‌‌تکلیف حیواناتی که در حال حاضر در پناهگاه هستند تصمیمی گرفته نشود». شهیدی امیدوار است که این مسئله نیز از سوی سازمان پسماند تعیین‌تکلیف شود.
شهیدی می‌گوید که در این چند سال هم، حامیان حیوانات در کنار شهرداری کرمان بودند. او می‌افزاید: «تنها هزینه‌ی غذای هر سگ، به‌طور متوسط روزانه سه هزار تومان است و هزینه‌های واقعی با آنچه که شهرداری الان لحاظ کرده (۸۰ هزار تومان به‌ازای هر سگ از جمع‌آوری تا نگهداری) خیلی فاصله دارد با این‌حال، حامیان کرمان به‌صورت داوطلبانه و همچنان کمک‌رسانی به حیوانات را انجام می‌دهند». وی اظهار می‌کند: «همه‌ی ما امیدواریم که با رعایت حقوق حیوانات و با مشارکت شهرداری و دامپزشکی و دیگر نهادهای مسئول بتوانیم این مشکل را حل و حیوانات را ساماندهی کنیم».
وی تاکید می‌کند که اگر همه‌ی دستگاه‌های مسئول کنار انجمن قرار بگیرند و به قول‌هایی که داده‌اند عمل کنند در این سه ماه می‌توانیم کارنامه‌ی موفقی از این برون‌سپاری شهرداری ارائه کنیم.
وی با بیان این‌که تاکنون انجمن جلسات بسیار زیادی با دستگاه‌های متولی برای حل مشکلات ساماندهی حیوانات برگزار کرده است، اظهار می‌کند: «اما روز پنجشنبه، دومین جلسه‌ای بود که با حضور خود شهردار برگزار شد. پیش از این و در اوائل تصدی‌گری ایشان جلسه‌ای در خدمت‌شان بودیم و در جلسه‌ی روز پنجشنبه حمایت ایشان ما را به انجام هرچه بهتر کار دلگرم کرد».
به گزارش فردای‌کرمان، از سال ۹۴ که شهرداری کرمان تصمیم گرفت به‌جای کشتار سگ‌های بلاصاحب، زنده‌گیری، عقیم‌سازی و غذارسانی به حیوانات بدون‌صاحب را انجام دهد تاکنون، این پروسه با مشکلات زیادی همراه بوده است و اگرچه حامیان حیوانات و شهرداری تلاش‌های زیادی کردند ولی موفقیت چندانی ایجاد نشد تا جایی که اخیرا افزایش جمعیت سگ‌ها و حضورشان در سطح خیابان‌های شهر، اعتراض شهروندان را نیز به‌دنبال داشته ضمن این‌که نگرانی دامپزشکی و علوم‌پزشکی از احتمال انتقال بیماری‌های خطرناک در شهر نیز ابعاد معضل را گسترده‌تر کرد. حالا قرار است انجمن با دلسوزی و حمایت حامیان و کمک‌های داوطلبانه‌ی این افراد، فرایند را به‌شکل بهتری انجام دهد. باید منتظر نتایج این اقدام ماند.